Gravid under jobbiga omständigheter, vad göra?:/

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gravid under jobbiga omständigheter, vad göra?:/

Inläggav pannkakormednutella » 25 sep 2013, 20:13

Hej alla fina! Jag är 19 år och läser första terminen på socionomprogrammet. Idag har jag en pojkvän som är 22, vi älskar varann jättemycket och har vart tillsammans i snart 1,5 år.

Väljer vi att behålla så kommer bebis födas i början på maj någon gång tror jag(är mellan vecka 7-8) vilket betyder att jag kommer att ha avklarat 2 av 7 terminer utav min utbildning. Tills det att bebis är född så är terminen nästan slut och sen har man hela sommarlovet av att njuta till fullo för att sedan antingen ta en paus på ett år från studierna eller att man pluggar samtidigt(socionomprogrammet är inte särskilt tufft från vad jag upplevt och hört).

Om jag pluggar kommer jag att få 9900kr/mån i studiebidrag och studielån. Pojkvännen skulle få 8900kr i studiebidrag och studielån + helgjobb på kanske 4000kr/mån. Jag går i skolan ca två vardagar i veckan och pojkvännen kommer att läsa på distans. Skulle han och jag råka ha en viktig tenta samtidigt så har vi mycket familj och släkt som skulle ställa upp. Pojkvännen har egen lägenhet och hyran ligger på 5500kr/mån. Går det att plugga och ha litet barn samtidigt tror ni? Skulle det absolut inte funka så tar man självklart en paus på ett år, man vill ändå kunna njuta av bebistiden.

Detta är dock inte allt. Mina föräldrar är skilda. Min mamma är världens mest stöttande person och dömer inte någon och familj och släkt från hennes sida är likadana. Problemet är min pappa och hans fru som är muslimer. Jag har ingen aning om hur de skulle reagera men jag skulle ABSOLUT INTE få en positiv reaktion utav dom, kan hända att jag skulle bli förbjuden att träffa min småsyskon som jag älskar över allt på jorden etc. Har även släkt i Tunisien som inte skulle tycka så gott om detta. Min pappa + familj o släkt från hans sida vet inte ens om att jag har en pojkvän.

Problem 3 är att jag och min pojkvän inte bott ihop tidigare. Man kan säga att han bott hos mig och min mor i ett år men vi har aldrig delat en egen lägenhet med allt som hör till det. Jag och min pojkvän tjafsar även väldigt ofta trots att vi älskar varann jättemycket, är det normalt eller är man ej redo för barn då?

Min hjärna säger nej vänta, om fyra år är du och pojkvän utbildade, kan gifta er för att slippa problem från far och så kan ni köpa hus att uppfostra bebis i. Men hjärtat säger att allt löser sig och att jag ändå om fyra år kan vara där med bebis om jag kämpar... Dock är jag rädd för vad pappa ska säga och göra. HJÄLP!

Är så tacksam för guiding och tips och kanske om ni delar med er av liknande erfarenheter gällande pojkvänssituation, plugg, familj, tidig ålder eller religiös familj. Tack i förhand, kramkramkram
pannkakormednutella
Nykomling

Re: Gravid under jobbiga omständigheter, vad göra?:/

Inläggav tovemaja » 27 sep 2013, 12:37

Hej!
Har aldrig varit i din situation men ser att ingen svarat din tråd och ville ge dig lite stöttning på vägen. Haft vänner som pluggat när de blivit föräldrar (efter 1 års föräldraledighet) och det har fungerat utmärkt, dock blir det knapert, var beredd på att barn kostar långt mer än vad du kan föreställa dig.

Ang. religiös pappa kan jag bara säga att du bör ställa dig frågan vad som betyder mest för dig. Relationen till din pappa eller ditt ofödda barn? Jag vet inte hur hårt det är för just honom, men om möjligheten finns till att han aldrig skulle förlåta något sådant, är det värt det för att få ditt barn just nu?

Hur ställer sig din pojkvän i frågan om att behålla eller ej? Har ni varandra blir resan miljoner gånger lättare efter vad jag hört, men då måste båda vara engagerade.

Kan inte råda dig till vad du ska göra, men fundera djupt, länge och väg för och nackdelar med din partner, det är allt jag kan råda dig till.

Lycka till!
Vårt pyre beräknas komma i mars 2015 - så efterlängtad!
tovemaja
Alltid online

Inläggav pannkakormednutella » 28 sep 2013, 08:24

Hej ToveMaja, tack för ditt svar, så snällt! :lol: Relationen med min pappa har aldrig riktigt fungerat, det är småsyskonen från hans sida jag inte kan leva utan. Men är det inte fel att basera mitt beslut på vad min far ska tycka, en far som inte funnits där som en far ska under uppväxten?

Min pojkvän verkar luta åt behålla hållet. Han säger varken ja eller nej, tror att han inte vill utesluta något eller påverka mitt beslut men han har sagt att vad som än händer så är han med mig till 100%.

Anledningen till att jag även planerar att behålla är att jag har gjort abort en gång, när jag var 17 år och gick andra året på gymnasiet. Det var det jobbigaste jag vart med om, jag blev helt knäckt. Jag och pojkvännen har planerat på att ''få mig gravid'' om ca 2,5 år-3 så bebis kommer precis till att studierna är klara. Nu blev det ju lite tidigare :wink: Men ska fundera, känns som vi inte kommer någon stanns hur mycket vi än funderar... tack att du svara <3
pannkakormednutella
Nykomling

Inläggav smurfani » 28 sep 2013, 08:52

Hej!
Fint att din pojkvän är med till 100%.
Ekonomiskt tänker jag att visst, det blir kanske knapert, men det finns många som gärna ger bort både barnkläder, möbler mm. Det kan man komma långt på.
Min man har jobbat sedan vi fick barn, men jag har pluggat. Visst, vi har inte haft så mycket pengar de senaste tre åren, men det har gått bra. Att ha vår son är det bästa som hänt oss och allt känns oviktigt i jämförelse.

Skulle det gå bättre med din pappa och släkten om ni var gifta innan barnet kommer? Eller iaf förlovade?
smurfani
Nykomling

BF: 140513

Inläggav smultronet83 » 21 okt 2013, 11:11

Hej!

Förstår att det är många faktorer att fundera över för dig. Har inte jätte många råd att komma med, men rent ekonomiskt tror jag att ni klarar det. När jag blev gravid med mitt första barn hade jag och pappan till barnet bara varit ett par i 1 månad. Första beslutet var givetvis abort men det ändrades under tiden vi väntade på aborttiden. Vi hade givetvis aldrig bott ihop, jag hade jätte dåligt SGI från FK, fick ut ca 4000kr i månaden (sambon jobbade visserligen men vi fick vända på varenda krona). Idag väntar vi barn nr 2 och har ett fantastiskt förhållande. Ett barn behöver inte kosta så mycket som man tror, man får bara vänja sig vid att göra lite färre saker själv. Vet många som studerat samtidigt som de haft barn och det har fungerat för dem.
Familjen är alltid svår, om din pappa skulle neka dig att träffa dina småsyskon skulle ni inte kunna träffas utan hans vetande? Eller är de för små för det? Vore taskigt att av din pappa att förstöra en syskonrelation pga sina egna åsikter. Som smurfani skrev skulle giftemål eller förlovning hjälpa?

Lycka till och berätta gärna vilket beslut ni tar och hur det går för er :)
Bild

Bild
smultronet83
Stammis

BF: 131018
Status: Gravid med nr 2

Återgå till Gravid forum
Annons: