Hård av ersättning, hjälp!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Hård av ersättning, hjälp!

Inläggav Linneaf » 31 jul 2013, 08:14

Hej,
Jag behöver hjälp!
Har en son på lite mer än tre månader, som fick de första 2,5 månaderna bröstmjölk och ersättning.
Pga komplikationer var jag tvungen att sluta amma/pumpa, så nu får han endast ersättning.
Jag ger han Nan 1.
När han fick mjölk också så hade han ont i magen, men bajsade ganska ofta.
Nu bajsar han typ två ggr per vecka, och då är det vuxenbajs hårt och mörk grönt. Det märks att det är jobbigt för han.
V har testat sempers magdroppar, minifom och nu semper bifidus, men ingenting vekar hjälpa. Han är konstant gasig också.
Eller jo, jag gav han minifom väldigt mycket en dag, då bajsade han så mycket så han började blöda. Men nu verkar det inte hjälpa.
Vi är även väldigt noga med att inte ha i för mkt pulver, han får magmassage och hjälp med att få ut gaser genom att vi drar upp benen mot magen.
Vad gör vi för fel? Hur kan vi göra så det blir bättre? Bvc ger oss inte så värst bra råd heller..
Linneaf
Nykomling

Re: Hård av ersättning, hjälp!

Inläggav MC_86 » 20 aug 2013, 18:00

Jag har hört att windy ventil är grym mot gasande magar. Har inte provat själv men det kan ju vara värt ett försök?

BVC borde kunna ge er mer råd också tycker jag.. Var jobbig och ring och prata med dem igen!

Lycka till!
Användarvisningsbild
MC_86
Alltid online

BF: 130811
Bor: Sthlm

Inläggav L8i » 21 aug 2013, 13:02

Lactulos och rapsolja i ersättningen fick vi ge första barnet!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav heidimariajohanna » 06 sep 2013, 13:32

hej

jag har en dotter på 2 månader o hon har precis samma..vi får använda oss av pysventilen som nån tipsade om här..dock ska man ite använda den för ofta för då kanske de inte själva bajsar utan hjälp sedan.. de sa de på bvc alla fall när jag frågade.
vår dotters bajs är också sådär grönt. det är ersättningen som gör det.. jag ammar lite varje gång innan o har gjort hela tiden då jag har inte haft mjölk så det räcker..vår dotter föddes fyra veckor för tidigt o fick sondmatas i början då hon bara vägde 2100 o orkade inte ta bröstet själv..
de sa på neo att barn aldrig blir hårda i magen av bröstmjölk utn det är pga NAN. vi brukar ge lite matolja i maten ibland o så kör vi sempers bifidus (finns på apoteket) nåt mål när hn har extra ont.. vi slutade med minifom för de hjälpte ej så mkt..
nu har hon alla fall inte vart så grinig som i början men testa pipen den funkar super o då släpper man ut luft o sen kommer det bajs med.
ha du frågor så inboxa mig=)
BildBild
Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Mamma till lilla E

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning