Gravid och studerande

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Gravid och studerande

Inläggav susanna_000 » 21 aug 2009, 17:40

Hejsan alla!
Vad bra med en sån här tråd!
Jag pluggar också och ska ha en liten i april. :) Jag har gått 2 år nu på läkarprogrammet, så jag har ju några kvar, hehe... men jag kände att jag inte ville vänta med barn tills jag gått klart alla dom åren!

Ni som ska ha i januari har det ju bra att ni förhoppningsvis hinner gå klart hela denna terminen. Men ska man ha mitt i terminen blir det ju lite knepigare, men vad bra att man verkar kunna ta uppehåll när man vill iaf! :wink: Det här året ska jag läsa en stor kurs med en stor tenta i juni, så det blir kanske lite jobbigt att hoppa av där i mars kanske och sen hoppa på ett år senare och behöva sätta sig in i allt igen för att klara den där STORA tentan... :roll: men men, det löser sig nog, ska också snacka med studievägledaren så snart jag börjar.
Kul att kunna få råd och tips här iallafall! :D
Jag tror som ni att allt löser sig om man vill!
Bild
susanna_000
Alltid online

Inläggav Dannie » 23 aug 2009, 00:02

Susanna_000: Ja, förhoppningen är att jag hinner läsa klart innan nedkomsten men samtidigt så skulle det vara lite skönt med någon veckas lugn och ro innan så jag får se hur jag gör. Kanske pausar i slutet av december, i samband med julen, för att få förbereda mig mentalt. Iaf eftersom att detta är första barnet men då blir det som för dig, precis innan den stora sluttentan... Blir nog krångel hur man än gör det.

Och så får man väl se hur man mår i graviditeten. Nu mår jag hur bra som helst men det vet man ju kan förändras... :wink:
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Inläggav Dannie » 24 aug 2009, 21:33

Första dagen i skolan och redan heeeelt slut! Hehe, vart ska detta sluta? :)

Dannie
Alltid online

Inläggav susanna_000 » 26 aug 2009, 21:42

Hehe, jobbigt Dannie! Jag fasar också lite för hur det ska bli när jag börjar på måndag.. hoppas inte illamåendet blir värre iaf, vore bra om det lättade lite, och tröttheten med. Hoppas du inte blir helt slut varje dag iaf :wink:
Bild
susanna_000
Alltid online

Inläggav Dannie » 26 aug 2009, 21:54

susanna_000: Ja, jag blir väldigt trött snabbt nu. Måste sova ordentligt, men det är nog bara jobbigt nu när allt är nytt och man inte kommit in i det och vet vad som förväntas av en hela tiden.
Inser också att jag inte kan det där med att anteckna och läsa på "rätt" sätt. Så inte nog med att jag ska tillgodogöra mig allt, jag måste träna på att göra det enklare för mig också...
Högskolestudier är inte alls på samma nivå som komvux som jag studerat på tidigare.
Men som sagt, det är ganska fritt och förhoppningsvis så kommer jag in i det snart. :)

Hoppas att det går bra för dig på måndag!

Dannie
Alltid online

Inläggav trollotta » 27 aug 2009, 12:36

Hej!
Här har du en till som pluggar och väntar smått. Jag läser till lärare jag med och hoppas på att hinna färdigt terminen, har beräknat datum till den 24 januari..
BildBild
Användarvisningsbild
trollotta
Stammis

BF: 100120
BIM: 090520
Bor: dirty south

Inläggav Dannie » 27 aug 2009, 23:10

trollotta: Då har du lite större chans än jag att hinna klart då! :) Pratade med studievägledaren idag och det verkar lite krångligt att ta ett uppehåll mitt i terminen, om det nu skulle bli så, men det går ju. Hoppas att ungen vill stanna kvar en extra vecka så kanske jag hinner klart med första terminen iaf. :)

Dannie
Alltid online

Inläggav Ailenroc » 28 aug 2009, 10:07

Hej mina vänner :)
Jo, såhär ligger det till. Jag har blivit sjukskriven 50% pga foglossning. Foglossningen gör så jag inte kan vara kvar på mitt jobb så jag har beslutat mig för att plugga upp Matte B och naturkunskap B. Det var lite snabbt beskrivet, men på ett ungefär ligger det till så.
Läser jag upp matte b och nk b i höst så har jag mina slutbetyg klara till bebisen kommer, vilket innebär att jag kan söka in till universitetet till nästa höst. Roligt va :)
Sambon läser på universitetet (också till lärare :lol: ) och han tänkte fortsätta med det hela våren, medans jag är mammaledig. Till hösten går han på pappaledighet och jag förhoppningsvis börjar plugga.
Nu till min fråga. Är jag för optimistisk att tro att detta skulle kunna fungera? Jag är mycket väl medveten att det kan bli kämpigt ekonomiskt, men å andra sidan har vi haft det kämpigt ekonomiskt ett tag redan hehe :)
Sen beror ju mycket på ifall jag kommer in på utbildningen jag vill gå. Men gör jag inte det så får jag väl jobba ett halvår och söka in till våren -11 istället... Eller hur!?

Ja, som vanligt när jag skriver så blir det lite rörigt, men det får ni ta :wink:
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav Dannie » 28 aug 2009, 11:12

Alienroc: Klart att det kommer att funka! :) Det gäller att vara disciplinerad bara märker jag själv.
Jag har ingen erfarenhet av att studera på högskola tidigare så jag känner att det är en hel del att ta in nu i början. Men, jag tror inte att det kommer att vara några problem för mig att fortsätta sedan när barnet är fött.
Ni är ju två också!

Dannie
Alltid online

Inläggav trollotta » 28 aug 2009, 15:44

dannie: ja förmodligen hinner jag klart, var på ultraljud igår och blev senarelagd till 27januari, även om det bara är några dagar känns det ändå lite surt, fast ur skolsynpunkt är det ju jättebra..

jag tänkte tala med kursansvariga och se om det är så att man har möjlighet att lämna in uppsatser etc tidigare, det blir ju lite svårt med salstentor och liknande men då kansle man orkar masa sig till skolan trots att man är höggravid..
men du läser väl första terminen? det varierar lite från skola till skola hur upplägget är men det brukar i alla fall vara en kurs som handlar om att bli lärare, väldigt övergripande och allmänt där man behandlar styrdokument etc, inte så jättejobbigt om man har lite studievana sedan innan mao så du kanske klarar av att närvara ändå. i värsta fall får du ju hoppa sista uppgiterna. på malmö högskola där jag pluggar så är det så att du alltid har möjlighet att göra en omtentamen iaf. kolla upp vilka regler som gäller för dig.

vad läser du för huvudämne? förskollärare? jag skall bli förskollärare samt för grundskokans tidigare år, huvudämne kultur medier och estetik. hur känns det att ha börjat nu?

Alienroc: vilket jättebra initiativ att läsa upp betygen! det är en sådan lättnad när man väl kan söka in till universitet och högskola om andan skulle falla på.. jag ösnkar dig verkligen lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
trollotta
Stammis

BF: 100120
BIM: 090520
Bor: dirty south

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum