graviditet, hur ska jag som kille reagera på allt?

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

graviditet, hur ska jag som kille reagera på allt?

Inläggav ljuset » 01 dec 2009, 11:13

Hej! vet knappt vad jag ska börja med.

Det är så att min flickvän är gravid, problemet här är att hon blev gravid väldigt tidigt efter att vi blev tillsammans (men vet att det är mitt barn). Vi har känt varandra i ett par år nu och vet hur vi är o.s.v. Nu när hon blivit gravid så spelar hennes hormoner många spratt i kroppen på henne och hon r inte alltid sig själv. Men det jag vill fråga är om gravida tjejer ofta blir okänsliga gentemot sin partner? för vi har ju i princip nästan precis blivit ihop så bara där inledde vi en ny era i våra respektive liv, men att hon blev gravid efter bara 2 veckor var lite oväntat. Just detta med okänsligheten menar jag att hon beter sig mer som om vi var mer som kompisar med förmåner än ett par. Nu är det också så att just nu bor vi skillt men planerar att flytta ihop, själv tvivlar jag på att vi ska bo ihop i och med hennes okänslighet och tvivel för mig som kille. Jag har försökt göra allt för detta och för mig och henne. jag har försökt prata med henne, jag har försökt prata med andra som kanske kan ge mig en annan syn på det hela. Jag har verkligen försökt med allt. Jag behöver verkligen hjälp med detta, hon vägrar att lyssna nu, hon flyr väldigt ofta när hon börjar få humörsvängningar (hon gör inte det bara när vi pratar). Vad kan jag göra som kille i en sån här situation?
ljuset
Nykomling

Re: graviditet, hur ska jag som kille reagera på allt?

Inläggav 178anonym » 01 dec 2009, 11:24

Ta reda på om hon verkligen vill vara med dig Och om hon vill det så ska du se att det nog ordnar sig. Hon har antagligen förändrats på grund av hormonerna. Och då kommer hon nog att bli sitt gamla vanliga jag igen så småningom:) Förstår att det kan vara jobbigt att ha och göra med en gravid kvinna men det är nog bara att stå ut. Sålänge ni gillar varandra så:) Lycka till!
178anonym
Rådgivare Minbebis

Inläggav MariaTheres » 01 dec 2009, 13:52

Det behöver inte bara vara hormonerna det hänger på. Hela situationen känns säkert konstig för henne också, att det gick så snabbt och så vidare. IHur långt gången är hon? I början av en graviditet brukar många må väldigt dåligt också och det kan självklart påverka hennes humör. Det bästa är att ni pratar med varandra om allting. Hade ni tänkt flytta ihop innan ni fick reda på graviditeten? Annars kanske hon tror att det är på grund av den och inte på grund av er som ni gör det. Även om det är svårt att prata med henne så får du förklara att det är väldigt viktigt för dig att ni pratar igenom allting, och att du säger det vid ett lämpligt tillfälle när du märker att hon inte mår dåligt. Hoppas det löser sig!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav ljuset » 01 dec 2009, 14:19

hon är i 8.e veckan nu, nej vi tänkte inte flytta ihop innan hon blev gravid, själv så flyttade jag precis till en större lägenhet. Det var både hennes och min idè att vi skulle flytta ihop pga att det blir lättare rent ekonomiskt i och med att både jag o hon pluggar heltid tills barnet kommer :).. Och efter det har jag kvar 1 år och hon har gått ut då. Jag har försökt att prata med henne när hon mått bättre, men det är en vetenskap i sig :P.. För när hon mår dåligt och så vill hon sitta hemma och ta det lugnt, vilket är självklart. Men så fort hon mår lite bättre så vill hon ut och hitta på en massa kul med hennes kompisar o.s.v. Jag har inget emot att hon vill vara med sina polare, men det roliga är att hon planerar oftast jättelångt i förväg att hon ska vara med sina kompisar och säger inget förens 5-10min innan hon ska gå, då frågar hon också om jag vill följa med. Då har jag gått hela dagen och planerat saker och ting för att hon ska må bra och att vi kan vara med varandra. Men dom planerna får man glömma då :P...
ljuset
Nykomling

Inläggav Magical » 01 dec 2009, 14:25

Jag vet att man kan bli lite knasig när man är gravid. Mina hormoner spelar mig ett spratt också. Kan känna mig ledsen ena dagen och glad andra.
Jag tror att du skall fråga henne hur hon vill ha det och berätta för henne hur du känner.
Det är inte rätt att inte säga något till dig utan i ett familje liv så är man två och skall då planera för två.

Lycka till och hör gärna av dig om du behöver prata mer.
MVH Mikaela
Bild
Bild
Magical
Stammis

BF: 100628
Bor: Hisings-Kärra

Återgå till Pappa forum