En annan sak som kan hjälpa är att verkligen sätta er ner och räkna på er ekonomi. T.ex. kommer du klara dig på 180kr/dag (+ 31% skatt på det)? Om inte, varifrån kan du få mer ekonomiskt stöd? Från dina föräldrar? Socialen? Var ska ni bo? Har ni råd med egen bostad?
Alltså måste du prata med dina föräldrar innan du tar ett beslut om du förväntar dig att de ska ställa upp för dig/er.
Kanske lite krasst att tänka på detta nu, men det är viktiga aspekter att ta hänsyn till när man skaffar barn.
Jag sitter här själv med en liten nyfödd och blev nästan chockad över hur mycket stöd och hjälp som behövs för att klara vardagen. Det är tufft, men samtidigt underbart! Man ångrar inte ett barn, men man kan ångra att man kanske inte väntade tills man har jobb/bra ekonomi. Jag har själv gjort en abort pga dåliga förutsättningar rent boendemässigt och ekonomiskt. Det var skittufft, men inget jag ångrar idag.
Jag är inte avis på din situation, det är jättetufft! Vad ni än beslutar så blir det tufft, och i början kanske man ångrar just det beslutet. Men tro mig, efter något år eller så, så brukar man kunna se tillbaka på sina beslut och INTE ångra sig