Gravid med blandade känslor

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

Gravid med blandade känslor

Inläggav Rosalilja » 16 nov 2014, 10:14

Hej på er! Jag är en tjej på 26 år som just blivit gravid (är i vecka 7). Graviditeten var inte planerad men både jag och min sambo blev jätteglada. Det som tynger mig är att min sambo i perioder inte är speciellt trevlig. Under hela vårt tvååriga förhållande så har jag fått kämpa mot hans egenhet att han inte kan låta bli att kränka mig.. Kalla mig elaka saker och skratta åt sådant som tynger mig. Stundvis är han verkligen en superkillen och världens bästa och jag har uppenbarligen tänkt att det bra övervägt men nu är jag inte så säker längre. Vill bara flytta tillbaka till min hemstad igen, jag kommer inte ha någon annan där vi bor nu och familjen känns viktigare än någonsin. Känner mig otrygg och ledsen. Jag är säker på att han skulle vara toppen med sitt barn utifrån hur han är med andras barn men nu när det står klart att jag kommer vara bunden till honom så får jag panik! Hur ska det bli för det här barnet, kommer det behöva pendla mellan sina föräldrar i två olika städer :( Är det hormonerna som spökar tro? Eller har någon erfarenhet av att skaffa barn med någon ni tvivlar på?
Rosalilja
Stammis

Re: Gravid med blandade känslor

Inläggav Mysmonstret » 16 nov 2014, 18:36

Att stå ut och hålla ihop för barnet skull är det värsta jag vet. det enda det skapar är ångest och negativitet hos barnet. Barn är verkligen inte dumma, är det nått strul mellan mamma och pappa så känner hen det. Att hålla ihop kan göra mer skada på barnet så sätt.

Du får helt enkelt gå på känslan. Tänk även på att även om man känner sig som en supermamma, så kommer det komma många dgr då du behöver stöd från din familj. Vill du låta hans familj ta den rollen eller är du mer trygg med din egen?

Tror inte det är hormoner. Du bär på ett litet liv, det är nu du tänker på hur du ska skapa de bästa förutsättningarna, och din pojkvän ingick tydligen inte i den bilden enligt din reaktion. Det är väl ett svar i sig, men det gör det absolut inte lättare för det!

För att dra en parallell: En man som misshandlar sin fru är inget odjur hela tiden, även han har goda sidor. Annars hade ju inte kvinnan blitt kär i han. Psykiskt misshandel är kanske värre. Ett blåmärke försvinner men en psykisk skada tar en jäkla tid att läka. Vill du att ditt barn ska växa upp med en psykisk misshandlare till pappa? För även om han kommer vara en underbar pappa som du tror, vad stoppar han egentligen från att till slut skrika fula ord till sitt barn? Ska ni sätta öronpluggar på barnet så hen inte hör hur han attackerar dig?

Du har lite val att göra.
Styrkekram till dig <3
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Rosalilja » 17 nov 2014, 20:01

Stort tack för dina ord! Ibland så är det guld med någon som kan se med "nyktra" ögon.Hade verkligen panik när jag skrev inlägget men nu börjar det kännas bättre. Det finns ingenting som säger att jag måste stå ut så när den dagen kommer då det är nog, då ska jag se till att ha en plan B.

Tack! <3
Rosalilja
Stammis

Inläggav Mysmonstret » 17 nov 2014, 20:23

:) ha alltid en plan B så pass bra att du bara kan sticka sen.
Jag skriver av erfarenhet som barn till föräldrar som bråkade o höll på, mkt missbruk osv. barn behöver en stabil uppväxt, även om det betyder att ha skiljda föräldrar :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Frutiensuurytz » 06 maj 2015, 22:35

Hejsan!

Jag väntar mitt första barn i oktober och jag bloggar också öppenhjärtligt och ärligt om allt i min graviditet. Hur vårt Pyret blev till, hur jag mår och mycket om känslor som inte alltid är positiva.

läs gärna den http://frutiensuurytz.vimedbarn.se/
Frutiensuurytz
Nykomling

Återgå till Nykomling
Annons: