Gravid, V 31. hugg/Stickningar i nedre delen av magen

Tredje trimestern - gravid vecka 27-42. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 30 - bebisen i magen" skriv den vecka du vill prata om.

Gravid, V 31. hugg/Stickningar i nedre delen av magen

Inläggav Saglag01 » 27 mar 2017, 23:51

Hej jag är gravid i vecka 31+0 (förstföderska), och för ca en vecka sedan så fick jag plötsligt väldigt många ''sammandragningar'' en dag (vilket jag i normalt fall inte alls brukade ha), och kände även en kraftig ''mensvärk'' i hela magen.. avvaktade med att ringa eller oroa mig i onödan efter som att BM hade sagt: om du få mer än 3 sammandragningar/värkar under loppet av 10 minuter så ringer du in, och det hade inte blivit fler än 3 under just 10 minuter. Jag googlade även som en galning på mina symptom men verkade inte få några klarare tankar om ifall detta var normalt eller inte, så hela dagen hade gått kl var typ 9 på kvällen och jag låg i min säng och den här ''smärtan'' och konstiga känslan blev bara värre, dess utom så hade jag lagt märke till extremt minskade fosterrörelser under loppet av hela dagen som gått.. (han rör sig hela tiden o gör massa kullerbyttor i vanliga fall). Så jag bestämde mig för att ringa förlossningen och fråga om deras åsikt och ifall de tyckte att jag borde vara orolig och kanske åka in, och de tyckte dom absolut att jag skulle göra. Så jag och min pojkvän och även min mamma åker in direkt och jag blev mottagen på förlossningen ganska snabbt och blev undersökt ganska så direkt. Allt såg bra ut och förklaringen till varför det gjorde ont var att: Vissa får ''värkar'' tidigare än andra (dock inte så vanligt hos förstföderskor), och även foglossning. Men för säkerhetsskull ville dom att jag skulle lämna ett morgon urin till min BM morgonen där på så att det skulle vara 100% säkert att det inte var någon urinvägsinfektion. Super lättad blev ju jag såklart och vi åkte hem igen i lugn o ro. Men jag har fortfarande denna obehagliga ömma känslan i magen när vi kommer hem och den sitter i de 3 dagarna efter besöket på förlossningen också, sen gick det över någorlunda.. och nu är det ca 1 vecka sen allt detta hände och i förrgår ringde dom från Mödravården och sa att det ville att jag skulle lämna ett nytt urinprov inom de närmsta dagarna.. (förstod ej varför, eller vad som hände med det urinprov jag tidigare lämnat). Jag har nu blivit dunderförkyld med seg slemhosta då jag hostar hela tiden och spänner magen, vilket bara det är väldigt obehagligt.

Men just igår och idag har jag känt mig väldigt öm i nedre delen av magen och ofta kommer det som kraftiga stickningar/hugg i nedre delen av magen. även ibland när jag känner fosterrörelser långt ner i magen så känns det extra ömt. Det gör liksom inte ''ont ont'' men det känns definitivt. Har även märkt att det kan göra ont om jag böjer mig ner eller ''vrider'' höften/bäckenet åt sidan eller snett-nedåt. och vid vissa stunder känns det lite som om man har en kokosnöt där nere som ska ploppa ut... Har googlat på ''när fostret fixerar sig'' och liknande men vad jag har förstått det som så är det lite väl tidigt för fostret att fixera sig.. eller? en annan tanke är ifall det kan vara urinvägsinfektion? och att det är därför det ömmar.. eller också så är det bara helt enkelt såhär det ska kännas och jag oroar mig i onödan. Men jag skulle känna mig lugnare för stunden och bli glad om jag fick höra vad ni andra tror om det hela, eller höra er andras upplevelser som liknar och hur det gick/går för er.

PS.
Oj det blev visst en bok! :lol:
Bortsett från detta orosmoment och obehag så har hela min graviditet varit allmänt bra! Och jag är jätte lycklig över att jag ska bli mamma och super nyfiken på hur min älskade där inne ser ut, och luktar! Hehe :lol:

Tacksam för ALLA svar! :)
Saglag01
Nykomling

Återgå till Tredje trimestern