havandeskapsförgiftning?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

havandeskapsförgiftning?

Inläggav Nintendo-schock » 25 apr 2010, 19:33

Har en fråga ang. havandeskapsförgiftning. Är det möjligt att få symptom redan i vecka 20? Har en hel del symptom men min barnmorska sa bara att det var för tidigt och ville inte göra ett urinprov utan sa att jag borde vila och tänka på att äta regelbundet och dricka mycket. hm
Nintendo-schock
Stammis

Re: havandeskapsförgiftning?

Inläggav mysan30 » 25 apr 2010, 20:16

hejsan vad tråkigt att du mår dåligt :( jag bara undrar lite , vad har du för symtom? vad jag hört så brukar man få det i slutet, men om du mår dåligt så borde din bm ta dig på allvar. det kan ju vara något annat fel..
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav Nintendo-schock » 25 apr 2010, 21:05

Jag har haft extrem huvudvärk, suddig syn och ont i övre delen av magen. Tror inte det är havandeskapsförgiftning men känns som att det vore bra att kolla för säkerhetsskull, för att slippa oroa sig :) Men jag ringde hem till min mamma nyss som är sjuksköterska och hon sa att huvudvärken och den suddiga synen troligtvis berodde på järnbrist vilket är vanligt vid den här grav. veckan så ska kolla mitt HB imorgon och troligtvis börja med järntabletter. Vilket förhoppningsvis hjälper :)
Nintendo-schock
Stammis

Inläggav Ida86an » 25 apr 2010, 22:18

Du behöver inte vara orolig för att ha havandeskapsförgiftning då ska man ha detta:

Symptom på havandeskapsförgiftning
- Högt blodtryck (140/90 eller högre efter graviditetsvecka 20) och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.
- Tecknen kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt att du snabbt ökar i vikt. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.
- Flimmer för ögonen, huvudvärk, ljuskänslighet och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.
Var noga med att känna av din kropps tecken och berätta alltid för din barnmorska om du känner att något är fel.

Min kompis fick havandeskapsförgiftning men då måste man ha allt för att det ska vara havandeskapsförgiftning även om det bara fattas en grej av detta så har man det inte men man får gå på kontroll varannan dag..Här är sidan som jag skrev av: http://www.niomanader.se/content.asp?id=35
Ida86an
Alltid online

Inläggav Thiies_ » 26 apr 2010, 11:43

du behöver nog inte va orolig.. man kan ha havandeskapsförgiftning tidigt i gravideteten men de är inte vanligt och isf brukar de visa sig runt v. 25 tror jag annars brukar de kommer jämt i slutet... jag fick de i v.35 och jag var svälld i hela kroppen och gick upp över 30 kg samt att mitt undertryck låg på över 100, samt en 3:a protein i urinet tror jag de va... men bm kollar oftast blodtrycket varje gång så ser hon något som skenar iväg säger hon till så du får komma på extra kontroller, du behöver nog inte va orolig.
Bild

BildBild
Thiies_
Alltid online

BF: 110719
Status: Ser ut att bli en lillasyster till Ricky!

Inläggav tuss2 » 26 apr 2010, 12:33

hej hållå jag trodde det samma som dig men det visade sig att det va spänningar från fogarna som gjorde att jag fick huvudvärk flimmrig syn mm så här va det inte havandeskaps förgiftning, men som sagt din bm borde ta dig på allvar iaf tycker jag... hoppas du snart mår bättre
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Status: lyckligt gravid med barn nr 2

Inläggav stajners » 26 apr 2010, 22:57

Är jättevanligt med huvudvärk och konstigheter med synen vid järnbrist. Jag kände av samma så jag tror din mamma har gissat helt rätt!
Hoppas det blir bättre!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Återgå till Gravid forum
Annons: