Gravid och studerande

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gravid och studerande

Inläggav Dannie » 19 aug 2009, 11:19

Finns det fler av er där ute eller om ni har studerat och varit gravida så vill jag gärna prata! :)

Börjar plugga lärarprogrammet på måndag och kommer förhoppningsvis att hinna klart med terminen innan det är dags för gurkan att komma.
Känner mig lite orolig för att jag inte ska orka med terminen ut bara.
Hoppas på att det kommer att vara väldigt flexibelt och mycket egenstudier men vet också att det är mycket föreläsningar och seminarier.

Så, jag undrar ju lite hur ni andra som är gravida eller varit gravida under sin studietid har gjort. Och om nu gurkan kommer innan terminen är slut, kan jag bara pausa studierna då?

Rådvill! Har upprop imorrn och ska försöka få tag på någon att prata med där då som kan hjälpa mig med alla dessa frågor men det vore skönt att få höra från någon som varit i samma situation. :)
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Re: Gravid och studerande

Inläggav marta » 19 aug 2009, 11:29

hej!!
Jag studerar på Socialhögskolan. Jag har gjort klart 1 och andra terminen. Nu ska jag börja på måndag och då ska jag läsa bara en kurs så att sedan har jag en månad kvar till förlossningen. Jag vill inte stressa ihjäl mig därför ska jag bara läsa en kurs.
Jag har redan pratat med studievägledarna och de sa att när jag bestämmer mig att gå på föräldraledigheten ska jag bara fylla i en ansökan. Sedan när jag vill komma tillbaks har jag garanterat plats eftersom jag har gått ett helt år där.
BildBild
marta
Stammis

BF: 091023

Inläggav Kanelbullen » 19 aug 2009, 11:33

Kul att se att vi är två januari-mammor som kommer kämpa med plugg i höst... :)

Jag pluggar också (heltid), börjar 2:a terminen på mitt program. Jag hoppas, liksom du, att du att kunna läsa klart en termin innan pluppen kommer ut :)

Jag pluggar distans och det är verkligen super skönt att inte alltid behöva gå upp kl 7 på morgonen och springa iväg, utan jag kan ju planera min studietid hur jag vill under dagen. Under min förra gravidiet började mitt illamående och extrema trötthet precis då skolan började, men jag läste ju distans, annars hade jag nog inte orkat plugga... Att plugga distans är verkligen super (iaf för mig) speciellt nu när jag är gravid. Orkar verkligen inte gå upp tidigt just nu 8)

När jag läste under förra årets HT planerades alla tentamen, uppsatser, inlämningar osv in innan jullovet. Så jag knappt plugga någonting efter jul fram tills nästa kurs började. Det är väl olika hur läraren planerar din kurs. Vem vet Dannie, vi kanske går 2 v övertid? hihi... Då hinner vi läsa klart kursen ;)

Hoppas att det går bra för dig, vi får peppa varandra! :) Prata med studievägledaren på din skola och dina lärare också, så de vet att du är gravid o.s.v.
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08
Användarvisningsbild
Kanelbullen
Alltid online

Inläggav Mellie » 19 aug 2009, 11:48

Oj, jag vet bara att jag hade sån tur att jag blev gravid sista terminen (: . Precis då den började. Men jag var sååå trött och slut och vi hade så väldigt mycket tentor tätt inpå varann och det var verkligen jobbigt, både att sitta och anteckna och ta del av undervisningen och sedan att plugga hemma. Men det gick, med järnvilja.

Nu kanske inte alla blir så trött som jag blev (jag somnade med huvudet i lunchtallriken en gång, haha!) men jag måste erkänna att det var jobbigt. Och sedan illamåendet på det... uuh. Men det var en annan femma, det jobbiga var att vara så förbannat trött psykiskt och fysiskt.

Men jag vet andra som kunnat pausa mitt i terminen för att de ska ha barn, så nog går det om det skulle ske. Så det är nog ingen fara (: .
Mellie
Stammis

BF: 091003

Inläggav Dannie » 19 aug 2009, 14:28

Kanelbullen: Vad kul med en till januarimamma! Vi får följas åt nu! :) Vad läser du om jag får fråga? :)

Ska ta kontakt med studievägledaren snabbast möjligt när jag börjat. Tittade lite på schemat för hösten nu och ser ju att allt är uppdelat i kurser så om jag bara skippa sista kursen så kanske jag kan hoppa på den nästa år och börja därifrån kanske?
Jag har ju förhoppning och tro på att jag ska hinna med hela terminen iaf. :)

Marta: Men, menar du att man måste ha läst ett år för att få behålla sin plats? Tror iofs att bara man kommit in, om man läser ett program då, så har man kvar sin plats oavsett om man tar ett uppehåll mitt i första terminen eller läser ett år. Så har jag förstått det iaf.

Läste runt lite på andra forum där folk med barn pluggat under deras småbarns år och det verkar ju gå som smort. Klart att jag vet att det kan vara skittufft också. Det kanske blir många vakna nätter och så det första åren så... Men har man viljan så går det nog fint. :)

Dannie
Alltid online

Inläggav marta » 19 aug 2009, 22:47

Så är det på min skola att man måste minst läsa ett år för att ha garanterat plats. Annars får man söka på nytt och de har man igen förtur. Men fråga på din skola kanske det är annorlunda.
BildBild
marta
Stammis

BF: 091023

Inläggav Kanelbullen » 20 aug 2009, 09:53

Dannie: Jag läser också till lärare ;)

Jo, det går nog! Precis som du säger måste man ju vara inställd på mycket slit och att det blir tufft, men om man är förbered på det så blir det kanske inte så svårt. Det gäller väl bara att planera sin tid nog o.s.v

Jag tror det är som du säger att när man påbörjat ett program så har man garanterad plats sen om man tar uppehåll ett år. Men det kanske är olika beroende vilket universitet/högskola man läser på...
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08
Användarvisningsbild
Kanelbullen
Alltid online

Inläggav Dannie » 20 aug 2009, 15:11

Marta: Ojdå, känns ju inte riktigt rättvist måste jag säga... :roll: Det kan ju vara så att man blir väldigt sjuk också. Men det är väl en populär skola då som många söker antar jag.

Kanelbullen: Vad kul! Vad för lärare? Jag läser till förskollärare/ lärare för yngre åldrar. Hade upprop och registrering idag och det kändes jättebra. :)
Har jobbat på förskola i 5 år men får se, kanske blir lärare efter examen istället. :)
Ja, jag tror att det kanske är olika beroende på program eller skola. Socialhögskolan är väl väldigt populär och har många sökande varje termin/ år så de kanske måste göra så. Hoppas att det inte är så för min del bara. :roll:

Dannie
Alltid online

Inläggav Jenege » 20 aug 2009, 21:35

Hej!
Jag är lärare och fick mitt första barn efter 2:a terminen på min utbildning. Jag hade studieuppehåll ett år, och hoppade på utbildningen igen efter det. Det är nog olika på högskolorna, men min kompis kom in på en utbildning förra hösten men fick barn i december så hon valde att inte börja plugga alls men fick ha sin plats kvar tills föräldraledigheten var över.
Det sköna är när man går tillbaka till plugget igen, för barnet behöver inte vara så länge på dagis. Vi hade oftast föreläsning mellan 9 och 12, sedan eget arbete. Så jag hade tjejen mellan 8.30 o 15. Man får vara väldigt strukturerad i sitt arbete, jobba effektivt några timmar och skriva uppsatser och sådant när bebben sover på kvällen. Så gjorde iaf jag....Och det gick riktigt bra, fick min examen när hon var 4 år. Underbar känsla!!!! :D
Jenege
Stammis

Inläggav Kanelbullen » 21 aug 2009, 00:00

Jenege: Fick en liten känsla av hopp när jag läste ditt svar :D Måste kännts underbart när du tog examen :D ...
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08
Användarvisningsbild
Kanelbullen
Alltid online

Nästa

Återgå till Gravid forum