Hjälp med amningsstrul!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Hjälp med amningsstrul!

Inläggav jaessiica » 04 mar 2013, 12:49

Hej! Behöver verkligen hjälp med amningen och det brukar finnas så många duktiga här inne.
Min dotter på snart två månader har börjat amningsvägra eller vad man ska kalla det. Hon äter ju bra på natten utan skrik men på dagarna börjar hon gallskrika bara jag lägger ner henne i knät. Har mycket mjölk och det sprutar när hon tagit tag så hon hostar och släpper taget men har sedan början inte tagit ett bra tag och sedan hållt kvar det tills hon är klar och släpper utan hon släpper och tar tag och gör så under hela amningsstunden. Jag måste alltså se till att hon får rätt tag ungefär 15 ggr under stunden. Kan inte göra någonting annat när hon äter utan måste vara redo med handen hela tiden vilket jag tycker är frustrerande.
Nu de senaste dagarna så skriker hon bara och det verkar som att hon får ont i magen så jag matar och så äter hon kanske några minuter gallskriker och vägrar ta bröstet igen och så försöker jag rapa henne och tänker att hon svalt luft men ingen rap kommer så är inte så säker på att hon faktiskt sväljer luft. Det smackar väldigt mycket när hon äter och det låter som hon får i sig luft men det är svårt att se till att hon får rätt tag varje gång IOM att hon släpper taget hela tiden.

Tips på vad man kan göra åt detta? Hennes mage strilar en del och jag tror ju det beror på all luft hon sväljer och kan vi råda bot på det så skulle hon må så mycket bättre också.
Sedan ska jag tillägga min frustration över detta då jag har två äldre barn också så har man liksom inte tid med strulet. Jag kan inte bara sitta i lugn och ro med amningen utan måste bara få det att funka. Klart att det får och ska ta sin tid men med alla problem och skriken från henne så känner man sig så värdelös. Slutar med att vi gråter båda två vid amningen och tyvärr är inte humöret på topp då åt syskonen som pockar på uppmärksamheten. Man blir en ledsen och surig mamma och det är så oförtjänt åt dem.
Tacksam för hjälp!
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Re: Hjälp med amningsstrul!

Inläggav Missematte » 04 mar 2013, 13:12

Har ni ingen amningshjälp eller likande som kan hjälpa dig? Eller bvc? Amningshjälp finns ju bla på SÖS. De är experter på amning och kan ge massor av bra tips

Men du, du är inte värdelös, du är en jättebra mamma! Men jag vet hur stressad man blir av att det inte funkar.
Missematte
Alltid online

Inläggav anna_g » 04 mar 2013, 13:43

Har väl inte jättebra tips, men de låter lite som när jag ammade min son. Då kom de typ för mkt mjölk direkt när han började suga. Han smackade å skrek då de kom mkt. Jag pumpade ur lite innan så värsta trycket med mjölk inte kom. De hjälpte. Sen hade han mkt lufti magen vid amning men rapade aldrig. Gav honom minifom droppar innan amningen så försvann det oxå. Dom hämmar ju bildandet av bubblor i magen vid amning. Fick ge det i ca 1 månad å sen vart det bra.

Amningshjälp eller BVC var toppen att ringa till å få hjälp!!

Lycka till.
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Inläggav jaessiica » 04 mar 2013, 14:50

Tusen tack för era svar. Minifom droppar ger vi sedan två veckor tillbaka så lite bättre med magen har det blivit hoppas att det kan bli ännu bättre. Ska absolut ringa amningshjälpen imorgon.
Tror hon varit lite för trött för att äta men också hungrig samtidigt och så orkar hon inte riktigt. Men eftersom hon inte tar napp så vill hon ju gärna somna vid bröstet så det gäller väl att hitta en balans där. Ska pröva att tömma lite först så att det inte sprutar så mycket tror faktiskt det är störda boven till att hon sväljer luft. Så hoppas jag att amningshjälpen kan visa hur vi ska få rätt tag. Det känns som bra redskap för att det ska funka:)
Så tack! :D
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Inläggav Mysmonstret » 04 mar 2013, 18:35

2 månader är kanske för tidigt, men du kan kanske testa att amma sittande? Alltså att din bebis är i en mer upprätt position när ni ska amma och att hon inte ligger ner. Det underlättar för luften att komma upp igen om hon sväljer det.
Amning kan vara jättesvårt, och ibland får man börja om från början och lära in ett nytt betéende kring amningen.
För det första gäller det att identifiera de tidiga signalerna för när barnet är hungrigt, för kommer det så långt att barnet börjar gråta så måste man först trösta barnet och sedan lägga det till brösten. Att ge bröstet till ett skrikande barn minskar chansen att det blir en bra amning för både mamman och barnet. Jag bifogar en bild på hungerstecken.
Bild
När det gäller ett bra tag så ska man inte föra bröstet till barnet, utan barnet ska komma till bröstet. Stick inte in bröstvårtan förrän barnet gapar stort. Barnets haka ska ligga kloss med bröstet, och näsan ska vara fri. Övre delen av vårtgården ska synas lite, medans nedre delen helt är i barnets mun. Suger barnet bara på bröstvårtan har hen fel tag, och risken ökar för sår.
Barnet ska suga med tuggande rytmiska käkrörelser. Barnet ska alltså inte suga med munnen, utan tugga med hela käken.

Detta är kanske information du redan säger till, men detta är det jag lär ut till de som behöver amningsstöd. (utbildad doula).
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav soma » 04 mar 2013, 20:01

Jag hade också mycket mjölk och när det var dom värst ville inte Elvira ta bröstet för det kom liksom för mycket. Jag tycker inte att du ska pumpa däremot, det stimulerar ju bara till ännu mer mjölk. När jag var hemma brukade jag låta bröstet rinna lite - alltså låta det spruta ut i en handduk exempelvis och sedan erbjuda bröstet när det har lugnat sig lite.

Hoppas det löser sig för dig!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Igen » 04 mar 2013, 20:20

Hon kan få ont i magen av andra orsaker än luft. Har du sett över din egen kost? Det du äter och dricker går över i bröstmjölken och allt från mjölkproteiner och viss sort mat kan göra att mjölken dels smakar fel och gör att barnet får ont i magen.

Att du har mycket mjölk är inget fel och du kan mycket väl pumpa/pressa ur lite precis innan din dotter ska amma för att det inte ska bli sådant tryck. Ge henne tid att lära sig amma innan hon dessutom behöver slåss med att få mjölken sprutandes i munnen. Den kan ni ta när hon blir större om det ens är nödvändigt.

Jag pumpade konstant i 6 månader och har bara gått att säga om det.
Lycka till !
Bild

Bild

Bild
Igen
Alltid online

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning