har gärna sex, men blir aldrig kåt...?

Hur får man samlivet att fungera med barn? Diskutera!

har gärna sex, men blir aldrig kåt...?

Inläggav shmootchie » 04 jul 2010, 23:49

Har en liten situation här... Jag har helt tappat sexlusten efter min förlossning, vilket jag antar inte är helt ovanligt.
De få gången jag och min sambo har haft sex sen vår dotter kom har jag njutit och så, men jag blir liksom aldrig kåt längre. Jag är inte den som tar intiativet och jag skulle lika gärna skippa sex. Sätter vi väl igång är allt bra... men det känns jobbigt ändå eftersom jag aldrig känner för det från början.

Hm, när jag läser det här känns det som jag inte riktigt kan förklara hur jag känner det, och att det här inte är något större problem eftersom jag fortfarande njuter av sexet när det väl är igång. Men det är ju just att jag inte blir kåt, att jag lika gärna sitter framför datorn, tittar på tv eller läser en bok som att ha sex?

Vad skall man göra för att vilja ha sex igen?
Kommer det att komma tillbaka av sig själv efter ett tag? Har det något att göra med att jag ammar? Om man tänker logiskt är det ju inte konstigt att man inte har lust att ha sex när man precis fått barn, det är ju kanske inte meningen att man skall ha barn igen så snart, är det kanske naturens sätt att säga till? Har någon haft samma sexlust efter förlossning? Eller större lust för att det inte finns lika mycket tid och tillfällen längre?
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Re: har gärna sex, men blir aldrig kåt...?

Inläggav Endropia » 04 jul 2010, 23:52

Det var samma för mig. Kan inte gr dig ett vettigt svar dock. Det kommer tillbaka. Alla hormoner och allt måste återställa sig bara!
Bild
Bild
Endropia
Alltid online

Inläggav Endropia » 04 jul 2010, 23:52

Det var samma för mig. Kan inte gr dig ett vettigt svar dock. Det kommer tillbaka. Alla hormoner och allt måste återställa sig bara!
Bild
Bild
Endropia
Alltid online

Inläggav Ellas pappa » 05 jul 2010, 10:05

Det är nog väldigt vanligt efter förlossningen som dels i sig skapar ett litet "underlivstrauma" :) men även amningen som gör dig trött och inte så sugen på att ha sex. Så själva sexet kan ju vara skönt även om det mentala inte har kommit igång riktigt ännu... Hur länge sedan födde du?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav lexus_ » 05 jul 2010, 10:50

Jag hade det inte så alls efter min första förlossning.... jag kunde inte vänta de där 12 veckorna.... det gick inte jag var helt enkelt tvungen att ha sex.... vilket jag förmodar beror på att vi har så tätt mellan våra två flickor... eftersom jag bara ammade i 6 veckor och jag aldrig han börja med p-piller när jag skulle så blev det som det blev.... den här gången bir det annorlunda.... jag ska börja med p-piller så fort jag kan igen... så jag inte blir gravid igen...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav *nea » 05 jul 2010, 12:22

Jag hade likadant under min amningsperiod, vilket blev en väldig kontrast emot graviditeten som var rena kåt-träsket. Det var inte alls dumt när det blev (och det blev ganska tidigt, ca 2 veckor efter fl, och ganska ofta sen också) men jag fick inte till att ta några initiativ och jag gick verkligen inte runt och var sugen. Nu hann jag knappt sluta amma innan jag blev gravid igen (vilket gav lusten tillbaka!) så jag kan inte säga om det skulle blivit annorlunda efter att amningen var avklarad. Men jag upplevde väldigt starkt att det hade med en hormonomställning (dvs amningen) att göra och inte att det var relationen eller min mammaroll som påverkade.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav maria_73 » 05 jul 2010, 17:50

Jag tror att man har så mycket annat som snurrar i huvudet att man hinner inte riktigt med att " tänka så långt". Man lever i exakta nuet. Det gäller även sexet. Det är inget man går och tänker och längtar efter,men när man väl är där är det precis lika bra som vanligt.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav Jag » 05 jul 2010, 18:12

Tror det har sjukt mycket med ammningen att göra.
Att det är naturens sätt att säga att man redan har fullt upp, förr påstod de ju att ammning skydda mot graviditet, idag vet de allra flesta att detta är sjukt fel, men kanske det finns en liten poäng i det hela för om man inte är sugen på sex , så blir det inget sex och utan sex - inga barn.
Haha, tror det är bra om du försöker slappna av och njuta när karln din tar initiativet, förklara att du aldrig hinner tänka så långt dels pga ammningen så han inte känner sig åsidosatt utan bättre kan förstå.
Om man inte känner någon press eller stress så går det över av sig självt, men om man börjar stressa över det så kan det hänga kvar längre tror jag just för att man inte slappnar av.

Fullt naturligt med andra ord, slappna av och njut när det väl blir sex av.
:D
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Stina » 05 jul 2010, 18:59

Tror absolut att det kommer att komma av sig självt! När du och din kropp känner er redo.

Jag var inte alls sugen de första veckorna, känslan av ett nyfött underliv som då även fortfarande blödde, blockerade nog min sexlust.

Försök tänk på hur skönt det blir när ni väl har det, redan i förspelet.

Däremot så tycker jag man kan försöka njuta av kyssar och mys och tillfredsställa sin partner om man vill det. :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav shmootchie » 06 jul 2010, 23:13

Tack för alla svar, låter ju som min situation är rätt vanlig...
Ellas pappa - min tjej är 12 veckor gammal nu

Har redan pratat med min sambo och förklarat för honom hur jag känner så att han inte tror att det har någonting med honom att göra, och han är väldigt förstående vilket känns väldigt skönt.
Hoppas att lusten kommer tillbaka inom sin tid!
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Återgå till Relationen & samlivet