Håltagning på bebis

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Håltagning på bebis

Inläggav Riccardo127 » 01 mar 2012, 21:02

Mysmonstret skrev:Vem jag är? Jag är en person som ville veta lite mer om metoden eftersom jag inte känner till den, men som du gör. Jag ska inte lägga mig i mer här, det är tydligt att du inte ens vill argumentera för din sak, vilket jag var ute efter. Hoppas du får svar iaf, så det görs på ett professionellt ställe.

Nej jag tänker och vill inte argumentera när jag inte ens är ute efter att argumentera om håltagning av barn. Men tack ialafall.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav Riccardo127 » 01 mar 2012, 21:15

Vitlilja skrev:
Riccardo127 skrev:
Vitlilja skrev:GGAAAAAHHHHH! jepp, jag får moralpanik här! Men jag tänker inte predika, tänker bara fråga, VARFÖR?

Som sagt det här inlägget handlar inte om era åsikter utan enbart information från folk som vet ett bra ställe som själva har gjort det på sina barn. I spanien så tar man hål på flickorna när dem är på BB. Så jag behöver inte förklara varför jag vill göra det.

Just därför skriver jag inte min åsikt i det hela, jag vill bara veta varför. Jag misstänker dock att det kan vara svårt att hitta ett rekommenderat ställe då(vad jag har fattat det som) det inte uppfattas som etiskt rätt i Sverige att ta hål i öronen på riktigt små barn. Bara för att de gör det i Spanien betyder det inte att det anses vara ok i Sverige.

Och du får vara beredd på att få mothugg om du frågar om en sådan här sak på ett öppet forum. Om du inte vill höra folks åsikter om ett så känsligt ämne kan du söka efter ett bra ställe på annat vis.

Nu är det så att jag ska ta hål på min bebis öron oavsett vad det anser sig vare rätt i Sverige elr inte. Jag behöver inte vara beredd för att få mothugg eftersom det här handlar inte om att jag frågade om vad andra tycker om håltagning på barn. Utan vart man kan göra det! Man ska läsa inlägget först och se vad Trådstartaren begär i sitt inlägg innan man svarar!! Jag behöver inte gå nån annanstans bara för att vissa är emot det! Man ska ta hänsyn till vad människor frågar efter oavsett vad det gäller. Sen kan man vara stor i munnen o säga vad man tycker om det är så viktigt. Som sagt har inte tid att fylla mitt inlägg om vad folk tycker och inte. Utan vart man kan ta hål på bebisar som sagt. Aceptera mitt inlägg. Tack!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav Riccardo127 » 01 mar 2012, 21:18

Beca skrev:Jag vet att man i många länder gör det på väldigt små bebisar.
Fick själv det innan jag hade fyllt 1, men det har istället gjort att jag nu har fobi mot alla slags piercingar...
men sak samma..

Jag har inget ställe att rekomendera, men jag vet att de flesta hårsalonger gör det, du kan ju alltid söka på google efter nått ställe nära dig, och även kolla omdömen.

Åh äntligen ett ordentligt svar Tack!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav Gotland » 01 mar 2012, 21:51

Ska du göra det, så gör det hos en seriös piercare.
Och nej, det finns ingen seriös som gör det på så små barn.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Vitlilja » 01 mar 2012, 22:07

Jag accepterar ditt inlägg, men du måste förstå att det är ett känsligt ämne, och eftersom detta är ett öppet forum så måste man vara beredd på att det kan komma inlägg som inte har med själva frågan att göra.
Jag har inte sagt att du inte får/kan/ska göra det, jag säger bara att det kan vara svårt att hitta ställen som gör det då det inte anses vara etiskt rätt i detta land.
Och nej, du behöver inte gå någon annanstans men då får du acceptera att folk har åsikter och kommer skriva dessa oavsett om du ber om det eller inte. Precis som när folk mer om tips för att sluta röka när de är gravida..... inte fan får de bara tips utan MÅNGA inlägg blir istället moralpredikan.
Dessutom kan du sluta upprepa att du inte bryr dig om andras åsikter, jag var mera nyfiken på varför för jag själv har svårt att förstå varför. Ett bra och ärligt svar skulle ju bara ganska trevligt så jag kanske kan bilda mig en ny uppfattning om saken. Du behöver inte vara så otrevlig för att man vill veta varför.... första steget mot att kunna acceptera något är att först kunna förstå det.

Och jag förstår inte varför du ska ta dig tid att fylla ditt inlägg med vad andra tycker.... det gör de nog bra själva så det slipper du.

Men för att komma tillbaka till ämnet, som Beca sa, Googla efter salonger som tar hål, sen får du nog ringa och fråga om åldersgränser och liknande.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Riccardo127 » 02 mar 2012, 14:26

Gotland skrev:Ska du göra det, så gör det hos en seriös piercare.

Det klart att det finns men jag ska inte pierca henne med en jävla nål hos en piercng salong. Herregud !
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav Mysmonstret » 02 mar 2012, 14:39

Riccardo127 skrev:

Det klart att det finns men jag ska inte pierca henne med en jävla nål hos en piercng salong. Herregud !

Så berätta då vad det är för metod?! Du gör det ju bara värre när du vägrar argumentera för din sak. Du kanske inte ens har några bra argument mer än att du tycker det är snygg? För just nu tror jag inte på att det finns något smärtfritt sätt att göra detta på, eftersom alla som tagit hål i öronen vet hur det bultar och känns uppsvällt en tid efter. Risk för infektioner och sånt antar jag att du inte bryr dig om?
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav SweetChili » 02 mar 2012, 14:43

Min mamma tänkte ta hål i mina öron när jag var väldigt liten, men avböjde när hon fick veta att det kan bidra till nickelallergi!
Att ta hål på småbarn är inte alls konstigt, men som sagt så kan det medfölja vissa risker. Så det är upp till dig. Man lär ju inte få mindre risk senare i livet vad jag förstått och de flesta vill ju ha hål i öronen någongång.

Min lillasyster tog hål i öronen när hon va ca 6 år, i en vanlig hårsalong och det är hårsalonger du ska söka på. De gör oftast på mindre barn/bebisar också och använder sig utav håltagningspistol, vilket är relativt smärtfritt.
Bild
Bild
Bild

Utomkveds: 2011-09-01
SweetChili
Alltid online

BF: 140520
Status:

Inläggav Gotland » 02 mar 2012, 22:06

Att göra det med en nål hos en piercare som skär genom örat är mycket bättre än med en pistol hos frisör som krossar sig genom vävnaden. En pistol som dessutom inte går att sterilisera lika väl som en piercares nål.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Riccardo127 » 18 apr 2012, 15:01

Mysmonstret skrev:
Riccardo127 skrev:

Så berätta då vad det är för metod?! Du gör det ju bara värre när du vägrar argumentera för din sak. Du kanske inte ens har några bra argument mer än att du tycker det är snygg? För just nu tror jag inte på att det finns något smärtfritt sätt att göra detta på, eftersom alla som tagit hål i öronen vet hur det bultar och känns uppsvällt en tid efter. Risk för infektioner och sånt antar jag att du inte bryr dig om?

du börja inte med mig är du snäll. jag skiter fulltständigt i va fan du tycker ok. Det är inte nån jävla åsiktsida. behåll dina åsikter för dig själv och dela dom med nån som bryr sig.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år