HJÄLP pojkvännen vill att jag gör abort

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

HJÄLP pojkvännen vill att jag gör abort

Inläggav prinsessaa-an » 13 jun 2011, 20:46

Hej, Jag är 19 år och gravid!

Fick för en vecka sedan veta att jag var gravid, för pojkvännen var en abort en självklarhet.
För att slippa jobbiga känslor bokade jag en abort tid och ska imorgon till östra sjukhuset för att göra ultraljud och skit men börjar nu bli tveksam på ifall jag verkligen är kapabel till att genomföra en abort.

För mig har alltid drömmen varit att vara unga mamma och det största och viktigaste i livet att bilda familj och bli mamma. Självklart har jag vetskapen om vad som är viktigt INNAN man skaffar barn och har alltid prioriterat; bostad, fast inkomst och stadigt förhållande.

Som det ser ut idag har jag och min pojkvän varit tillsammans i 19 månader, vi bor båda hemma och har inget jobb. Jag är utbildad florist CNS utbildning om två veckor och har erfarenhet i en mängd branscher.

Min pojkvän säger att valet ligger hos mig, vilket det gör, och att jag ska göra det som känns bäst för mig. Jag vill ha barn. Men hur kan det kännas bäst för mig när jag vet att det inte känns bäst för honom? Det känns inte 100% rätt att behålla barnet, men det känns MER rätt än att göra abort.

Jag känner att ifall jag tar bort det här barnet kommer jag att ångra mig resten av livet, eller i alla fall tills den dagen då jag får mitt första barn. Men vad är värst att leva med; att veta att man tagit bort ett barn som man verkligen ville ha eller att men på något sätt tvingat på den man älskar ett barn?

Jag vet att min pojkvän kommer bli en helt otrolig pappa, jag är nästan säker på att när barnet väl kommer så kommer han känna att det känns helt rätt, han kommer att vänja sig vid tanken av att bli pappa under väntans tider.

Han säger att i dagens läge kan han inte se något positivt med ett barn...
Vi gjorde varsin lista på vad som var positivt och negativt med ett barn, det ända positiva han hade var att jag skulle bli glad. Allt negativt han hade skrivit hade jag skrivit tvärtom på min positiva sida. Jag oroar mig inte alls över pengar, utan enbart över mina chanser att få jobb efter graviditeten. Visserligen har jag i åtanke att starta eget, blomsteraffär eller café, men med ett barn i bilden får det vänta.

Jag vet helt seriöst inte vad jag ska göra.
Jag vill inte göra abort, jag vill verkligen inte... men jag vill inte heller tvinga på min älskling något.

Finns det andra i min situation? Andra unga mammor som varit där jag är nu?
Behöver stöd och råd.
prinsessaa-an
Nykomling

BF: 110104
Bor: Angered

Re: HJÄLP pojkvännen vill att jag gör abort

Inläggav <pyret> » 14 jun 2011, 09:58

Hejsan jag kan ju inte riktigt säga att jag var i samma sits men lite iaf. jag åt p-piller men blev med barn ändå i 2:an på gymnasiet. Med min dåvarande kille som jag varit ihop med i 1,5 år ca. Jag visste inte vad jag ville men killen ville ha abort. Så då gjorde jag det fast det inte kändes riktigt bra för mig.

Det var jobbigt en tid efteråt och jag mådde verkligen dåligt, Men nu sisådär 10 år senare så känns det verkligen som det bästa valet jag gjort. Då beror det främst på att killen inte var någon stabil, bra typ. Och det hade varit jobbigt att dras med honom under hela livet el iaf tills barnet varit 18.

Jag har ju barn nu o e gravid igen med en toppenkille som verkligen vill ha barn med mig o ha en familj. Jag kan inte säga att jag sörjer barnet som kunde ha blivit men ibland tänker jag på hur d kunde ha varit.

Jag har inget som kan hjälpa dig i beslutet för det är ju endast du som känner dina tankar o känslor. Men om du gör abort nu idag så ha ett bra premetivmedel så att du slipper gå genom detta mer. Men det kommer kännas lättare efter ett tag. O om du beslutar dig för att behålla kommer det oxå att gå bra.

Lycka till
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Inläggav Xenia » 14 jun 2011, 11:36

Oj sånt där är ju så svårt för andra att råda i, det verkar iaf. som om du helst inte vill göra abort och pojkvännen har gjort klart att det ligger hos dig så..
Jag gjorde en abort för 12 år sen som var rätt då,jag hade precis fått en liten son, hade iofs skydd men men, och min mamma hade precis gått bort så jag var inte alls i bra form, jag hade inte orkat med det. Men jag tänker fortfarande på det, så om jag hade känt som du gör nu hade jag inte klarat av att ta bort.
Men det är ingen annan än du (och pappan) som vet hur det är/blir för dig (er)

Lycka till hur det än blir
Bild Bild
Xenia
Alltid online

Inläggav Emelie_009 » 15 jun 2011, 00:47

Hej gumman! Å va svår situation. Jag känner såå mycket igen mig! Förutom att jag är 25 år. (men känner mig lika ung som dig) när jag fick resultatet "gravid" blev jag jätteledsen. Jag var inte redo, jag kände mig på tok för ung. Min kille o jag hade bara varit ihop bara varit ihop i nåt år. Jag har inge fast jobb osv osv. Många negativa tankar kom upp direkt. Och jag gjorde som dig, bokade en tid för abort. För det kändes som enklaste utvägen. Ja, enklaste utvägen. Men var det verkligen vad jag ville innerst inne? Jag sökte stöd o råd hos vänner o pojkvän. Och alla sa att det var mitt val. Pojkvännen sa väl som din, att det var mitt valmen jag visste att han helst önskat att det inte hänt. (han är dessutom yngre n mig). Vi sköt upp aborten för att få tid att tänka. Sen efter lång grubblan bestämde vi oss för att behålla barnet. Jag är bara i 5:e månaden. Men jag känner redan att det är det bästa beslutet jag tagit. När vi väl bestämde oss kunde vi smälta nyheten i lugn o ro. Och jag o min pojkvän är verkligen överlyckliga nu!! Alltså det blir en helt annan grej när man bestämt sig. Man får en annan syn på livet. Vad spelar det för roll om man inte har allt klart och uppdukat för sig när barnet kommer? Tänk om man väntar tills tidpunkten är perfekt om låt säga, 5 år. Man har jobb, man har varit tillsammans med pojkvännen länge, man kanske har hus. Men så plötsligt märker ni att ni inte kan få barn?! Jag känner att man ska ta vara på allt som livet har att erbjuda. Så tänkte jag. Jag hör ju på dig att du tänker som mig, att du helst av allt vill behålla men att det är allt praktiskt som hindrar. Och då säger jag: allt löser sig!! Det gör det! Tror även din kille kommer ändra inställning om ni väl bestämmer er! Förlåt för långt inlägg nu. Men du behöver väl alla råd du kan få. :-) lycka till nu! Hoppas det blir bra vad du än bestämmer dig för!
Användarvisningsbild
Emelie_009
Stammis

BF: 071111

Inläggav Natha_lie » 16 jun 2011, 12:35

Hur har det gått? har varit i nästan i samma sits
Natha_lie
Alltid online

Inläggav prinsessaa-an » 16 jun 2011, 19:59

Hej alla. tack för era svar!

Var hos gynekologen i tisdags och ja... Vet inte om jag ska säga att det är bra eller dåligt men...
Dom hittade inget med ultraljud, inte ens ett tecken på att jag varit gravid. Tog en massa blodprov för säkerhetensskull och fick igår ett samtal angpende prov svar och det var inget.

Tycker det hela är mycket underligt.
Gjorde två graviditets test och båda visade positivt
och jag har haft en massa symtom och skit men men
det var verkligen super pinsamt att sitta där med benen i vädret och höra att dom inte kunde se nåhonting alls..

Det ända bra var ju att jag inte behövde fatta ett sådant svårt och viktigt beslut... Men är endå väldigt besviken...

Jag och älsklingen har pretat mycket och beroende på hur det ser ut i slutet av nästa år, ser det ljust ut med jobb och så, så ska vi försöka och då behöver ingen fatta något jobbigt beslut :)
prinsessaa-an
Nykomling

BF: 110104
Bor: Angered

Inläggav Natha_lie » 16 jun 2011, 21:56

du kan ju ha haft ett väldigt tidigt missfall, va sa de om dina symtom och om testen du tog? Lycka till och på ett sätt skönt att slippa ta ett svårt beslut kram
Natha_lie
Alltid online

Inläggav Poppe » 29 jun 2011, 11:53

ja ett tidigt missfall kan de vara och en annan sak som kan har inträffat är en sak som hände min syster.
Hon fick ingen mens och testen blev negativa sedan uppsökte hon gyn och de såg inget i hennes livmoder men efter ett tag tog hon ett test igen och puff de kom ett pluss sedan åkte hon till gyn igen och då visade sig att hon var i vecka 11
Vår älskade dotter kom den 26/4-12
<3
Mammas & Pappas skatt!
Poppe
Stammis

Inläggav Pannii » 12 jul 2011, 17:23

prinsessaa-an : Vad skönt att du inte behövde fatta ett så svårt beslut :) Nu får ni ju en chans att bestämma själva när ni vill försöka skaffa barn! Lycka till!
Pannii
Nykomling

Inläggav lillagris » 18 jul 2011, 11:45

Hej!
Det här låter kanske fel men varför skyddar ni er inte? Och om ni gjorde det så tycker jag det är så otroligt fel att behålla ett barn där " pappan " inte vill, Du tvingar ju någon till att bli en förälder!

Om ni inte skyddade er så vad hade ni väntat er??
lillagris
Stammis

Nästa

Återgå till Bli gravid
Annons: