Hjälp SGI och inkomst

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Hjälp SGI och inkomst

Inläggav aa11 » 03 apr 2013, 21:28

Hej,
Jag har en fråga angående SGI och studier. Jag började studera vårterminen 2010. Jag ansökte om studiemedel (lite för sent, ett glapp på ca 3 veckor och man får ha 3 månader), så så långt är allt bra. Två år senare fick jag återkrav på hela terminen då jag hade tjänat för mycket. Jag hade jobbat heltid i januari samt fått en bonus utbetald. Jag hade inkomst från mitt jobb varje månad hela terminen och sommaren (lite olika belopp beroende på hur mkt jag hann jobba). Min fråga är, vad händer med min SGI. Jag menar jag fick ju CSN utbetald, det är ju inte mitt fel att det tog tillbaka alla pengar (belive med, jag ville inte betala tillbaka ett öre). Och om jag då fick betala tillbaka så tjänade jag pengar den terminen då borde väl den vara SGI grundande. Om någon har erfarenhet av detta skulle jag uppskatta det super mycket.

Skulle uppskatta jätte mycket om någon har några erfarenheter att dela med sig,

Mvh
aa11
Nykomling

Re: Hjälp SGI och inkomst

Inläggav aa11 » 03 apr 2013, 23:47

Nu har jag typ sökt igenom hela internet och hittade det här som försäkringskassan skrivit:

Förstår jag det hela rätt att när man beräknar den där 240 dagars regeln så är det inte att man ska ha jobbat varje dag i 240 dagar utan att de 240 dagarna ska ge en total årsinkomst som överstiger 180 kronor om dagen?? Innan jag började studera var jag fast anställd i 6 månader och timanställd i 6 månader. Kommer de då räkna en genomsnittlig månadslön dessa 12 månader???
Saxat inlägg från FK:
För att ha rätt till föräldrapenning som baseras på din SGI under de första 180 dagarna med föräldrapenning finns även ett krav som säger att man under minst 240 dagar (8 månader) i följd före barnets födelse haft en årsinkomst som överstiger 105 900 kronor. Om man inte uppfyller det här kravet får man föräldrapenning på grundnivå (225 kronor) under de första 180 dagarna. Från dag 181 kan man få föräldrapenning utifrån sin inkomst.
Här kan du läsa mer om vad som gäller för att få föräldrapenning utifrån SGI:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Om du är tim- eller behovsanställd och därmed har en oregelbunden inkomst tittar vi på vad du har tjänat per månad upp till ett år bakåt i tiden. Utifrån detta räknar vi sedan ut en genomsnittlig månadsinkomst och multiplicerar den med 12 månader.
aa11
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb