Gravid och studerande

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Gravid och studerande

Inläggav Dannie » 21 aug 2009, 10:19

Jenege: Härligt! Låter som du fixade det galant. Klart att det ligger mycket slit bakom. Och jag tänker också att det blir mycket plugg på kvällarna. Och så kanske barnet får vara på förskolan 8-15 eller något så att jag verkligen gör det arbete som behöver göras. Men det kommer ju att kännas jobbigt att lämna bort sitt barn. Kommer säkert vilja vara med hen hela tiden. :oops:
Klarade min mamma av att studera och vara ensamstående tvåbarnsmamma så ska nog jag klara av det. :) Jag har ju dessutom min underbara blivande pappa som stöd, mamma fick aldrig stöd av min pappa.
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Inläggav Fianona » 21 aug 2009, 10:47

Jag pluggar på distans på heltid, så det e ju inte riktigt samma sak, men jag har studerat hela våren och har två terminer kvar. Tänker försöka göra klart studierna helt utan uppehåll, men med distans e ju det lite lättare att göra så.
Hoppas det kommer gå bra för dig!
Fianona
Alltid online

Inläggav Kanelbullen » 21 aug 2009, 10:49

Dannie: Jag läser också till förskollärare :D

Min mamma pluggade också och var ensamstående mamma, jag verkligen beundrar henne. Så det är klart att man kan klara det, och som du säger Dannie, så kommer man få stöd och hjälp av pappan :)

Jag kan tänka mig att det är tuffare att plugga på campus jämfört med att studera distans, jag får ju hela dagarna att planera själv hur jag vill. Sedan så brukar föreläsningarna vara inspelade så jag kan se dem senare o.s.v.
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08
Användarvisningsbild
Kanelbullen
Alltid online

Inläggav Fianona » 21 aug 2009, 10:53

Kanelbullen - Hur lång e utbildningen att bli förskollärare när man studerar på distans? Håller på att utbilda mig till barnskötare, men funderar på att senare utbilda mig till förskollärare.
Fianona
Alltid online

Inläggav Dannie » 21 aug 2009, 12:49

Kanelbullen: Ja, det är nog lite båda och kanske. Det är nog lättare att styra över sin egen tid och så men det krävs säkert en hel del disciplin för det också. Även om inspelade föreläsningar låter som rena drömmen!!
Vart läser du? Letade lite efter distansutbildningar jag med men kände att jag ville gå i en klass och lära känna lite nytt folk. Har jobbat med "tanter" i fem år och behöver lära känna lite potentiella vänner. :)

Fianona: Nu vet ju inte jag säkert men svarar iaf. :) Om du studerar på campus så läser du i 3,5 år på heltid. Utbildningen är på 210 högskolepoäng och det borde inte vara någon skillnad om man läser på distans. Det är ju ändå samma poäng om jag inte har helt fel.

Dannie
Alltid online

Inläggav Matilda78 » 21 aug 2009, 12:56

Hejsan tjejer!
Kul att höra positivt om pluggande och graviditet. Jag går in i min nionde vecka imorgon och börjar skolan på måndag. Själv har jag pluggat i snart 5 år och har bara ett läsår kvar till min masterexamen. Jag och min man planerade inte den här graviditeten, det hade varit osmart eller hur?! Men nu är det som det är och jag är ju superlycklig över lillmagen! Jag kommer att föda 2 månader innan min tänkta examen men nu lär det ju inte bli någon. Det känns jättejobbigt att bara ha kvar 2 månader. När ska jag göra klart dem? Tips och råd?!
Bild
Matilda78
Stammis

BF: 100402

Inläggav Dannie » 21 aug 2009, 13:13

Matilda78: Oplanerad betyder inte mindre glädjande! :D

Jag känner en tjej som sköt upp sin examen för att jobba. Visserligen var hon inte behörig lärare under den tiden men det verkade inte vara några problem. Prata med syokonsulenten på din skola så kan ni säkert komma fram till någon bra lösning. Du kanske kan ta din examen under din mammaledighet? Om du studerar på deltid under andra halvåret?
Det går säkert att lösa!

Dannie
Alltid online

Inläggav Mimmi77 » 21 aug 2009, 14:38

Hej!

Jag är i 14 veckan och kommer att ha ca 2 år kvar på mina studier. Dessutom kommer jag inte att ha något studiemedel kvar from att barnledigheten börjar... det kommer att bli trixigt... Men jag hoppas och tror på att detta ändå går att genomföra. Det kommer säkert att bli tufft både ekonomiskt och pluggmässigt, men jag kan inte tänka mig att sitta hemma halvfärdigt för livet.

Lycka till ni som oroar er för att få en plats när ni kommer tillbaka! På min utbildning är de väldigt hårda med sådant, men om orsaken till avbrutna studier är att man får barn finns det alltid en plats kvar för studenten. Det är ju inte så att man bara har valt att prova på något annat en tid, utan det räknas till allvarligare orsaker och ska därför inte påverka. Däremot blir det lite trixigt om man måste ta viss utbildning i rätt ordning. Det kommer nog gå bra för er!

Hälsningar,
Mimmi
Mimmi77
Stammis

BF: 090218

Inläggav Fianona » 21 aug 2009, 16:43

Dannie - Tack! det låter rimligt :) På den distansutbildningen jag tar e man i klassen en dag i veckan, så jag har också fått lite nya vänner :) Jag har ju sån tur också, så min lärare sa att i början, när bebisen sover mycket kan jag ha med honom på lektionerna, eller vara hemma och ringa och höra med klasskompisar om vad som hänt under lektionen :D
Fianona
Alltid online

Inläggav Dannie » 21 aug 2009, 16:54

Fianona: Ja, min mamma hade med mig till skolan när jag var bebbe. :) Som sagt, allt går ju bara man vill. :)

Dannie
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum