Hinnsvepning

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Hinnsvepning

Inläggav AnnJann » 19 aug 2012, 22:32

Jag har blivit erbjuden hinnsvepning i vecka 39 för att slippa gå över tiden, någon med erfarenhet av detta? gjorde det mycket ont? gav det någon effekt?
AnnJann
Nykomling

Re: Hinnsvepning

Inläggav tyskfroken » 20 aug 2012, 08:54

Hej!

Om hinnsvepningen har någon effekt eller inte beror nog på hur mogen din livmodertapp är. Samma gäller nog smärtan.

Jag fick en hinnsvepning när min livmodertapp inte var öppen alls. BM öppnade då tappen med sina fingrar och gjorde svepningen. Detta gjorde MYCKET ont och jag hade ont i nedre regionen hela dagen och blödde ganska kraftigt. Slemproppen lossnade, men annars ingen verkan.

Jag fick ytterligare en hinnsvepning när jag gått några dagar över tiden. Denna gång kändes det i princip inte då min tapp var mognare, men det hade dessvärre ingen effekt heller.

Blev totalt hinnsvept fyra gånger denna graviditet, utan verkan. Till sist blev det igångsättning.

Jag vet dock många som fått hinnsvepning och där förlossningen satt igång dygnet efter. Så, det är nog lite av ett lotteri hur det ska gå. Hoppas din har någon verkan, om du väljer att göra en :)
tyskfroken
Stammis

Återgå till Förlossningen