Gyn ser inget foster??!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gyn ser inget foster??!!

Inläggav FruEriksson » 24 jul 2013, 10:47

Åh jag blir helt förrvirrad!!! om jag räknar på det här med graviditetsveckor och förra mensens första dag så skulle jag vara i vecka 7. (6 juni var förra mensens första dag). Enligt allt man läst så borde då fostret synas på VUL och även ha hjärtslag.
Men räknar jag på när ägget blev befruktat så borde embryot vara endast max 4 veckor. Vi hade sex 21 juni och alltså blev troligtvis ägget inte befruktat förrän nån/några dagar senare och jag hade en blödning den 28:e-29:e (då ägget troligtvis fäste). Den 10:e juli fick jag plus på stickan. Till min fråga, borde fostret synas på VUL om det endast är 3-4 veckor gammalt, oavsett vilken gravidvecka JAG är i?

Anledningen till frågan är att jag gjorde VUL igår pga blödningar (som endast var från livmodertappen så inget farligt) och gynekologen hittade inget foster (fast jag såg en mörk liten fläck med en vit prick i, inuti livmodern). Han sa att det sannolikt rör sig om ett MF. Kan man säga det så tidigt??
FruEriksson
Stammis

BF: 140607

Re: Gyn ser inget foster??!!

Inläggav forstabarnet » 24 jul 2013, 15:07

Man räknar veckorna från sista mensens första dag, så du är alltså i v.7.
Låter tyvärr som att du haft ett missfall. Ville de inte att du skulle göra en skrapning eller liknande?
Jag hade en ofostrig graviditet, och då fanns det heller inget foster i v.7, bara fostersäcken.
Vid min nuvarande graviditet så både hördes och syntes hjärtslagen tydligt i v.7.
Om du känner dej osäker så be att få återkomma om 1-2 veckor och göra ett nytt VUL.
Lycka till!
forstabarnet
Stammis

Re: Gyn ser inget foster??!!

Inläggav anile » 24 jul 2013, 15:19

Du har helt rätt frueriksson - man räknar egentligen graviditeten från ägglossningen, eftersom många av oss inte alls har ägglossning på dag 14. Om man däremot inte vet när den var då utgår man från mensens första dag som ett riktmärke. Det blir naturligtvis fel om msn räknar en extra vecka eller två innan ägglossningen som graviditet. Med det sagt så måste man ju veta när du ägglossningen för att kunna säga nåt. Rent teoretiskt skulle du ju ha kunnat ägglossa 1 juli ( inte helt ovanligt att testa pos 9 dagar senare). Då skulle du bara vara 5+3 nu. Om jag var du skulle jag kräva ett nytt vul om drygt en vecka för att ta reda på hur det ligger till. Lycka till!
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Återgå till Gravid forum