grymt ont i äggstockar, infektion?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

grymt ont i äggstockar, infektion?

Inläggav naellie » 10 jun 2010, 07:44

God morgon på er!

Tänkte be om lite råd/erfarenheter. Har haft ont i äggstockarna sen i lördags. Har trott att det varit träningsvärk i magen som strålat ner mot tjejmagen och ut i höfterna men nu börjar jag undra. Ligger ute på jobb och kom äntligen hem till min karl igår. när vi lade oss lade han sig med armen om min mage och tryckte lite på den bara mitt på och det gjorde så ont kring äggstockar/ledare. Börjar fundera på om jag kan ha en inflammation istället.

Jag har bim nu i dagarna (igår till i morgon) och innan jag ringer till sjukvårdsupplysninen tänkte jag se om nån annan har/har haft ont i äggstockarna inför mens? Inte molvärk i tjejmagen alltså, utan bara ont kring äggstockar/äggledare? Har testat negativt och blöder lite, tror inte jag är gravid utan att mens är på ingående.

Slog mig igårkväll att småblödningar + värk = inflammationer. Har haft inflammationer innan och vill ta tag i det så fort som möjligt isf, men tänkte att lite input från tjejsverige aldrig kunde skada :)

Tack!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Re: grymt ont i äggstockar, infektion?

Inläggav helenaeg » 10 jun 2010, 07:53

Jag hade hugg i äggstockarna och värk i ett par veckor. Sökte upp gyn som inte såg något utan för mig kom det från tarmarna som tydligen ligger runt aggstockarna och då är det svårt att avgöra vart ifrån värken kommer. Du har aldrig haft cystor på äggstockarna, det kan göra ont och blöda, är i många fall inga farliga cystor. Men det kan ju vara äggstocksinflammation eller Vad som helst så jag tycker definitivt du ska boka tid hos din gyn och kolla upp.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav naellie » 10 jun 2010, 08:22

Hej!

Jag har aldrig haft nån cysta, men det är sant- det har man ju hört talas om kan uttryckas genom smärta och blödningar. Låter troligt... Jag googlade lite och hittade en banmorska på nätet som skrivt om ngt liknande. Svaret blev att det inte behöver vara en inflammation utan att det kan komma en ömhet i äggstockarna efter bad och träning etc. (eller som du då, ont i tarmarna) och att man inte behövde oroa sig.

Förra våren när jag ringde in för samma var det inflammation och usch vad jag mådde illa av medicinen som skulle tas i två veckor. Dessutom fick man inte vara ute i solen när man tog den, men det var ju försommar så jag var det i alla fall och fick frätskador runt näsa/ögon och andra tunna hudområden som gjorde så oont. Haha, tänk vad man ska sjåsa upp sig i onödan. Ringer gyn och hoppas att det är nått ofarligt och ingen inflammation igen. Tack!
Bild
naellie
Alltid online

Inläggav helenaeg » 10 jun 2010, 10:20

ja ring.. är förmodligen inget men OM det är inflammation har du nog inget val än att ta medicinen... :(

Lycka till
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav naellie » 10 jun 2010, 14:53

Jag har fått en tid hos gyn på tisdag, så jag antar att det bara är att vänta och se. Hon sade att jag skulle åka in akut om det blev riktigt illa, men just nu känns det förhållandevis bra...peppar peppar! tack för stöd och tips!
Bild
naellie
Alltid online

Återgå till Min bebis föräldragrupper