Hemmaträning

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Re: Hemmaträning

Inläggav Bananskalet-91 » 23 aug 2012, 16:11

Jaha, då är det ju inte så lätt för dej såklart.. Men snart har du en bebis ju !
Kände att jag denna gång inte vill gå på någon diet utan bara skippa socker och byta ut kolhydraterna till ex. grönsaker/ quinoa och äta mindre portioner plus träning. Men som du säger så kan det ju vara något man äter av som man inte tänker på och då kan det vara bra att ha koll genom ett sådant webbverktyg. Kostar ju lite är det värsta. Skulle försöka få detta billigt ;) genom att träna hemma och gå promenader istället för att gå till gymmet.
Men jag märkte förut att jag har minskat ett par cm i midjan och runt rumpan, så något måste ju hänt iaf =) Och visst märker man skillnad på humör och kondition ! Går varje dag till dagis fram och tillbaka och här jag bor är det väldigt mycket upp- och nedförsbackar så jag märker att jag orkar mer nu än för ett par veckor sedan !

Vet någon hur det är med naturgodis. Är det så värst mycket bättre att äta än annat godis/ snacks ? Vissa nötter innehåller väl bra fett eller vad det är jag läst någonstans.. Men luras man lite av att det heter NATURgodis..? Blir lätt att man tror att det är såå mycket bättre och sen har man råkat äta upp en halv påse...
Mamma till Elias som föddes 25 september 2010 !

http://minbebis.com/blogg/bananskalet91
Bananskalet-91
Stammis

BF: 100924
Status: Mamma till Elias

Inläggav Aurora » 23 aug 2012, 18:57

Naturgodis är bluff! Mycket är ju choklad i det, men även om man tar typ bananchips så är det inte så mkt bättre än vanliga chips! Även dem är ju friterade.

Nötter är bra fett, men det är fortfarande fett, så om du ska gå ner får man inte äta för mycket (jordnötter är dock inte bra, men andra nötter).

Man behöver inget verktyg, men det underlättar! Det viktiga är ju också att mäta/väga, så att du har koll. Det finns ingen bättre motivation än att se resultat!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Nelia » 23 aug 2012, 20:11

Andra bra alternativ till kolhydrater är matvete och kamutvete. Riktigt gott att ha till om man inte vill ta bort kolhydraterna helt o hållet (som jag). Både till salladen eller köttfärsen, funkar lika bra :)

Sen tror jag också på att inte se på vågen. Jag väger mer nu än jag gjorde innan graviditeterna (ca 5 kg mer), men provade mina gamla smaljeans igår och de satt perfekt! Snacka om att jag blev paff! Så min löpträning hela våren och sommaren har nog byggt upp lite muskler i bl.a. ben och rumpa. Längtar tills jag börjar köra passen igen 2 ggr/v så jag får lite mer varierad träning för hela kroppen. På söndag kör jag igång första passet! Ska bli så kul! :)

Jag brukar unna mig typ 10 bitar valfritt godis eller en halv mörk choklad eller liknande. Inga mängder, men ändå lite njutning på fredagen/lördagen liksom. Fast inte nu på ett tag då eftersom jag måste bryta sockerberoendet som jag så smidigt byggt upp under semestern (2 månader utomlands och har ätit precis allt, varje dag hehe....) 10 okt fyller sonen 1 år, då blir det tårta och mitt första sockerintag. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Bananskalet-91 » 24 aug 2012, 11:07

Jag blev lite för mycket lockad av naturgodiset igår eftersom det var billigare än vanligt ! Men det känns ju iaf bättre att äta sånt godis än vanligt godis med massa färgämnen och skit.

De alternativen har jag inte provat, så det får jag nog göra då =)
Det är ju så kul och så peppande att prova kläder man har tryckt in längst in i garderoben när de faktiskt passar !
Hur mycket löptränar du ?

Man ska unna sej på semestern =) Vart har ni varit ?

Bananskalet-91
Stammis

Inläggav Aurora » 24 aug 2012, 13:38

Ja, man ska inte vara FÖR hård mot sig själv, då blir det bara jobbigt ;)

Nelia, tycker ditt förslag med 10 bitar/lite mörk choklad var toppen, det ska jag ta till mig när det är dags att gå ner igen. Det är ju ungefär det man egentligen "behöver" när man är sötsugen och inte en hel påse tills man håller på att spy!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 24 aug 2012, 14:26

Får jag tipsa om att ta en bit mörk choklad till kaffet(om man dricker sånt) efter frukosten, alltså på morgonen. Tydligen har det gjorts undersökningar som visar att man blir mindre sötsugen under dagen om man äter något lite sött på morgonen. Undersökningen gjordes genom att två olika grupper fick äta en kaka efter frukost och den gruppen kunde lättare hålla sig borta från annat sött under resten av dagen än de som inte åt kakan.
Har själv inte testat, är ett kakmonster så kanske skulle testa ändå :P

Mörk choklad brukar väl funka ganska bra. Den är för mastig för att äta mycket av men tillräckligt "söt" för att släcka det värsta sötsuget :D
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Bananskalet-91 » 24 aug 2012, 14:31

Oj.. Känns nästan som att det vore sämre.. Då får man ju smak på det goda :P Men kanske värt att testa.. Blir jag godissugen så brukar jag ta en frukt.. Vissa säger att det är bra och andra säger att det nästan är lika illa som godis pga fruksockret. Men det känns ju betydligt bättre med en frukt än godis. Tror ändå att det är viktigt med en frukt om dagen !

Bananskalet-91
Stammis

Inläggav Bananskalet-91 » 24 aug 2012, 14:34

En annan sak jag tänkt på. Hur mycket bättre är det att gå promenad med barnvagnen ? Vad kan man mer göra för att förbränna mer under en promenad ? Gå i backar och så det klart, men mer ? Spänna magen ? Gå rak i ryggen ? Ja, vad ska man göra ?

Bananskalet-91
Stammis

Inläggav Aurora » 24 aug 2012, 14:58

Tja, jag tror personligen inte på det där att frukt skulle vara så dåligt. Javisst, det är lite fruktsocker i men en massa andra nyttigheter som fibrer, vitaminer, mineraler osv som är superviktiga! Sen kanske man inte ska äta 2 kg bananer om dagen, men jag tror huvudsaken är att hålla sig till måttliga mängder och sunt förnuft.

Gå raska promenader! Försök öka tempot successivt. Om du vill kan du ju köpa såna där vikter också som man kan sätta runt anklarna.

När jag körde viktväktarna, cyklade jag ca 20 - 40 ungefär varannnan dag och promenerade ca 20-30 minuter varannan dag och det räckte bra.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Bananskalet-91 » 24 aug 2012, 17:04

Precis ! Tror det är lika viktigt med frukt som grönsaker ! Som du säger: måttliga mängder och sunt förnuft !

Går 6 km med barnvagn på 50 min.. Vet inte alls vad som kan räknas som bra..
Har kollat runt lite och vad jag läst så är det inte bra med vikter när man går..tydligen. Får kolla lite mer på det.

Okej, det lät ju inte så farligt =) Är skönt att komma ut en liten stund varje dag.

Bananskalet-91
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa & motion