Hade ni skaffat barn i våran situation med våran ekonomi?

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Hade ni skaffat barn i våran situation med våran ekonomi?

Inläggav Rolemodel » 18 jun 2013, 19:39

Hej hej!

Jag och min sambo är så hiiiimla sugna på att skaffa barn, eller jag är väl mest sugen men han är helt mogen för det han också och pratar ofta om barn. Jag är 23 och han är 25.

Han har ett fast jobb och får ut cirka 19 000 efter skatt, jag jobbar 40% vilket innebär att min SGI kommer att grunda sig på de 40% om jag inte får något annat innan det är aktuellt, alltså nästan lika lite som lägstanivån. Vi är båda färdigutbildade men jag har som sagt inte hunnit få något fast jobb... Vi kommer alltså att få cirka 23 000 med barnbidraget om jag tar ut 3 dagars FP i veckan. Vi har just köpt hus som kommer att kosta oss cirka 6 000 kronor i månaden i fasta utgifter. Vi har 2 bilar och CSN lån att betala tillbaka på.

Ni som har barn, kommer vår ekonomi att hålla? Hade ni skaffat barn i vår situation? Jag vet att jag borde vänta tills jag får ett heltidsjobb men det kommer jag förmodligen inte få än på ett tag då det är brist på jobb i det jag utbildat mig till och jag längtar såååå efter barn redan nu. :shock:
Rolemodel
Stammis

Re: Hade ni skaffat barn i våran situation med våran ekonomi?

Inläggav Rolemodel » 18 jun 2013, 20:12

Ingen som har någon åsikt? :oops:
Rolemodel
Stammis

Inläggav Igen » 18 jun 2013, 21:15

Allt handlar om att prioritera. Vi har i stort sett samma ekonomi som er fast inget hus utan lägenhet. Det som skiljer är ju 2000 i hyra men vi klara oss bra. Jag vet inte vad ni lägger era pengar på i vanliga fall men jag och min man sparar mycket pengar varje månad.
Dels på varsitt sparkonto till barnen och dels på ett gemensamt sparkonto till oss som går till resor och oförutsedda utgifter så som nu senast...byte av hjullager på bilen. Men om pengarna spenderas på leksaker och vardagslyx hela tiden så kommer det bli knapert för er men som sagt, prioritera rätt så funkar det nog ska ni se :wink:
Bild

Bild

Bild
Igen
Alltid online

Inläggav mandelkubb » 18 jun 2013, 21:15

Hej

Det är jättesvårt att säga om det är läge att skaffa barn eller inte. Det beror ju på vilken nivå ni känner att er ekonomi är stabil.

Personligen hade jag kanske väntat lite för att se så att de beräknade kostnaderna för huset verkligen stämmer. Men binder ni huslånen, elavtal osv så vet ni ju varje månad vad det kommer att kosta. Kostnaden för den ena bilen kan ni förmodligen dra ner något om en är barnledig, man får lägre körsträcka vilket kostar mindre både i bränsle och försäkring.

Men sen kommer det andra saker med hus, man har fler oväntade utgifter och det kan vara skönt att ha en buffert om kylen, värmepumpen eller något annat pajar.

Annars tycker jag själv inte att det är under de första åren som barnen kostar mest såvida man inte ägnar sig åt dyra aktiviteter och är ute och fikar på stan med sin bebis varje dag. Man klarar sig med rätt så begränsade medel.

Så om du tror att dina chanser att få ett heltidsjobb inom ditt område är lika stora efter din mammaledighet och då som småbarnsförälder så varför inte barn nu? Jag hade inte haft en chans att få in en fot på arbetsmarknaden inom mitt område om jag skaffat barn direkt efter utbildningen, men det är som sagt väldigt olika beroende på vad man jobbar med.

Mest av allt är det ju du och din sambo som ska känna att ni har de saker på plats som ni anser att ni behöver för att skaffa familj, inte vad omgivningen anser. Det finns de som vill ha haft fast jobb i fem år innan de ens tänker tanken på att skaffa barn, och andra tycker att det är ok att förutsätta socialbidrag som ekonomisk grund.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mandelkubb
Alltid online

BF: 130720
BIM: 121111
Status: Längtar efter ett syskon!

Inläggav Villhalitenimagen » 18 jun 2013, 22:25

Jag tror nog ni klarar er, o du kan ju ta ut mer än 3 dagar i veckan om det behövs man behöver ju inte vara hemma så länge som möjligt. Det beror ju på vad man vill göra, kanske inte blir nån solsemester första året. Vi lever väldigt knapert har väl 18 ihop om det e bra nu har vi haft 15 o vi väntar 3 dje o vi har fasta avgifter på 12. Visst vi har inte råd att åka på dyra resor men vi kan roa oss här i närheten :)
Villhalitenimagen
Alltid online

BF: 130827
Status: I aug blir vi 5 i familjen.

Inläggav Rolemodel » 19 jun 2013, 15:23

mandelkubb skrev:Hej

Det är jättesvårt att säga om det är läge att skaffa barn eller inte. Det beror ju på vilken nivå ni känner att er ekonomi är stabil.

Personligen hade jag kanske väntat lite för att se så att de beräknade kostnaderna för huset verkligen stämmer. Men binder ni huslånen, elavtal osv så vet ni ju varje månad vad det kommer att kosta. Kostnaden för den ena bilen kan ni förmodligen dra ner något om en är barnledig, man får lägre körsträcka vilket kostar mindre både i bränsle och försäkring.

Men sen kommer det andra saker med hus, man har fler oväntade utgifter och det kan vara skönt att ha en buffert om kylen, värmepumpen eller något annat pajar.

Annars tycker jag själv inte att det är under de första åren som barnen kostar mest såvida man inte ägnar sig åt dyra aktiviteter och är ute och fikar på stan med sin bebis varje dag. Man klarar sig med rätt så begränsade medel.

Så om du tror att dina chanser att få ett heltidsjobb inom ditt område är lika stora efter din mammaledighet och då som småbarnsförälder så varför inte barn nu? Jag hade inte haft en chans att få in en fot på arbetsmarknaden inom mitt område om jag skaffat barn direkt efter utbildningen, men det är som sagt väldigt olika beroende på vad man jobbar med.

Mest av allt är det ju du och din sambo som ska känna att ni har de saker på plats som ni anser att ni behöver för att skaffa familj, inte vad omgivningen anser. Det finns de som vill ha haft fast jobb i fem år innan de ens tänker tanken på att skaffa barn, och andra tycker att det är ok att förutsätta socialbidrag som ekonomisk grund.

Tack för svaret! Vad har du utbildat dig inom som skulle vara speciellt svårt att få jobb inom med barn menar du? :)
Rolemodel
Stammis

Inläggav Fickbarnoktober2012 » 23 jun 2013, 12:07

Håller med andras kommentarer, alltid svårt att svara på.

Vi väntade för jag ville ha fast jobb innan vi skaffade barn. Efter 2 år hade jag fortfarande inte fått ett fast jobb så då ville vi inte vänta längre. Sedan visade det sig att vi hade svårt att få barn så det tog ytterligare 2 år innan jag blev gravid.
Så nästan 5 år senare fick jag min lilla prins.

En liten tankeställare bara, så länge ni tror att ekonomin går ihop så vänta inte för länge om ni är mogna. Det kan ta längre tid än vad man tror (eller så går det på första försöket:-)

Lycka till!
Fickbarnoktober2012
Nykomling

Inläggav Mammsen_M » 05 jul 2013, 19:38

Allt går och vill man verkligen ha barn så går det:)

Jag har en liten fråga.Jag vill lämna min sambo vi har en dotter men det
Funkar inte mellan oss längre.Men undrar oxå över ekonomin.
Då blir jag ju ensamstående och har lite kreditskulder som vi egentligen tagit gemensamt men är ju mitt namn på konto fakturorna .
Har fast jobb men har som sagt en del räkningar ett tag framöver till.
Vet inte hur jag ska göra.
Mammsen_M
Stammis

Återgå till Ekonomi & Jobb