Hemmaträning

Kom iform, peppa varandra för en bättre hälsa!

Re: Hemmaträning

Inläggav madddee » 27 aug 2012, 15:01

SHIT :shock: vad långt det blev!! jag skrev ju bara litegrann!!! :shock: :shock:
Bild
Bild
madddee
Alltid online
 
Inlägg: 2727
Blev medlem: 01 aug 2010, 09:30
Ort: 253
Bor: Kållered
Status: Stolt mamma till Emil och Viola!

Re: Hemmaträning

Inläggav Aurora » 27 aug 2012, 15:25

Tänk bara på att kolhydrater binder vatten, så en stor anledning till att man ofta går ner mycket direkt när man skär ner helt (eller nästan helt) på kolhydrater är man förlorar mycket vätska. Vilket man förstås binder igen när man börjar med kolhydraterna...

Personligen skulle jag inte heller palla att byta ut alla kolhydrater till vitkål (har desssutom redan känslig mage så jag tror inte familjen skulle bli överlycklig om jag fick mer gaser än nu ;)). För mig funkar det isf bättre att antingen äta lite mindre portioner eller byta ut mot lite fiberrikare alternativ.

Annars tycker jag maaddeees upplägg låter bra! Ganska mycket sunt förnuft där också! Bra med tallriksmodellen också, tror många glömmer att det faktiskt är en ganska vettig tanke. Man ska inte förblinda sig på avancerade dieter tycker jag - gör det enkelt: gör man av med mer än man stoppar i sig går man ner!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online
 
Inlägg: 1899
Blev medlem: 25 feb 2009, 15:10
Ort: 105
BF: 121102

Re: Hemmaträning

Inläggav Bananskalet-91 » 27 aug 2012, 19:09

Så bra skrivet av er båda, madddee och Aurora ! Sunt förnuft är nog en av de viktigaste sakerna. Man känner sin egen kropp bäst och vet vad man själv behöver för att orka och må bra. Jag mår bäst av att strunta i allt onyttigt och äta mycket fiber och gå en sväng då och då. Har några nära vänner som säger helt tvärt om, de klarar inte mörkt bröd och fiberrik mat för då blir deras mage mindre glad. Så det är så olika ! Men att röra på sej, iaf lite, är ju bra för alla =)

Har funderat på att börja jogga lite mer nu istället för att bara gå. Men funkar det när man har en helt vanlig vagn och inte en joggingvagn ? Hört att man inte får så bra hållning med en vanlig.. Kanske blir obekvämt för barnet oxå ?
Mamma till Elias som föddes 25 september 2010 !

http://minbebis.com/blogg/bananskalet91
Bananskalet-91
Stammis
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 jan 2010, 15:29
Ort: 288
BF: 100924
Status: Mamma till Elias

Re: Hemmaträning

Inläggav Mmeli » 27 aug 2012, 20:30

Jag smiter in med ett tips också! Jag har ju ännu byte var med barn eller liknande men försökte för ett tag sedan bli av med några sambokilon sm krupit sig på!!

Jag provade ett tag lchf men det var verkligen ingenting för mig men gick ner nåt kilo eller två!

Bäst var helt enkelt att bara minska på kolhydraterna, inte så mycket bröd, pasta, ris med mera...

Nu äter jag inte så mycket kolhydrater utan bara lite lagom. Äter jag pasta äter jag fullkornspasta. Det finns en ny fullkornspasta med dinkel i som jag starkt rekommenderar!

Tänk även på att frukt innehåller mycket socker! Bär är bättre! En frukt eller två är väl inte så farligt men :)
Bild
Mmeli
Alltid online
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 07 mar 2012, 20:04
Ort: Lidköping
Status: Sambo

Re: Hemmaträning

Inläggav Nelia » 27 aug 2012, 20:46

Mitt älskade kamutvete är slut i ALLA affärer! Så jag gick in och kollade på deras hemsida (Frebaco) och det är tydligen slut överallt pga dåligt väder i Kanada som i sin tur stängt all export av sitt vete. What liksom?? Haha... helt sjukt, när jag äntligen hittat en god kolhydratkälla som är snäll mot magen, mättar bra och inte ger mig svullen mage, ja då händer detta? :wink:

Håller iaf verkligen med tidigare tips om att inte ta bort kolhydraterna helt, man blir väldigt trött då. Särskilt om man tränar. Jag har slutat helt med bröd (förutom på helgfrukosten med familjen, då rostar vi bröd och äter med olika goda marmelader på samt te till, lite lyx måste man ju ha!) Men jag har slutat med mina bedyrande älskade mackor som jag gärna slänger i mig otaliga gånger/dag. Samt bytt ut pasta, ris o potatis till antingen kamutvete då (snyft! haha), men även matvete funkar bra för mig, eller broccoli, en rejäl sallad, blomkålsmos osv osv... finns massor av annat bra istället för pasta, ris o potatis. Äter väldigt mycket avokado också, minst en om dagen, för att det mättar o är nyttiga fetter i.

Lite mattips, något jag gör ofta (gärna 2 ggr/v) är lax med fetatäcke. Blandar krossad fetaost med turkisk yoghurt, peppar och timjan, lägger på laxfiléer och in i ugnen. Till det äter jag en god mixsallad med mycket ruccula, matvete, tomater, rödlök, paprika o annat gott, och på med olivolja och balsamico (creme). MUMMA!

Eller tacogratäng gjord på bönor. Krossa fetaost i botten på en ugnsform. Blanda bönmix med creme fraiche och salsa dip eller tacosås. Krydda som du själv vill. Lägg ut över fetaosten och in i ugnen o låt puttra en stund. Ljuvligt! Till det doppar jag dock nacho chips, men de är inte helt ofarliga, har funkat bra för mig iaf, bara man inte vräker i sig hur mycket som helst, hehe.

Hmm... vad mer... Jo! Broccoligratäng med grädd-ädelost. Släng ut en massa förkokt broccoli i en ugnsform. Morötter kan man ha också till om man vill, jättegott. Koka upp grädde o släng i en ädelost och sjud tills osten smält. Peppra. Häll över broccolin och morötterna. Släng på lite knaperstekt bacon och in i ugnen och låt puttra ett tag. Också väldigt väldigt gott!

Har ni tips på nyttig och god mat så dela med er! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
 
Inlägg: 2615
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:26
Ort: 252
Status: Sambo och mamma till två

Re: Hemmaträning

Inläggav Aurora » 27 aug 2012, 22:28

Mackor är livsfarligt!! :lol: Min sambo kommer ibland in i bakperioder då han bakar massa bröd och då blir vi tjocka! Jag brukar nu baka en filmjölkslimpa med massa linfrön, solrosfrön, rågmjöl osv i. De blir ganska kompakta och de är SUPER för mig som är gravid och trög i magen!

Broccoligratäng med ädelost låter helt sjukt gott! Ädelost är nåt jag VERKLIGEN saknar...det är fan det första jag ska köpa hem när ungen är ute!

Vi äter också lite lyxigare helgmat, det behöver ju inte heller vara direkt onyttigt, men kanske lite mer kärlek än den vanliga vardagsmaten. På helgen äter vi mannagrynsgröt (mest för att sonen älskar det) och det är nog inte så nyttigt, fast det är nog värre med min glasscraving....Har köpt en glassmaskin så varje helg måste jag prova att göra en ny sorts glass :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online
 
Inlägg: 1899
Blev medlem: 25 feb 2009, 15:10
Ort: 105
BF: 121102

Re: Hemmaträning

Inläggav Bananskalet-91 » 27 aug 2012, 22:53

Men oj, haha ! Slut överallt.. och jag som hade tänkt att testa det eftersom du sagt att det var så bra..! =)

Klart man ska unna sej något gott på helgen, och det behöver ju inte vara onyttigt för det. Bara det att man köper någon extra som man inte har direkt råd att äta på veckodagarna, typ en god dyr skinka eller liknande.

Tack för de mattipsen ! Ska prova broccoligratängen !
Mamma till Elias som föddes 25 september 2010 !

http://minbebis.com/blogg/bananskalet91
Bananskalet-91
Stammis
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 jan 2010, 15:29
Ort: 288
BF: 100924
Status: Mamma till Elias

Re: Hemmaträning

Inläggav Nelia » 28 aug 2012, 07:15

Aurora: Ädelostsås är helt okej att äta! Osten blir ju upphettad, då dör alla bakterierna (citerar från gravid.se, en barnmorska som svarar: "All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.") :) Jag åt det jätteofta när jag var gravid, just för att släcka suget efter mögelostar, hehe. Själva såsen är också väldigt väldigt god till kyckling. (Tips tips!) :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
 
Inlägg: 2615
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:26
Ort: 252
Status: Sambo och mamma till två

Re: Hemmaträning

Inläggav Aurora » 28 aug 2012, 11:33

*dreggel*

Ny matplanering alltså! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online
 
Inlägg: 1899
Blev medlem: 25 feb 2009, 15:10
Ort: 105
BF: 121102

Re: Hemmaträning

Inläggav madddee » 28 aug 2012, 11:40

Aurora, men eller hur, det är ju helt sant!! Jag fixade inte nu andra omgången med viktnedgång att byta ut till vitkål helt, så det blev bara mindre portioner med det och bytte ut till andra rotfrukter istället som morötter som ändå har lite kolhydrater i sig också. Det är ju så smaskens :D

Ååååh vilka goda recept!!! Laxreceptet med feta-täcket har jag gjort jäättemycket. Blanda krossad feta med creme fraiche och i med favoritkryddor (jag brukar ta rosépeppar och svartpeppar och lite lite vitlökspulver) lägger laxen i en oljad form och brer feta-cremen på laxen, in i ugnen på 225grader i 15 min - klart! (Har cous cous eller nåt annat gott till, funkar med vad som.)

Jag hade cravings på lax i min förra graviditet plus att jag inte fixade att laga stekt mat, så det blev mycket ugnsbakat så då är ju lax underbart.

Har ett favoritrecept som jag gjort mycket:
till ca två personer:
2 laxfiléer
2dl creme fraiche
1-2 tomater (beror på hur stora de är, men jag brukar ta två)
färsk basilika
riven pepparrot

Hacka tomaterna och basilikan fint. Blanda pepparroten och cremefraichen ordentlgit så pepparroten inte blir klumpig, blanda i tomat och basilika-hacket, krydda med lite salt och peppar. Smaka av (och se om du vill ha i mer pepparrot eller basilika, det får man ta lite som man vill ;) jag brukar ha ganska mycket pepparrot i kanske två msk eller mer för jag ääälskar det ;))

lägg laxfiléerna i en oljad form, och häll blandningen över. in i ugnen på 225grader i ca 15 min tills laxen är färdig.

Serveras med couscous eller pressad potatis eller nåt som man tycker passar till. Matvete är nog perfekt skulle jag tro! Bulgur har jag haft nån gång till också.

Nä nu måstej ga jobba vidare här ;)
Bild
Bild
madddee
Alltid online
 
Inlägg: 2727
Blev medlem: 01 aug 2010, 09:30
Ort: 253
Bor: Kållered
Status: Stolt mamma till Emil och Viola!

FöregåendeNästa

Återgå till Hälsa & motion