Hej.

Känsliga ämnen om föräldrahälsan, ångest & depression

Hej.

Inläggav gröt » 30 maj 2011, 15:06

Jag har varit mamma i 4månader nu och har i ca. 2 år ätit antidepressiva, alltså både under graviditeten och efter förlossningen. Jag undrar om det är möjligt att få post partum depression om man redan äter tabletter mot depression...

Det har varit otroligt tungt senaste tiden och jag vet inte om man ens kan få post partum depression så här 'sent'.

Tacksam för svar.
gröt
Nykomling

Re: Hej.

Inläggav FruStenis » 23 okt 2011, 19:34

Hoppas du fått svar på annan väg vid det här laget. Jag var deprimerad långt efter fölossningen och efter att jag slutat amma,,,faktïskt var min son 1,5 när jag äntligen började må bättre och då med medicin. Så det är nog fullt möjligt och du kanske borde öka dosen...

Hoppas det ordnar sig...
FruStenis
Stammis

Inläggav moaloan2 » 29 okt 2011, 07:56

Hej vännen!
Jag lider med dig när jag läser detta om dig för jag har haft samma skit själv jag hade mitt kvar i 16 år jag hade gett upp för jag kände att det gick inte ha det så som jag hade....ingen är värd det livet,och att det kom från min förlåstning det fattade inte jag då för 16 år sen..jag satt en kväll och njöt av min nya bebis och ammade henne i min säng vi skulle ha folk på middag ett tu tre så skenade mitt hjärta iväg och jag blev ju livrädd la ner henne med en duns i sängen skrek på min dåvarande sambo sen började ett helvet i 16 hela år jag gick till doktorn fick en massa mediciner och klart jag tyckte dom var bra till en början för hade jag dom kunde jag sova....gå ut bland folk,utan att få panik ångest och gråta,det jag inte visste var att jag skulle sitta tio år senare som ett vrak och må ennu sämmre för pillerna gjorde att jag satt med abstinens med sen.....jag led var dag tro mig men du vet ju hur det är att må så dåligt kanske,nu skulle jag klara av 5 barn jag var ensam med dom med,jag sprang till olika läkare förtvivlat att någon skulle leka gud och hjälpa mig så jag fick lugn i min själ,jag höll god mask ute bland ungarnas lärare,och föräldra på skolan för detta kan man ju inte prata med vanligt folk med för då dömmer dom en som man vore riktigt psyk sjuk.det var ett helvete men på kvällarna när barnen hade lagt sig kunde jag få ta mina stilnoct och slappna av äntligen tänkte jag ..läkarna provade all med antideprisiva men inget blev bättre bara gick upp en massa fick all konstiga bivärkningar som jag tyckte var nästan värre,ja så gick jag..grät och grät med de olika läkarna då tyckte dom helt oväntat att dom skulle slopa mina insomnings mediciner det var ju det värsta straffet dom kunde göra mot mig då funkade ju inget ALLAS men sen nu för nästan 3 år sen träffade jag en kille som jag blev så dödligt kär i glömde bort mina krempor för då va man så lycklig hahaha sakta slutade jag med mediciner det enda jag behöver är mina imovane för att få sova för en orolig själ har jag blivit som jag inte var från början,och efter min tunga resa vill de inte ens hjälpa mig med dom fast dom vet att jag är idag mycket försiktig för att leva som jag gjorde dom 16 åren vill jag aldrig jag komma inärheten av,så jag vet vad du talar om tro mig skriv gärna mer och berätta jag tog lite bara på ytan bara på min resa.må nu gott Maddde
moaloan2
Nykomling

Inläggav moaloan2 » 29 okt 2011, 08:49

gröt skrev:Jag har varit mamma i 4månader nu och har i ca. 2 år ätit antidepressiva, alltså både under graviditeten och efter förlossningen. Jag undrar om det är möjligt att få post partum depression om man redan äter tabletter mot depression...

Det har varit otroligt tungt senaste tiden och jag vet inte om man ens kan få post partum depression så här 'sent'.

Tacksam för svar.

Hej gröt!
jag skrev ett längre svar till dig men hamnade inte under dig tyvärr,men det var riktat till dig så du vet det hoppas du mår bättre

moaloan2
moaloan2
Nykomling

Återgå till Ångest & depression