Gravid vecka 35- sovproblem, oro, hormoner..

Tredje trimestern - gravid vecka 27-42. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 30 - bebisen i magen" skriv den vecka du vill prata om.

Gravid vecka 35- sovproblem, oro, hormoner..

Inläggav mini79 » 19 okt 2009, 15:20

Hej, jag är i vecka 35 nu och en vecka tillbaka så är min sömn helt förstörd :( .. kan inte slappna av och somna. Jag ligger vaken med en oro i kroppen och myror i benen till kl 3-4 och när jag sen somnar vaknar jag efter en timme igen.. Det känns som om sängen är stenhård och smulor överallt, magen kläms och hormonerna flödar. Tårar rinner och mardrömmar avlöser varandra. vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det men det börjar ta på krafterna.. Är jätte känslig och trött på eftermiddagarna och kvällarna pga detta (tror jag iaf). Har försökt vila på dagen men med samma resultat. Mår annars hur bra som helst och känner mig glad och lycklig.
Nån som kan tipsa om nåt?
Bild
Användarvisningsbild
mini79
Stammis

BF: 091201

Re: Gravid vecka 35- sovproblem, oro, hormoner..

Inläggav Mjstiger » 19 okt 2009, 15:44

Många kvinnor i den här perioden blir jättetrötta, det är nog förberdedelserna i kroppen för den vet att den/du ska kämpa på förlossningen...

Jag har inte fått annan uppfattning av människor som man träffar spontant, jobbet, vänner, släkt.
Har du försökt göra mirakeljuicer? Hemgjorda? Det funkade för endel av mina vänner och släktingar...
Motionenar du något? promenader? gåmaskin på gym?
Vet inte om detta hjälper men det är ett par idéer...
Kram MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Sofia » 19 okt 2009, 19:10

Stackars dig!

Jag förstår precis vad du menar med myror i benen och smulor i sängen, kände precis likadant förrut. Jag blev tipsad om att det kunde bero på järnbrist så jag ökade på mitt intag av Niferex (järntabletter), trots att barnmorskan sa att jag inte behövde det, och det gick över på tre dagar. Kan ju vara värt ett försök...

Om du blir väldigt hård i magen av järntabletterna så finns det jättebra frukttärningar på Apoteket som hjälper mot det, "Frukt och fiber" heter de.
Besök min blogg Mamalicious
http://minbebis.com/blogg/sofia/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sofia
Stammis

BF: 091019

Inläggav Villja » 29 okt 2009, 12:49

Stackare! Vet hur tufft det är. Vissa nätter vaknar jag efter en halvtimmes sömn för att ligga klarvaken i en timme innan nästa halvtimmesslummer infaller. Har inte myror i benen, men det gör ont i kroppen, svettas med täcke, fryser utan täcke och drömmer en massa.
Jag drömmer att man kan se hela barnet genom huden på magen - alltså konturerna, som om min maghud satt tajt runt barnet. Jag drömmer att jag föder och det går oftast bra, men när barnet väl är fött så tar jag inte hand om det som jag ska så det blir sjukt eller dör. Jag glömmer att det ska hållas varmt och att det ska äta. Ibland är barnet minimalt (som ett ägg) och ibland är det enormt.
Är tredje veckan för mig nu. Det som håller mig uppe i mod och sinne är faktiskt att jag nu får jobba igen. Jag är oftast astrött, men skulle nog få mentala problem om jag inte kom iväg och fick koncentrera mig på lite annat än graviditet, enorm mage och alla hormoner. Är mkt tacksam för att jag ändå orkar jobba så här sent i graviditeten. Har gått 35 hela imorrn.
Bild
Villja
Alltid online

Inläggav mini79 » 03 nov 2009, 13:56

Tack för tips och stöttning. Jag provade att höja järndosen lite och det verkade ge resultat. Mår bättre nu på nätterna iaf även om jag minskat sovtimmarna mycket. Att man känner sig sliten för övrigt får man nog räkna med :) .
Bild
Användarvisningsbild
mini79
Stammis

BF: 091201

Inläggav Aruten » 03 nov 2009, 14:31

Jag har också enorma problem med att sova på nätterna, det började för ungefär två veckor sen och det har lett till att jag inte kan jobba mer för att jag alltid är så grymt trött. Vaknar av att täcket är blött av svett, tar av mig täcket då vaknar jag av att jag fryser. Jag drömmer om att barnet får för lite plats när jag ligger ner på sidan så jag vaknar för att jag är orolig att det har blivit något fel, då måste jag sitta upp och vänta på en spark eller någon annan rörelse från bebisen så jag vet att allt är ok.
Jag är i vecka 35 nu och ibland vill jag inget hellre än att bebisen ska skynda sig ut så kroppen kan bli lite sådär normal igen...
Hoppas allt går bra nu sista tiden....
Aruten
Nykomling

BIM: 091211

Inläggav Julimamma18 » 25 maj 2011, 21:18

Känner igen mig i det du skriver! Jag har vart ganska aktiv och pigg hela graviditeten. Häromdagen så sa det bara "pang" och jag blev stentrött, mina fötter stora som jättar och tårar var 10 min. Räcker med att min kille kommer hem 5 min försent från jobbet så börjar jag tjura och tror att han har träffat någon på vägen. Hade ett himla kaos med hormonerna i början av graviditeten, mardrömmar hela tiden. Nu vaknar jag bara då och då på nätterna och känner mig känslig och mör. Är i vecka 35+4. :roll: visst går dagarna långsamt nu?? :evil:
Julimamma18
Nykomling

Återgå till Tredje trimestern