Gravid igen men vågar man hoppas?

Nytt försök efter missfall.

Re: Gravid igen men vågar man hoppas?

Inläggav Megan87 » 16 jul 2010, 12:56

Tatyana: okej skönt att veta att det finns hopp:)
jätte roligt att du har fått behålla din lilla plutt:)
har läst mkt på internet där det har stått att man kan få två missfall före lyckat graviditet, så man känner ju hopp, men å andra sidan så sitter det i bakhuvudet att det kankse inte blir lyckat.
när började du slappna av? känna dig gravid lixom?
dt känns för mig som om att jag kommer kunna slappna av lite mer efter nästa vecka 29 när den har dragit förbi:)
har fått de två tidiga i denna vecka 5 och det har börjat blöda bara nån dag efter plusset, men den här gången känns det annorlunda jag är mer trött, mår lite illa och spänner verkligen i brösten.
förra gången var mer trötthet sen försvann det fort, nu känner jag mig mer gravid, har lite molvärk då och då, blir livrädd då, men det ska ju oxå vara normalt.
Megan87
Stammis

Bor: Enköping

Inläggav Megan87 » 16 jul 2010, 13:04

morrolina: okej vad betyder ett x?
hmm jag försöker att unvika allt som skulle "öka risken" föe missfall, vissa saker brukar dom säga är överskattat men jag vill vara på den säkra sidan iaf till efter vecka 12.
vi har nyligen tagit in kattungar och deras mamma ifrån skogen så att säga, de va hemlösa och vi ska behålla en av kattungarna och dom andra ska placeras iaf dom säger ju att man inte ska rensa kattlådan så det gör min sambo nu, sen har vi nyligen köpt badtunna som jag inte kommer kunna bada i men det är helt okej bara jag får behålla min lille/lilla:)
vid första missfallet var jag helt förstörd min sambo fick komma hem från jobbet, andra missfallet så vågade jag inte ens hoppas och det blev ju så oxå, jag är så försiktig just för att jag inte så bli så ledsen men det blir man ju ändå, men det känns bättre att ha förberett sig på att det kankse kommer gå dåligt, än att jag ska planare när den kommer vad ska vi köpa och sånt, jag är väldigt känslosam:(
jag hoppas nu att det ska bli bra jag känner mig mer positiv eftersom det känns annorlunda än dom andra graviditeterna så att säga.
Megan87
Stammis

Inläggav Tatyana » 16 jul 2010, 14:16

Megan87: Den här graviditeten så har jag mått mer illa, och kräkts från vecka 6-15. Hade oxå mkt mer molvärk i början. Vissa kvällar hade jag jätteont. De två när jag fick missfall kräktes jag inte, mådde bara lite illa. Slappnade av lite när vi sett hjärtat slå i vecka 9. Båda missfallen upptäcktes i vecka 8, så då kändes det som man passerat en milstolpe. Nästa milstolpe kom vid vecka 12, då slappnade jag av lite mer.
Är först nu i vecka 17 som jag börjar känna mig lite gravid. Men kan vara att det är först nu som jag har börjat få en liten putmage. Och kände första små puffarna i magen förra veckan. Innan har enda tecknet varit illamående. Men känner mig inte så gravid ännu ändå. På morgonen är magen lite putig. Om jag ligger ner så syns det ingenting nästan. På kvällen har den svullnat upp lite. Så tror jag kommer känna mig mer gravid ju mer magen växer.
Efter mitt andra missfall fick vi en jättebra läkare som tog in oss på vul i vecka 7. Hon sa att man slappnar av mer om man fått se hjärtat slå tidigt när man gått igenom missfall. Så försök få komma in på tidigt vul. Det tog bort mkt av min oro att få se hjärtat slå, speciellt då båda mina mf upptäcktes på vul innan.
ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010
dotter född 20/10-2012

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

BF: 121022
Status: Mamma

Inläggav Megan87 » 16 jul 2010, 20:54

Tatyana : okej:) men var du inte rädd när du hade molvärken, för jag tycker iaf att den är lik missfall smärtan?, ja det förstår jag här så får man inte se ul bara för att man är orolig utan bara om det skulle vara något fel blöder lr smärtor, och då typ tidigast i vecka 7 iaf sa dom så på akademiska sjukhuset i uppsala när jag ringde tid när jag var orolig att jag var på väg att få missfall sist.
så det är jätte dåligt här dom säger typ bara blir det missfall så blir det, ska man få hjälp får man boka privat och betala 300 kr. men det är man ju beredd att betala bara man får se att hjärtat slår, står ju i gravid böcker,tidningar, internet att hjärtat börjar slå i vecka 5-6.
jag fick väldigt tidigt mage med min son vid 10-11 veckor hade jag ett puttmage:) men det försvann nästan helt när man låg ner:)

Är det ditt första barn du väntar?
hur gammal är ?
Megan87
Stammis

Inläggav Tatyana » 16 jul 2010, 22:23

Jag var rädd när jag hade molvärken. Men nu i efterhand så inser jag att man har värk, oavsett om det kommer gå bra eller dåligt. Så man får försöka släppa oron för att det gör ont. För det gör ont när livmodern växer. Tänk bara hur stor den ska bli :)
Jag tycker man borde få komma in när man haft missfall innan. Är synd att inte alla läkare är lika förstående som den vi fick sist. Hon var verkligen guld, och gav mig mkt stöd första veckorna, vilket jag är tacksam för.
Hoppas du kan få komma in innan vecka 12 på en undersökning. Bara att få se ett foster med hjärta gjorde att lite av stressen och oron försvann.

Japp, är både mitt och sambons första barn. Blev 31 i år.
ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010
dotter född 20/10-2012

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

BF: 121022
Status: Mamma

Inläggav morrolina » 17 jul 2010, 23:17

X står för extrauterin graviditet, dvs utomkvedshavandeskap.

Jag tror också att det kan hjälpa att se bebisens hjärta slå. Även om det inte finns några garantier för fortsättningen, så blir det en bekräftelse på att bebisen lever nu. När jag hade hotande missfall fick ringde jag kk, de sa att vul var inte aktuellt, de kan inte göra det på alla med hotande mf. Men jag tror att i ditt fall, som redan haft två mf, borde kunna få göra ett. Det hjälper att ringa och vara lite jobbig, annars tycker jag inte att 300 kr är så dyrt för att göra ett privat om det kan lätta på oron. Men om det görs för tidigt är det inte säkert att det syns något alls, vilket nog kan vara väldigt jobbigt.
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Bor: Norrbotten
Status: Dotter född juni 2013

Inläggav morrolina » 17 jul 2010, 23:17

X står för extrauterin graviditet, dvs utomkvedshavandeskap.

Jag tror också att det kan hjälpa att se bebisens hjärta slå. Även om det inte finns några garantier för fortsättningen, så blir det en bekräftelse på att bebisen lever nu. När jag hade hotande missfall fick ringde jag kk, de sa att vul var inte aktuellt, de kan inte göra det på alla med hotande mf. Men jag tror att i ditt fall, som redan haft två mf, borde kunna få göra ett. Det hjälper att ringa och vara lite jobbig, annars tycker jag inte att 300 kr är så dyrt för att göra ett privat om det kan lätta på oron. Men om det görs för tidigt är det inte säkert att det syns något alls, vilket nog kan vara väldigt jobbigt.
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Bor: Norrbotten
Status: Dotter född juni 2013

Inläggav Hannaknudsen » 07 okt 2010, 20:12

Jag har bara fått ett missfall innan, i Juni då jag var i vecka 15 men hade varit dött sen i vecka 8. Men nu är jag gravid igen, i vecka 9. Är hyper nervös, men försöker inte tänka på det! Men jag hoppas verkligen att allt går bra denna gången. Jag ska på ultraljud nästa vecka, då jag är i vecka 9. Är jätte orolig att det ska visa sig att det inte lever längre. Är det någon som gjort samma sak? Hur ska man ta det om det inte går så bra. Alla runt om kring mig är så hoppfulla och tror att allt ska gå bra, medans jag själv bara tänker negativt. men det kanske är för att ställa in mig på om det inte är bra på ultraljudet. Hmmm ..
Hannaknudsen
Nykomling

Inläggav tirre » 08 okt 2010, 14:33

Hej
Megan87 Kul att du e gravid och hoppas verkligen att de går vägen.
Jag fick ett mf i juni, sa då bara till min gynekolog att jag ville att hon skulle kolla mina hormoner och min folsyrenivå, folsyran va i bott och efter ha ätit en dunderkur som jag fortfarande äter är jag nu gravid i v11+
Du kan själv bestämma vart du vill ha remiss i sjukvården de e en rättighet man har och ingen läkare kan neka dig, så stå på dig!!!

Lycka till
tirre
Nykomling

BF: 110427

Inläggav miakent » 14 jan 2011, 13:20

hejsan, är ny på denna sida, och såg ditt inlägg. Jag har oxå haft 2 missfall, det första var 2003 med dåvarande killen, och sist nu 2010. fick veta att jag var gravid i slutet av jan 2010 och i början på mars fick jag missfallet. båda missfallen var omkring v8.

och nu e jag gravid igen, är nu i v 6, och jag vågar inte glädjas ordentligt över detta även då vi båda verkligen vill detta. Man vill bara skrika ut sin glädje men...vågar inte. :(

Har man gått igenom missfall tidigare, vågar man lixom inte tro för mkt, man vågar inte hoppas. Inte jag iaf.
Inte förrän i slutet av mars nångång kan jag börja hoppas...
miakent
Nykomling

BF: 110915
Status: sambo, gravid 3e gången gillt

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid efter missfall
Annons: