Hjäl min son slåss

Diskutera om allt möjligt i allmänna trådar om barn

Hjäl min son slåss

Inläggav shalo » 14 aug 2012, 20:47

Hej jag vet inte hur ja ska hantera detta.
Min son är 18 månader och har börjat slåss de är bara mot mig (mamma) ibland mot pappan men han är mkt snällare när pappan är hemma.
Vi har blivit mkt hårdare mot sonen att så fort han gör något dumt måste han gå till sitt rum och lugna ner sig.
Han är inte sån på dagis utan bara hemma när han är ensam
Emot mej. Även fast vi kan ligga och mysa i sängen och bara ha de bra så kan han plötsligt vända sig om och slå mej helt utan anledning, vad beror de på och vad kan ja göra för att han ska sluta? För jag blir ofta ledsen pga hans beteende. Han har alltid varit ett snällt barn förut och lugn men nu har han blivit en helt annan person
shalo
Stammis

BF: 110301
Status: Singel

Re: Hjäl min son slåss

Inläggav spader10 » 14 aug 2012, 21:06

Jag tror inte att man vi 18 månaders ålder slåss på grund av att man är arg eller "dum". Jag tror att de gör så för att testa någon slags reaktion/gensvar.

Min lilleman gör på samma sätt men om jag säger att man inte får slåss utan att man ska klappa snällt så klappar han mig snällt på kinden och ser väldigt belåten ut....i bland klappar han till och med sina händerna för han varit så duktig :D .

Jag tror at man ska vara konsekvent och säga ifrån men att straffa genom att köra in dom på rummet tror jag inte är nyttigt. Utan att veta så tror jag de är för små att förstå orsak och verkan och att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Sluta vara ledsen och se det som utvecklingssteg........Våra barn blir äldre och mognare och måste hela tiden testa var gränserna går. Jag misstänker att det här bara är början..... :D

/spader10
Bild

Bild
Användarvisningsbild
spader10
Alltid online

BF: 121223
Bor: Mellansverige
Status: sambo, två barn

Inläggav shalo » 14 aug 2012, 21:46

Okej jo ja säger att han ska klappa snällt oxå men ibland hjälper det bara.
När ja säger åt han skrattar han i stort sett bara åt mej men när sambon säger åt han på samma sätt blir han ledsen och förstår vad han gör för fel.
Försöker att inte vara ledsen men ibland så är han väldigt elak utan anledning.
shalo
Stammis

BF: 110301
Status: Singel

Inläggav L8i » 15 aug 2012, 11:22

Min son är 20 månader och började också slåss för ca 2 månader sen. Först ibland sen oftare och oftare. Sen började han bita oss också, nu biter han även andra på dagis och i närheten. Julian gör det när han blir arg och inte får som han vill, så han är väl medveten om det. Är ofta helt sönder-riven i ansiktet pga detta.

Julian vet att det är fel och säger självet också, vi skäller på honom sen får han sätta sig i hallen en stund och lugna sig. Vi vill inte göra hans rum till skamvrå, då kanske han associerar det med något dåligt. Enligt BVC o förskolan är markera att han gör fel det enda man jan göra typ..
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav tripptrapptrull » 15 aug 2012, 11:31

Hej

Det din son gör är fullt normalt och händer de flesta. Han vet inte att han gör fel.Han vet inte att han slåss. Han gör en handling som han får respons för. Uppmärksamhet.

Han slår säkert dig fortfarande och inte din man eftersom du reagerar på det på ett annat sätt än din man . Barnet känner att du tar åt dig och därför fortsätter han. Du tänker som de flesta mammor, med känslorna och söker svar..

När han slår dig. Säg nej så gör man inte och ta hans hand och visa hur man klappar fint. Och så fort hans hand rör dig så jubla ja guud så skönt taack så mycket yippie överdriv hoppa gör dig löjlig. Efter du gjort detta ca 300 gånger så kommer han sluta slå och klappa dig istället . För du är mycket roligare när han klappar än när han slåss..

Titta gärna in på min blogg http://www.tripptrapptrull.tk har lite barntips då och då ..

LYCKA TILL

Detta har funkat på mina tre barn och jag lovar dig att detta kommer funka för dig med .. Att sätta honom i skamvrån eller på sitt rum funkar ej med detta, lovar det blir bara en negativ cirkel.

KRAM

(skrev ett inlägg till men såg inte om det kom upp så skrev igen , så sorry om det kommer upp två av mina inlägg strax )
tripptrapptrull
Nykomling

Inläggav MamaFilippa » 06 nov 2013, 15:18

Jag har precis samma problem med min dotter som är 18 månader.
Slåss, drar i håret och biter. Mest mig och hennes äldre syskon som är 7 och 8 år gamla...
När min man ser, säger han ifrån och hon blir ledsen och "förstår" att det var fel. Då dröjer det ett tag innan hon försöker igen. Men när jag säger ifrån och tar tag i hennes hand, skrattar hon bara och vill fortsätta slåss eller bitas.
Säger även att hon får klappa fint och berömmer VARJE gång hon gör det!
Men varför lyssnar hon och "förstår" när min man säger ifrån? Är det för att han som man har mörkare/starkare röst? Jag skriker inte, men försöker låta skarp och allvarlig. Bestämd.

Efter att ha tillrättavisat henne ett antal gånger är även jag trött och går därifrån och ignorerar henne, men då blir hon så ledsen och krokodiltårarna kommer fram...

Vår bvc sköterska har också sagt att det är gränser som testas och att det inte är något ovanligt, MEN det är jobbigt ändå!

Varför lyssnar hon inte på mig, men på sin pappa?
MamaFilippa
Nykomling

Återgå till Allmänna trådar barn 0-2 år