Gravid och nytt jobb, hjälp!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Gravid och nytt jobb, hjälp!

Inläggav mamasandra » 18 okt 2010, 11:38

Hej!

Jag är gravid i vecka 5, och idag var jag på en anställningsintervju och jag fick jobbet. Innan dess har jag varit arbetslös.

Saken är som så, att jag har inte berättat för företaget att jag är gravid, för då skulle de ju inte vilja anställa mig...

Jag känner bara att jag verkligen behöver jobba lite nu så jag kan spara ihop pengar till bebisen! Det är det.
Hur ska jag göra? Ska jag jobba där några månader och sen berätta om graviditeten? Eller hur skulle ni ha gjort?

Jag har ju precis fått jobbet, ingen fast anställning, ingenting.
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

Tacksam för svar :)
mamasandra
Nykomling

BF: 110622
BIM: 101011

Re: Gravid och nytt jobb, hjälp!

Inläggav mammaknasboll » 18 okt 2010, 12:27

Jag skulle pratat med deras fackliga ordförande/huvudrepresentant. På så vis är facket informerat från början och du borde inte kunna mista jobbet av den anledningen. Sedan hade jag nog hållt tyst så länge jag kunde. Sedan beror det ju på vilket typ av jobb det är med, en del arbetsplatser innebär ju direkt fara för dig och barnet och då är det en helt annan fråga.
Men i vilket fall så hade jag börjat med att prata med facket.

Lycka till med graviditeten och jobbet :D
mammaknasboll
Stammis

Inläggav Elin83 » 18 okt 2010, 12:30

Hej Sandra,

Det här är en samvetsfråga, så du måste själv avgöra vad som är rätt eller fel för dig. Men jag tänker såhär:

Du är arbetslös och vill ha familj. Ta jobbet, börja spara pengar. När du gått lite längre i graviditeten och börjat lära känna chefen kan du berätta att du är gravid. Nu är du precis i början av en graviditet och tyvärr är det ju så att inte alla graviditeter blir fullgångna. Även om du hade haft ett jobb innan du blev gravid, skulle du knappast berättat för chefen i v. 5 om du kunde undvika det.

Sen kan det naturligtvis vara bra att du berättar lite längre fram, så att de kan planera för att du ska vara borta. Du har skyldighet att berätta minst 2 mån innan du planerar gå på föräldraledighet. Men det kan ju vara konstigt ifall du går runt med magen i vädret och inte säger något :)

Lycka till!

ELin
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav mamasandra » 20 okt 2010, 12:16

Tack för svar! :) Elin, du har rätt - det bästa är nog att ta jobbet och börja spara pengar. Sen när det kommer till att jag ska berätta för chefen om grav. så vet jag ju inte riktigt vad jag ska säga till honom, hur skulle du ha sagt det? (har ju ingen fast anställning)
mamasandra
Nykomling

Inläggav Elin83 » 25 okt 2010, 15:15

Hej igen,

Har du hunnit jobba något på nya jobbet än? Hoppas du trivs! Jag vet inte vad det är för typ av jobb du har men om det är ett "vanligt" jobb som inte innebär belastning/olämpliga ämnen eller miljöer för någon som är gravid så är det väl lagom att berätta någon gång efter v.12? Då känns kanske graviditeten lite säkrare och du har också hunnit lära känna chefen och arbetskamraterna lite.
Jag tror att du vid det laget själv känner hur och vad du ska säga. Du kan ju utgå från s y f t e t med samtalet som ju kan vara lite olika beroende på hur det ser ut på din arbetsplats och hur du själv mår. Listar lite olika syften med ett samtal:

-Berätta för att chefen ska kunna planera bemanning då du ska vara föräldraledig
-Berätta för att chefen ska kunna planera bemanning du tror att du kanske kommer ha havandeskapspenning/bli sjukskriven i slutet av graviditeten
-Berätta för chefen för att det finns arbetsuppgifter du inte klarar/bör utföra pga. din graviditet
-Berätta för att magen är ganska uppenbar och det blir konstigt att inte säga något

Finns ju såklart fler skäl att berätta för chefen, men jag listade några ex. ovan. Utifrån vad som är syftet kan du ju lägga upp samtalet lite olika. Förhoppningsvis blir de glada för din skull, även om det kanske ställer till lite besvär på jobbet. Återigen hoppas jag att du kommer trivas på arbetsplatsen och så tror jag att du kommer känna själv när det är dags att berätta och vad du ska säga. Förstår att du jobbar som timvikarie (?) och då har du ju inte så starkt anställningsskydd, samtidigt är det diskriminering om de skulle neka dig fortsatt anställning pga. graviditeten. Så hoppas att det kommer gå fint!
Elin83
Stammis

Inläggav mamasandra » 25 okt 2010, 17:04

Tack för svar, Elin :) Det låter bra det där tycker jag! Men jobbet jag har är inget fysiskt tungt jobb, men det är tungt och stressigt ändå, och jag känner redan hur det krampar i magen och ångesten stiger :( när jag gick hem från jobbet idag fick jag obehagliga smärtor i magen. (hade min första jobbdag idag)

Det är ett jobb som Account Manager, så jag är säljare, sitter på kontor framför datorn, pratar med kunder i telefon och gör en del pappersjobb också. (Det är ingen tim-anställning, utan jag har en fast månadslön)

Det enda som motiverar mig är pengarna som jag vill spara, men resten känns sådär om jag ska vara helt ärlig. Det är ett pressat jobb som innebär mycket stress och att man måste prestera som bara den för att få behålla jobbet. Jag är inte helt hundra på att jag kommer trivas vilket redan känns jättetrist...

Svårt att veta hur jag ska göra egentligen, vet inte hur länge jag kommer orka. Samtidigt så vill man ju spara ihop så mycket pengar man kan. Usch, jobbigt det blev nu, hoppas du orkar läsa och svara :) Kram!
mamasandra
Nykomling

Inläggav mamasandra » 25 okt 2010, 19:12

Glömde lägga till att arbetstiden är heltid. 8 timmar om dagen.
mamasandra
Nykomling

Inläggav Elin83 » 13 nov 2010, 23:43

Hej igen,

Hade helt missat att du gjort ett nytt inlägg.

Hur har det gått för dig? Nu har du hunnit jobba några veckor, hoppas att det fortfarande inte känns så trist som du skrev sist. Jag tänker ändå att du får sätta gränser, inte pressa dig men göra dina 8 timmar och det du klarar under den tiden. Blir det ohållbart i längden får du kanske diskutera med din BM om sjukskrivning mot slutet av graviditeten?

Jag jobbade heltid på ett stressigt kontorsjobb fram till 2-3 veckor innan min son kom. Skälet till att jag orkade var mycket att jag hela tiden trappade ner, jobbade mina timmar men inte mer, vägrade ha dåligt samvete om jag behövde ta en extra paus mot slutet etc. etc. Men du känner bäst själv dina egna gränser, hälsan är det viktigaste!

Igen, hoppas det funkar bättre på jobbet!

Elin
Elin83
Stammis

Inläggav Malin_90 » 14 nov 2010, 18:05

Jag har precis fått ett nytt jobb, timanställd och bara jobbat tre dagar hittills.. Jag berättade på en gång under intervjun att jag var gravid, och det enda chefen sa var att så länge jag var rädd om mig själv och lyssnade på min kropp så spelade det ingen som helst roll! Tyckte att det kändes bäst att vara rak och ärlig från början =)
Bild
Malin_90
Stammis

BF: 110405

Återgå till Ekonomi & Jobb