Gravid under jobbiga omständigheter, vad göra?:/

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gravid under jobbiga omständigheter, vad göra?:/

Inläggav pannkakormednutella » 25 sep 2013, 20:13

Hej alla fina! Jag är 19 år och läser första terminen på socionomprogrammet. Idag har jag en pojkvän som är 22, vi älskar varann jättemycket och har vart tillsammans i snart 1,5 år.

Väljer vi att behålla så kommer bebis födas i början på maj någon gång tror jag(är mellan vecka 7-8) vilket betyder att jag kommer att ha avklarat 2 av 7 terminer utav min utbildning. Tills det att bebis är född så är terminen nästan slut och sen har man hela sommarlovet av att njuta till fullo för att sedan antingen ta en paus på ett år från studierna eller att man pluggar samtidigt(socionomprogrammet är inte särskilt tufft från vad jag upplevt och hört).

Om jag pluggar kommer jag att få 9900kr/mån i studiebidrag och studielån. Pojkvännen skulle få 8900kr i studiebidrag och studielån + helgjobb på kanske 4000kr/mån. Jag går i skolan ca två vardagar i veckan och pojkvännen kommer att läsa på distans. Skulle han och jag råka ha en viktig tenta samtidigt så har vi mycket familj och släkt som skulle ställa upp. Pojkvännen har egen lägenhet och hyran ligger på 5500kr/mån. Går det att plugga och ha litet barn samtidigt tror ni? Skulle det absolut inte funka så tar man självklart en paus på ett år, man vill ändå kunna njuta av bebistiden.