Hemorrojder?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Hemorrojder?

Inläggav Em87 » 06 apr 2010, 16:06

Någon här som haft/har hemorrojder?Kliar de?Har de gått över av sig själv för er eller har behandlat de???Hur isf?

Tacksam för snabbt svar!
Em87
Alltid online

Re: Hemorrojder?

Inläggav Widheden » 06 apr 2010, 18:01

Jag har faktiskt aldrig haft det själv, men vet två som har haft det.
Båda har behandlat med salva.
Oftast så kliar det, kan även blöda och svida.
Det finns receptfri salva på apoteket som brukar fungera om hemorojderna inte är så envisa, men ibland behöver man receptbelagt.

Hoppas du fick lite svar :)
Widheden
Rådgivare Minbebis

Inläggav Kalasbulle » 06 apr 2010, 18:18

Jag trodde jag hade det, men det visade sig "bara" vara analsprickor, vilket AC3 Comfort ska hjälpa mot. Alltså både hemorrojder och analsprickor. Så testa köpa den å kör på, funkar inte det så ringer du en läkare! Det är inget farligt, bara otroligt frustrerande och irriterande att behöva gräva sig i arslet lite nu och då, särskilt på allmän plats :shock:
(Lider med dig!!!)
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

BF: 100725

Inläggav Em87 » 06 apr 2010, 18:22

tack för era svar! absolut hjälpte era svar,ska ner till apoteket imorgon bitti. nu ska de boooort!!!
Em87
Alltid online

Inläggav MariaTheres » 06 apr 2010, 20:07

Hej!

Jag har haft den stora äran att få hemorrojder :P För mig kliar det inte utan problemet har varit att de har spruckit när jag ska göra nummer två, det har gjort otroligt ont och blödit mycket. Mys med andra ord. Jag använder en salva som heter Xyloproct som min bm rekommenderade. För mig kommer de inte försvinna förens efter förlossningen eftersom trycket fortfarande bara ökar. Men om du redan har fött så borde det gå snabbare!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Kalasbulle » 06 apr 2010, 21:04

hmm.. det blödde för mig en del när jag gjorde tvåan också, ibland fick jag panik då jag trodde det kom från vaginan och tänkte missfall direkt, men var dunder på att det var sprickor då de verkar ha försvunnit nu. Kan de försvinna av sig själv sådär då, hemorrojder?
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Inläggav MariaTheres » 06 apr 2010, 21:25

Jag vet inte om det kan försvinna av sig själv.. Jag tror att det har gått för långt när väl hemorrojder har dykt upp. Men för de flesta verkar det räcka med att stryka på en salva. Det är nog bra att börja i tid också så att det inte går så långt att det behövs en operation för att ta bort dem!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Kalasbulle » 06 apr 2010, 21:28

Då var det nog sprickor jag hade.. annars hade det fortfarande vart besvärligt. Men har också för mig att det är mer ovanligt för yngre att få dem, jag är ju 21, det är väl kring 30 och uppåt som det mest förekommer.
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Inläggav stajners » 06 apr 2010, 23:04

Hand upp på mej!
Jag hade lite innan jag blev gravid (är hård i magen ofta).
Under graviditeten blev de större så jag använde Xyloproct flera gånger om dagen men det hjälpte inte så mkt mer än att det lindrade klådan och minskade svullnaden lite. Hur de såg ut efter förlossningen ska vi knappt snacka om efter alla krystvärkar och det trycket. Såg nog ut som ett babianarsle skulle jag tro. Passade på att fråga BM om jag skulle behöva operera dom men det trodde hon inte utan att salvan skulle räcka men jag har lite kvar än faktiskt.
Lär operera bort dom efter nästa förlossning för jag har inga problem med dom alls nu mer än att de blöder ibland efter nr 2.

Spelar ingen roll på ålder för det beror på trycket som är på blodådrorna och om man är hård i magen ofta. Men kan säkert vara så att det är större risk att få det om man är lite äldre, men jag fick mina när jag var runt 20 utan att vara gravid.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Kalasbulle » 07 apr 2010, 10:14

hahaha, tur att det mesta av mitt kiss åker ut i en påse, för annars skulle jag nog kissat på mig av skratt!! haha :D Babianarsle.. :lol:

Nu bara för att jag började skriva här inne såbörjade det blöda igen igår, tjolahojj.. men det kliar inte.. kanske får köpa nån salva ändå, det svider ganska mycket ibland om det är.. ehrm.. stora 2or... :oops:
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Nästa

Återgå till Förlossningen