Hjälp! Har precis blivit gravid oplanerat med nr två!

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

Hjälp! Har precis blivit gravid oplanerat med nr två!

Inläggav MinaM » 25 jul 2014, 00:30

Jag vet varken ut eller in just nu, är så sjukt förvirrad. Gjorde ett test för några dagar sedan eftersom min mens va sen. Kände igen "kissnödighetskänslan" från förra graviditeten så hade mina aningar innan jag vågade mig på att testa, testet visade klart och tydligt två röda streck. Är nu i vecka 6 (5+5) om jag räknat rätt.

Födde vår underbara son för 9 månader sedan och fick då göra ett uppehåll i mina studier från universitetet. Vi har pratat om att vi ska skaffa fler barn så fort jag blivit klar med studierna men inte nu! Har två år kvar och jag har knappt hunnit återhämta mig efter första graviditeten och hade planer på att återuppta träningen nu i höst för att "bygga" upp kroppen för att förbereda inför nästa bebbe.

Hur som helst så vet jag inte om jag ska avbryta graviditeten eller om vi ska köra på detta nu och se fram emot ännu en liten trollunge. Vi hade planer på att köpa större bostad så fort jag fått fast tjänst och sedan skaffa bebis nr 2. Min sambo har fast tjänst och tjänar bra men eftersom jag pluggar kan vi ännu inte köpa bostad. Vi bor i en relativt stor 2a nu som är hyresrätt där vi får plats med spjälsäng och allt vad det är, men hur ska det gå med en till!??! Mina studier blir uppskjutna i ytterligare ett år och ekonomin kommer vara den samma, vi går runt men det blir tight.

Hur kommer det gå att studera sen när man har två att ta hand om? Min sambo tycker att vi ska behålla barnet medan jag är mer inne på att avbryta. Detta gör det hela så himla svårt! Vet inte vad jag vill och är så rädd för att ångra mig efter aborten... Är även rädd för hur allt skulle
bli om vi beslöt oss för att behålla. Skulle jag ha tid/ork för att genomföra min utbildning? Vill så gärna ha fler barn men är tveksam över om tiden är rätt.

Hur stor är skillnaden från att ha ett barn till två? Hur påverkar det min andra prutt som fortfarande är bebis?? Hade helst velat njuta fullt ut i två år till av min lille och bara fokusera på honom.

Tacksam för råd!
MinaM
Nykomling

Re: Hjälp! Har precis blivit gravid oplanerat med nr två!

Inläggav smulan_88 » 25 jul 2014, 10:43

Hej! Här är en till som är gravid, dock väldigt planerat och som studerar.
Jag har en tjej på snart tre år och bönan är beräknad någon gång mellan 18 januari - 1 februari.

Jag läser just nu till grundskollärare, jag har läst två av fyra år. Jag tror absolut inte att det är något problem att skaffa barn och studera.

Dessutom så kan ju du plugga i nästan nio månader till innan studie uppehåll och då är det ju inte mycket mer än ett år och några månader tills du är färdig med studierna.

Jag planerar själv att läsa fram till i januari och sen ta ett studieuppehåll, eller så fortsätter jag och läser det jag kan med liten med :lol: :lol:

Det går om man vill ; ) men det blir lite krångligare med två. Lycka till i ditt beslut! Kram kram
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav MinaM » 25 jul 2014, 20:47

Hej!

Tack för stöd och grattis till liten i magen :)

Jag har läst 1,5 år och har 2 år kvar av förskollärarprogrammet. Har redan tagit ett studieuppehåll på ett år för att vara mammaledig. Vet du om man får göra ett till uppehåll om det gäller en sådan här sak? Med tanke på sommaruppehåll nu så är det svårt att få tag i någon på universitetet. Tror det är sådana typer av frågor jag måste ta reda på för att kunna fatta ett beslut, allt snurrar i huvudet just nu. Vet du någonting om hur det funkar med att plugga distans? Måste jag "hoppa av" mitt program och ansöka kurser eller hur tusan går man tillväga? Hade varit fantastiskt om jag kunde lösa det på så sätt att plugga samtidigt som jag är hemma med barnen.

Lillen ska snart börja på förskola, jag ska börja plugga igen, sambon börjar och allt ska liksom rulla på som vanligt i vardagen men nu med en liten pojk som vi har som prio ett. Samtidigt i allt detta så ligger det en till och växer i magen, känns som att det är så mycket på samma gång och undrar hur jag ska få ihop allt.

"Enkla" lösningen hade ju varit att avbryta graviditeten men med tanke på att det är ett syskon till vår son som ligger där får mig att må så dåligt. Men som du säger så brukar allt gå bara man vill. Kram
MinaM
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 26 jul 2014, 01:08

Jag läser på distans, och det har fungerat jättebra för mig.

Jag läser mot KAU (Karlstads universitet), fördelen med våran utbildning är att majoriteten av föreläsningarna. Dvs en gång i veckan är inspelade så man kan via en lärarplattform gå in och kolla på dem när man vill. Sen är det mycket ansvar, och självdisciplin.

Jag tror du fixar det.... Om du vill. Jag har själv varit ett stort föredöme för min dotter, jobbar heltid (fast det kanske inte har behövts egentligen) och studerar på helfart.

Det löser sig alltid, det du kan göra är ju att ta kontakt med din studievägledare som håller i programmet så kan du säkert få hjälp att få till en distansutbildning om det är det du vill.
smulan_88
Alltid online

Inläggav MinaM » 29 jul 2014, 20:26

Tack för svar!

Känns mkt bättre nu efter alla om och men. Har idag varit på inskrivningssamtal hos vår tidigare BM, hon skrattade och tyckte det var jättekul att se oss igen -hela familjen.

Vi talade om alla fördelar med att få syskon så tätt och ju mer jag tänker på det desto tryggare blir jag i vårt val, det känns rätt och detta är nog meningen trots allt.

Jag är inte den som brukar hänga i forum online men glad över att jag gjorde detta inlägg, vilket har fått mig in på andra banor. Har halkat in där par har försökt bli gravida under flera år men utan att lyckas, vilket inte är alls ovanligt. Visste självklart om det tidigare men har fått en mer ingående inblick nu när jag läst om deras år av kämpande.

Skriver om allt möjligt nu men skönt att filtrera sig lite där ingen ver vem man är. Hur som helst så ska vår lille pojk bli storebror (om allt går som tänkt), får tårar i ögonen när jag tänker på det och kollar på honom. Kommer bli tufft men kärleken till ens barn övervinner ju faktiskt ALLT.
MinaM
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 29 jul 2014, 23:19

Vad roligt att höra om ditt beslut, och stort grattis till den lill* :lol:

det löser sig alltid :wink:
smulan_88
Alltid online

Återgå till Nykomling
Annons: