Har du rökt?

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Re: Har du rökt?

Inläggav Nelia » 11 nov 2011, 10:07

Rökte i 11 år innan jag lade av för 5 år sedan. Slängde ciggen åt fanders när jag tog ut p-staven, för att slippa jobbet med att sluta när jag väl var gravid. Har vänner som inte lyckats sluta trots graviditet så jag var rädd för att det skulle bli samma för mig.

Det var ett hell att sluta, tog ca 9 månader innan jag var mig själv igen. Förhållandet hängde på en skör tråd på grund av min depression som kom när jag slutade, jag fick plötsligt panikångestattacker, bl.a. när jag körde bil (livsfarligt!) och tog till slut tag i mitt liv, bokade in mig hos en personalkonsulent via jobbet (gratis) och började äntligen må bättre efter några samtal med henne.

Det var verkligen ingen lätt match att sluta, men jag är otroligt glad att jag genomled det och lyckades sluta. Jag vill verkligen inte vara en rökande mamma. Har själv haft föräldrar som rökt, mamma rökte under graviditeten, de rökte i bilen, i hemmet, blääh! Ingen av dem luktade gott heller.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav L8i » 11 nov 2011, 10:17

Jag rökte i 12 år innan jag plussade (oplanerat) i maj förra året, dagen efter slutade jag. Tyckte inte det var speciellt svårt att sluta, det handlar bara om vilja! Precis som Stina var jag ganska trött på det, tyckte det var svinjobbigt att behöva gå ut o röka när det var kallt, det luktade illa efter en osv.

Jag har tagit ett par ciggaretter igen efter jag fått Julian, vid större fester, men aldrig i närhet utav honom. Nu väntar vi tvåan och det skulle aldrig falla mig in att röka när jag är gravid, tycker det är helt sjukt att vissa gör det!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Vitlilja » 11 nov 2011, 10:25

Jag hade rökt i ca 9 år när jag också oplanerat plussade i maj förra året. Jag hade bara ett par veckor tidigare sagt att jag inte kände mig motiverad nog att sluta röka, men att jag så klart skulle sluta så fort jag kände att jag fixade det, eller om jag blev gravid! Alternativ 2 funkade bra :P
Jag "trappade ned" i tre dagar och sen gav jag bort resten av ciggen.
Jag har inte tagit ett enda bloss sen dess och det är jag faktiskt stolt över. Även om man varit vääääldigt sugen de dagar humöret är i botten och man blir förbannad.
I samma veva bestämde jag mig för att inte dricka alkohol mer också och det har jag också hållit.

Att röka under en graviditet går helt emot mina principer så det fanns liksom inte att jag inte skulle sluta, dock gick det MYCKET lättare än vad jag trodde att det skulle göra. Antar att har man väl bestämt sig för att fixa något så gör man det också:P
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Sandra77 » 22 mar 2013, 00:30

Har aldrig rökt men har testat det i mina yngre dar
Sandra77
Nykomling

Inläggav Vitlilja » 22 mar 2013, 14:43

Medan denna tråd ändå blev puffad passar jag på att uppdaterar läget.
Jag har börjat röka igen :( iom separationen från mitt barns pappa så blev läget jättejobbigt och jag vände mig till ciggen som "tröst". Håller nu på att förbereda mig inför ett nytt rökstopp dock :P

Alkoholen har jag också börjat med igen. Dock har man vuxit med rollen som mamma så nu kan jag hantera den till skillnad från vad jag kunde tidigare. Det känns helt ok att ta ett par öl eller ett glas vin med vännerna ibland. :)
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav annapannan » 22 mar 2013, 15:40

Jag rökte under hela min ungdom. När jag som 20-åring började arbeta på en skola slutade jag röka på dagtid, men fortsatte på kvällar och helger. Sen när jag plussade (var 23 år då) rökte jag kanske två cigg i ren panik, trots att det var en planerad graviditet, men slutade sedan tvärt. Tyckte inte att det var svårt alls... Efter att sonen föddes fortsatte jag att röka på barnfria fester och middagar, kanske någon gång i månaden...

Nu är jag gravid igen och röker inget den här gången heller. Har dock svårt att se att jag inte skulle feströka i framtiden, men man vet ju aldrig :roll:
annapannan
Stammis

Återgå till Hälsa & motion
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=family&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()