Gravid vecka 11..orolig...

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Gravid vecka 11..orolig...

Inläggav lyckligast1 » 18 apr 2010, 14:09

Jag har sedan förra veckan mått mycket bättre i min graviditet. Mitt illamående har blivit bättre o bättre. Innan mådde jag illa från morgon tills jag somnade utan något som hjälpte förutom att äta. Nu mår jag endast illa lite på kvällen. Och igår var det första dagen på över en månad som jag inte mådde illa en enda gång! *otroligt* Jag är dock hungrig som aldrig förr...måste äta varannan timme..helt sjukt.. =)

Det jag är orolig för är också att mina bröst inte är lika ömma som för ett par veckor sen. De är fortfarande lite ömma men inte i närheten om man jämför med de första veckorna jag kände att jag var gravid.
Jag har dock ständigt molnande värk i livmodern, typ som mensvärk fast att det inte är smärtsamt. Jag är rädd för att fostret har dött i magen. Usch det är verkligen en hemsk tanke och jag vet att jag inte kan veta säkert försen ultraljudet i vecka 17....Fy vad hemskt det känns..
lyckligast1
Nykomling

Re: Gravid vecka 11..orolig...

Inläggav Danem » 18 apr 2010, 14:39

Du behöver inte vara orolig, vid det här laget har din kropp börjat vänja sig vid hormonet och allt lugnar ner sig.
Så kan ens symptom komma och gå lite som de vill under dagarna.

Min bröst gjorde skitont en vecka före BIM, jag kunde knappt ligga på mage för att de gjorde så ont.
Det höll i sig i ca 2 eller 3 veckor så försvann det helt.
Jag mådde illa från vecka 7 till 14 ungefär och överlevde med hjälp av Postafen och nyponsoppa :wink:

Växtvärken i livmodern känner man genom hela graviditeten till och från, inte så konstigt med tanke på hur stor den är i slutet.
Det kommer även börja hugga till som satan, då är det ligamenten som håller upp livmodern som man känner av. Det kan göra riktigt ont men det är som det ska.

Allt är nog precis som det ska så oroa dig inte över det :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav mamelie » 18 apr 2010, 14:49

Allt du skriver är samma sak för mig. Är också i vecka 11.
Det ska inte vara någon fara enligt min BM då illmående brukar försvinna vid v 12 om man har tur :)

Hoppas du kan hålla dig till vecka 17, det går fort får man hoppas.
Plus att fostret dött i magen är oerhört ovanligt.
jag var med om det förra året och jag kände nästan på mig att någonting var fel, annars hade jag ju inte gått o bokat till ultraljud & då hade fostret legat där i några veckor.

Hoppas att du inte får tillbaka illamåendet :) Ta hand om dig.
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

BF: 101030
Bor: Katrineholm
Status: längtansfull :-)

Inläggav mikafika » 18 apr 2010, 15:15

Precis så kände jag i v10+5, helt plötsligt mådde jag inte illa längre och mina bröst ömmade inte längre. Blev så orolig att jag bokade in ett UL efter att ha mått så mkt bättre i 2-3 dagar. Men sen kom symtomen tillbaka med besked, jag behöll dock ul-tiden jag fått två veckor senare. I v11+5 mådde jag så där bra igen men skulle ju på ul den veckan så jag var inte så orolig och allt såg bra ut då på ul. Den sparkade, viftade på armarna och svalde fostervatten som den skulle :) Nu går illamåendet upp och ner, en dag kan jag må toppen en annan ligger jag däckad och känner mig riktigt risig.
Så var inte orolig, det är normalt att symtomen försvinner en del nu.
BildBild
mikafika
Alltid online

BF: 271010

Inläggav lyckligast1 » 18 apr 2010, 16:08

Tack för svaren..uppskattas verkligen! Svårt när man blir orolig och osäker. Jag har ju aldrig varit gravid förut och både jag och min sambo vill ha barnet så himla mycket. Jag går in i vecka tolv på tisdag så snart är ju den mest osäkra tiden över så jag ska försöka tänka positivt och hålla ut till vecka 17. Det ser jag verkligen fram emot :)
lyckligast1
Nykomling

Inläggav helenaeg » 18 apr 2010, 16:54

Jag var lika orolig som du är nu när jag var i samma vecka. Men symptomen kommer och går och kan ändras från dag till dag så det är inte konstigt alls. Jag tror att de flesta börjar att tänka att fostret inte lever när symptomen försvinner men det är så.. För många är det också så att mellan kanske vecka 13-17 så känner man ingenting, det kallas för spökmånad och är också helt normalt men man blir ju superorolig när ínget syns och inget känns.. det är som att barnet bara försvunnit.. Men det kommer tillbaka, oroa dig inte. MOlande värk har de flesta till och från nästan hela tiden. Jag har i och för sig inte kännt den värken på ett tag nu men å andra sidan har den bytts ut mot annan värre värk som hugger och skär överallt i magen och ryggen..
OM du ändå är väldigt orolig tycker jag du ska gå och göra ett ultraljud privat så att du får se att allt ser bra ut, då kan du sluta oroa dig..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Scarlet » 19 apr 2010, 14:21

Å jag har inte haft några symptom alls förutom trötthet och lite ömma och större bröst de senaste 10 veckorna..... (Är i vecka 10) Det har min mamma och syster heller aldrig haft. De säger; "Var glad för varje dag du slipper må illa". Jag oroar mig inte så länge det inte blöder. Jag förstår att det är konstigt om man haft massa symptom och sedan inte får några att man blir orolig men det står också på varje graviditetssida som beskriver veckornas utveckling att i vecka 10 avtar sånt som illamående, trötthet och ömma bröst. Så det är säkert helt normalt det som händer dig. Det är nog värre för barnet om du oroar dig och blir stressad.
Scarlet
Nykomling

Inläggav grynet_å_jag » 19 apr 2010, 14:28

Det är klart man oroar sig lite grann i början av graviditeten. Symtomen kommer och går som dom själva vill och det enda beviset man har på att man är gravid är en sticka med ett streck. Känns ju helt overkligt tills man får vul/ul gjort. Tycker absolut du ska tänka positivt, men det är också ok att tvivla. Lycka till nu!
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Joi&Andy » 15 maj 2010, 13:57

Molvärken du känner är växtvärk. Den kommer och går för mig oxå. Märker att den ofta kommer efter jag ätit. Känns lite häftigt på något vis. Jag vet hur det är att vara orolig hela tiden oxå. Jag är rädd för att vårt knytte ska dö och inte vara kvar i magen och det enda man kan göra är vänta.. Det är jobbigt. Men molvärk är bra!
Joi&Andy
Stammis

BF: 120713
Bor: Karlstad
Status: Mamma till Olivia född 101212

Inläggav soffilina » 15 maj 2010, 16:45

de få symptom jag hade som illamående och trötthet försvann efter, en vecka.. runt v 6-7 tror jag det var. var jätteorolig efter det.
MEN... sedan verkar sådant knappt ha med mf/ma att göra. verkar vara lika många som mister alla symptom över en natt som får mf, som inte får det utan att allt är bra ändå. likaväl som jättemånga som fått ma/mf har kvar alla symptom ändå.
en sak har jag lärt mej. när det kommer till graviditet är allt så otroligt individuellt att man inte an förlita sej på nån fakta eller andras erfarenheter.. nästan iaf.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Nästa

Återgå till Allmänna trådar om graviditet