hjälp mig, vad ska jag göra?

För alla ensamstående föräldrar.

hjälp mig, vad ska jag göra?

Inläggav 91ungmamma » 31 aug 2009, 16:20

Hej

jag är gravid i vecka 15. Jag och min kille bestämde att vi skulle behålla barnet, vi planerade mycket, kom på namn och allt tills han igår säger att han inte vill ha barnet längre eftersom att han inte känner sig redo och vill gå klart skolan först. Jag är så gott som nästan helt förstörd, jag fattar inte hur han kan göra så? Varje dag smekte han mig på magen och frågade hur hans bebis mår och nu helt plötsligt vill han att jag gör abort. Om jag inte gör abort kommer han att lämna mig och han säger också att jag förstör hans liv om jag behåller det.

Snälla någon vad ska jag göra?!?
känner mig så knäckt och vet inte om jag kan förlåta honom för detta. Ska jag göra abort så måste jag skynda mig, har bara 3 veckor på mig innan det är försent... :(
91ungmamma
Nykomling

Re: hjälp mig, vad ska jag göra?

Inläggav Danem » 31 aug 2009, 23:25

För det första så tror jag inte att erat förhållande kommer att hålla om du gör abort nu när du inte vill,
eller du kanske vill göra det?
Jag antar då nu att du vill behålla barnet och att då ta bort det för att killen inte vill längre kommer göra mer skada på dig än att bli ensamstående mamma.

För det andra så talar jag enbart för mig själv och ingen annan,
jag har aldrig varit i den situationen över att fundera på en abort.
Abort är jättebra att det finns och jag vill absolut inte att det ska bli förbud mot det i Sverige men jag personligen skulle ha svårt att göra en även om den är tidig,
så som jag känner nu skulle jag helst inte göra en efter vecka 8.
Jag kände min son i vecka 13+6 och vetskapen av att han verkligen fanns där inne och rörde på sig redan då gör att jag tycker att man inte gör abort senare än vecka 10.

Varken jag eller någon annan kan säga åt dig vad du ska göra utan det är upp till dig själv och hur du känner!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav 91ungmamma » 01 sep 2009, 12:33

Nej jag vill inte göra abort, det är det sista jag vill göra. Jag vill inte genomgå något sådant när jag redan har gått så långt.
Jag kommer ändå aldrig kunna förlåta honom för detta så jag tror också att det kommer ta slut i vilket fall som helst..

det är så fel att han har sagt en sak från början och sen säger en annan plus att han hotar mig med att lämna mig. Har pratat med honom men han står kvar vid vad han har sagt..
91ungmamma
Nykomling

Inläggav EW » 01 sep 2009, 13:00

Vad killen än bestämmer sig för så det väl upp till honom, jag tycker huvudsaken är att du lyssnar till dig själv och vad DU vill. Så länge du själv har fått bestämma så kommer du kunna leva med det. Om du lyssnar för mycket på vad andra tycker är risken att du kommer få det jobbigt resten av livet, oavsett val.
Lycka till och många kramar från mig!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav J_Ellhage » 01 sep 2009, 13:04

sånt här är jätte svårt! ja förstår dig i din situation å de e konstigt att han helt plötsligt har ändrat sig visst de är en förändring för livet att skaffa barn man kan inte göra vad som hälst när som hälst! de e absolut du som bestämmer ja hade nog inte heller gjort ngn abort men du är ung å allt känner du dig verkligen klar "lekt" med ditt liv du kommer inte kunna dricka eller festa på jätte lång tid men du kan ju fortfarande umgås med kompisar åså.. tänk även på hur du själv blir drabbad vad ska du göra med skolan åså de e svårt att få jobb om man skaffar barn tidigt och de är en dyr sak man skaffar sig har du någon som kan stöta dig ekonomiskt sett som dina föräldrar eller ngn? ja vet att man inte ska tänka på pengar å massa saker för de brukar ordna sig men ja e själv bara 21 å väntar på mitt första barn (om de inte händer ngt MF eller liknande) ja tänkte lite på de här om dan, ja har fast jobb på bara 18t/v å min kille har fast bra jobb under plattschefen så han tjänar bra men ja räknade lite på vad de kostar med alla grejer man behöver barnvagn, säng osv å de kommer gå på runt 20 000 för bara grejer men de finns ju även begagnade grejer med de e inget ja själv skule vilja ha! du ska absolut göra vad du känner för. tråkigt bara att de blev på de sättet.. ja tänkte på de här om dan om man skulle få barn med ngn som säger som din kille, hade ja varit i hans sits så hade inte ja heller velat att du skulle behålla barnet om de inte kändes rätt för han men nu sa han ju att han ville ha de först. de e jätte svårt ni är två olika individer som vill två olika saker å att stå i ett sånt här val är verkligen inte lätt! klart man tänker å han kanske e rädd för förändringar å vad folk ska tycka. ja tror att ja hade tängt på mig själv iaf i detta valet å behållt barnet lycka till nu å hoppas att de reder ut sig, ja tänker på dig styrkekramar
Bild
J_Ellhage
Stammis

BF: 100427
BIM: 090818

Inläggav 91ungmamma » 01 sep 2009, 14:20

jag var inställd på att vi skulle behålla det, jag hade redan börjat längta och allt. Jag vill inte gå emot min egen vilja för att jag vet att det kommer sluta dåligt. Är det inte fel att göra abort fast att man egentligen inte vill det?

ekonomin är det inga problem med alls. Har en pappa som är rik och som har lovat mig att om jag behåller barnet så kommer han att sköta den ekonomiska biten. Det är klart att man vill kunna försörja sitt barn själv men får man hjälp med det så är det bra till att börja med. Sen när man blivit mer stabil kan man göra det själv.
Jag dricker och festar typ aldrig, dels för att jag inte tycker om att dricka och dels för att jag inte känner något behov av att festa. Visst det är kul ibland med inte alltid. Jag kommer även kunna festa någongång fast att jag har barn så egentligen så är det inga problem. Jag har också en del människor i mitt liv som kommer att ställa upp till max, hela min familj och hans.

det är det jag tänker på också, jag vill inte förstöra någons liv och jag vill heller inte bli hatad. Men på ett sätt får han faktiskt skylla sig själv då han väntat så länge med att berätta det. Jag kanske förstör mitt eget liv på ett mycket sämre sätt än vad hans liv kommer att bli om jag behåller barnet.

Vi har till och med berättat för släkt och våra närmsta vänner..
91ungmamma
Nykomling

Inläggav Mrs Faith » 01 sep 2009, 16:50

Ingens liv blir förstört pga att ett nytt liv tar sin början. Det blir bara mer ansvar, mindre "ungdomlig frihet" men också mer glädje. Det är inte alla människor förunnat att få den gåva ett barn är.

Man är 2 om att ha sex. Vill killen i fråga inte att tjejen ska bli gravid, så är det upp till honom att skydda sig (och likadant: Vill tjejen inte bli gravid så är det upp till henne att skydda sig). Efter att tjejen blivit gravid kan aldrig killen kräva att hon ska göra abort.

Killen blir underhållsskyldig fram till att barnet fyller 18 år. Så är det enligt svensk lag (eller om det nu är enligt Socialstyrelsen) så det är inget man kan kompromissa bort.

(Du skriver att du har en rik pappa som ställer upp, vilket ju är superbra. Vill bara kommentera det någon annan skrivit om att "startkit" för bebisen kostar ca 20000kr och att hon inte kan tänka sig köpa begagnat. Det uttalandet står för henne, vi är alla olika. Själv har jag absolut inget emot begagnat. Vi har en ärvd bebissäng som min man låg i som barn och som är jättefin och välbevarad. Vi ska köpa en begagnad vagn (liggvagn använder bebisen bara ca 8mån så jag tycker det är slöseri att köpa splitterny). Bilbarnsstol kan man hyra av landstinget. Kläder ärver vi av syskonbarn, men kommer även köpa nytt.)

Följ ditt hjärta. Det är det bästa livsråd man kan få. Kram och lycka till!
Bild

Bild
Mrs Faith
Alltid online

BF: 120723
Bor: Sävar

Inläggav Jag » 24 sep 2009, 23:59

De inbillar sig så mycket de där pojkarna.
Pappan sa det samma till mig "du komer förstöra hela mitt liv"
Vet du vad?
Jag frågade honom när han hälsade på henne första gången.
"nå har jag förstört ditt liv?"
Han fattde inte vad jag pratade om.
"men du sa ju det när jag vart gravid att jag skulle förstöra ditt liv om jag behöll bebisen ju" s jag då.
"Jaja, eeeh, nej, det har du inte gjort.. man säger så mycket dumt när man är arg och upprrörd" var hans svar då.
Vi är inte tilsammans, visst, har aldrig varit heller.
Men tro mig, du ångrar inte ditt barn, dock kan du ångra killen.

Jag vågar faktiskt säga såhär mycket.
Om du vill behålla bebisen så SKA du göra det och skita i killens åsikt om det.
Annars kommer du ångra dig, det kan jag nästan lova dig.

JAg är dessutom med på Danems inlägg..
Fast jag är helt emot abort när det gäller mig själv..
Andra gör vad de vill, men de kan väl för gudsskull se till att göra det innan vecka 12 då iaf.

Jag kände oxå min Sprattlare där i krokarna av vecka 13+.. såg på utsidan inte långt därefter, allt står på mitt krypin.

Behåll bebisen.
Det är nog det enda du akn förlåta dig själv för i framtiden.
Kramar
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Återgå till Ensamstående föräldrar