Hjälp mig. Tål hon mjölk eller inte? Vad tror ni?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Hjälp mig. Tål hon mjölk eller inte? Vad tror ni?

Inläggav evilducky » 06 feb 2009, 20:48

Ännu en tråd om Bianca...
Ja, jag ahr undvikit mjölk sedan Bianca var 3 veckor ungefär eftersom hon hade så otroligt ont i magen och var gasig. Vi tyckte att det blev lite bättre då. Vi använder dessutom både minifom och sempers magdroppar, och jag är väldigt försiktig med vad jag äter. Ändå har Bianca haft rätt ont i magen ofta, inte så att hon har skrikit hela dagar, men det har hänt att hon har skrikit i någon timme. För det mesta gnäller väldigt mycket, klämmer, fiser en del och är allmänt ledsen.
Jag har försökt börja ha mjölk i maten igen förut, men vi tyckte väl att det kasnke blev sämre efter någon dag så jag slutade igen. Ja, det var hur som helst väldigt oklart för jag vågade inte riktigt chansa.

Nu vill jag gärna veta hur det står till, så jag har pratat med min BVC-sköterska. Hon tyckte helt enkelt att jag skulle testa att dricka mjölk igen. Så nu, sen i onsdags, har jag mjölk i maten igen. Biancas mage har varit mycket bättre på sista tiden och jag ville se hur det egentligen är innan jag börjar ge henne mos och även mjölkersättning då min mjölk inte riktigt räcker längre. I onsdags börja<de jag med mjölk alltså, och idag har Bianca varit lite sämre. Inte jättedålig, inte skrikit eller så, men gnällt lite och spänt lite med benen. Kanske haft lite svårare för att sova. Hennes bajs luktar lite surt också, vilket det har gjort förut. Tydligen kan det bero på att hon är förkyld, även om det inte märks annars eftersom jag ammar. Så det kanske är det? Eller kan det vara mjölken även om hon har varit såhär dålig när jag inte har druckit mjölk? Hur illa måste det vara om det är att hon inte tål komjölksprotein?

Oj, nu blev det väldigt långt inlägg :oops:
BildBild
evilducky
Stammis

Re: Hjälp mig. Tål hon mjölk eller inte? Vad tror ni?

Inläggav LinaoPyret » 07 feb 2009, 11:08

Min lilltjeja var allergisk mot mjölkprotein från att hon föddes tills hon va 6 mån.
Där i mellan provade vi att "provocera" med att jag åt något med mjölk i varannan dag och då blev hon genast dålig efter ett par dagar.
Så om ja var du så skulle jag nog undvika mjölprodukter ett tag till iom att det verkar som om hon reagerar på det fortfarande.
De finns ersättning att köpa på apoteket som är mjölkfri, men rådfråga ditt BVC först , så att du får den sorten som passar bäst till din dotter.
Sen så finns de många "mos" som inte innehåller mjölk, tror faktiskt inte de fanns i någon utav 4-månaders mosen som du kan köpa i butik.

Hoppas ja inte gjorde dej mer förvirrad nu utan hjälpte mer.
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav evilducky » 08 feb 2009, 22:34

Tack för hjälpen! :) Jag undviker mjölkprodukter igen och hoppas att det kommer att bli bättre. Just nu har hon väldigt ont i magen, stackaren. Nu vet man i alla fall vad det beror på
BildBild
evilducky
Stammis

Inläggav Lova » 10 feb 2009, 10:59

Jag tycker du ska be att få gå till barnläkaren och göra ett pricktest alt blodprov för att se om hon är mjölkallergisk, då vet du! Vi gjorde det med vår dotter och då upptäcktes även äggallergi. Hon var aldrig gnällig, pruttig eller så utan fick utslag samt var småprickig på kroppen. Nu har det växt bort!
Lycka till
Bild
Bild
Lova
Stammis

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: