Hjälp mig att inte kränka sitt barn vid bus Obs lång"

Diskutera syskon och trotsålder

Hjälp mig att inte kränka sitt barn vid bus Obs lång"

Inläggav emmyli » 26 apr 2013, 10:39

Hej!
Min morgon. Mellan pojken håller på att lär sig bajsa på toaletten. Så han hade bajsat i blöjan men jag fick honom till toaletten och gjorde rent honom. Under tiden vart havregröten färdig så jag sprang ner för att ta hand om den. Då hade nakenfis lillebror rullat runt från sitt täcke och bajsat ner hela golvet, tog hand om det och började tvätta honom. Hör då att storasyster och mellan pojken håller på att äter havregryn från paketet och säger snälla jag vill inte att ni gör det kan ni sluta. Varav båda säger ja mamma.

Fortsätter tvätta och byta på lillebror och hör skratt går ut och ser då att hela kartongen med havregryn ligger utspridd på golvet och att barnen äter som små grisar.

Jag blir så uppgiven och nedsänkt så jag skäller på dem och gråter en skvätt vilket gör att de skrattar. Börjar fundera på om jag ens ska ha barn.

I går eftermiddag hade vi en mysig dag efter dagis gick runt till olika lekparker och lekte, då vi varit iväg i 2 h ville jag gå hem för att börja med maten. Min dotter frågade om hon kunde leka där borta och pekade på ett hus trodde jag och jag sa ja. Det visade sig att hon pekade på en stenhäll som var brant på ena sidan. när jag kom dit med de andra barnen så sa jag att nej jag vill inte att ni leker här då jag tycker att det är brant och de kan vara farligt om ni ramlar. De skrattade bara och sprang runt runt. Jag försökte säga kom nu går vi osv. De bara struntade i mig. Jag ville att de skulle komma till mig. När pojken närmade sig mig tackade jag honom för att han kom varpå han sprang iväg. Efter ett tag så gick jag upp på hällen och tog min dotter och ställde henne vid vagnen och bad henne stå still där. Jag frågade om hon skulle göra det varpå hon sa ja men hennes ansiktsuttryck visade att hon inte tänkte det. Så hon sprang tillbaka till hällen då jag skulle hämta mellan pojken. Jag tog då tag i henne igen och bad henne vänta vid barnvagnen. Gick då för att ta mellan pojken och han sprang och jag bad honom att inte göra det. han började klättra ner från hällen och jag sa vänta på mig så jag får ta emot dig för de där kan vara farligt. naturligtvis ramlade han ner och slog sig. Då kom ivarje fall dottern så vi kunde gå. Hur kunde jag på någotvis fått dem att komma själva? Jag försökte locka med att pappa kanske är hemma osv.

De triggar varandra till att göra bus och jag behöver verktyg för att kunna säga åt dem utan att kränka dem men samtidigt känner jag att de kränker ju mig genom att inte lyssna på vad jag säger. Har någon något bra tips? Tacksam för konkreta och bra råd!
Barn: Flicka M född dec-08, Pojke E född mars-10, Pojke N född nov-12
emmyli
Stammis

Re: Hjälp mig att inte kränka sitt barn vid bus Obs lång"

Inläggav smulan_88 » 26 apr 2013, 12:31

Vet en sak min pappa alltid sa till mig när jag var yngre och skulle passa mina småsyskon. -" man måste lirka". Det vill säga prova sig fram.

Jag kan bara anta att du vill dina barns bästa. Försök med positiv förstärkning. Typ ett slags bonussystem. Belöna dem när de gör något bra och lägg stort fokus på det!

Det är väldigt lätt att se det negativa och glömma bort det som faktiskt fungerar. Vad tycker de om? Att äta? Att se på film? Spela? Eller kanske besöka någon släkting eller plats? Få några kr att spara till helgens lördagsgodis... Ja vad som helst.

Försök att låta dom göra det där busiga och försök att förvarna dem om 30 min så ska vi gå. Idag vet jag inte vad vi ska äta? Har ni förslag?

Med andra ord involvera dem. De kanske vill eller kan hjälpa till på något vis. Duka? Leka med lillebrorsan? Plockabort sina leksaker?

Du förstår nog vad jag menar... Man får prova sig fram.:)
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Re: Hjälp mig att inte kränka sitt barn vid bus Obs lång"

Inläggav emmyli » 26 apr 2013, 13:39

tack smulan_86 för ditt svar.

jag tycker jag försöker involvera dem och ger dem positiv uppskattning men något gör jag fel då de inte lyssnar på mig. Jag vill ju att de i första fallet låter bli havregrynen och i andra fallet kommer till mig då jag säger att det är farligt. "Det är väldigt lätt att se det negativa och glömma bort det som faktiskt fungerar". ja de har du rätt i de flesta fall så kommer de ju när jag säger till och när jag ber dem sluta. Får fokusera mer på alla gånger vi lyckats bra istället för att fokusera på de gånger som inte blir bra.
Barn: Flicka M född dec-08, Pojke E född mars-10, Pojke N född nov-12
emmyli
Stammis

Återgå till Syskon & trotsålder