hjälp!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

hjälp!

Inläggav elsan » 11 dec 2010, 23:27

Hej!

Jag är gravid i v 8 och har än så länge en heltidsanställning sedan 1 år tillbaka. Risken finns nu för att jag blir uppsagt någon gång under våren pga företagets nedskärning.

Antar att det blir ganska svårt att få ett nytt jobb när man är mitt i graviditeten...

Frågan jag har då är hur detta påverkar föräldrapenningen? Kommer jag få lägsta (180 kr/dag) eller kommer dom gå på inkomsten jag har nu?

Kanske är en dum fråga men jag förstår verkligen ingenting av denna föräldrapenning/försäkringskassandjungeln!

Tacksam för svar av någon kunnig :D
elsan
Nykomling

Re: hjälp!

Inläggav Madde O » 12 dec 2010, 12:36

Hej!

Troligtvis så har du 3 månader uppsägningstid från företagets sida om de går ut med ett varsel. Beroende på hur många anställda de varslar om uppsägning så finns det också en varseltid som är som en förberedelsetid för myndigheterna innan företaget påbörjar sina uppsägningar. Det kan med andra ord dröja innan du får besked om uppsägning!

Om jag kommer ihåg rätt så går FK på den lön som du hade efter en viss tid in i graviditeten, men jag är osäker på hur det ligger till... Kanske någon annan kan och vet med säkerhet?

I vilket fall som helst så dröjer det ett tag innan du faktiskt får gå hem om du nu får en uppsägning pga arbetsbrist.

Hoppas att allt går bra och att det löser sig! Å självklart att du inte får gå hem utan att du har kvar din anställning hos företaget! :D
Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v. 7+4, 12/5-2010
Madde O
Alltid online

BF: 110411
Status: Gravid!!

Re: hjälp!

Inläggav älskadelilladu » 30 jan 2011, 15:43

Så länge du anmäler dig arbetslös FRÅN FÖRSTA DAGEN (mycket viktigt) så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst och kan få penning utifrån den.
älskadelilladu
Nykomling

BF: 110501
Bor: Eksjö

Återgå till Ekonomi & Jobb