Hjälp vad göra vid magont?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Hjälp vad göra vid magont?

Inläggav Ilija » 26 sep 2012, 21:06

Vår bebis är nu 4v och den bara skriker och gråter och vi är helt slut,
vi vet inte vad vi ska göra :(
vi har provat med semper magdroppar och minifom, barnet ammas och får
ersättning sällan (semper, har provat med NAN funkade inte)
barnet kräks väldigt ofta också, ibland stora mängder ibland små,
den går upp i vikt normalt och bra så men det är skriket som tar död på oss.

Finns det något annat vi kan testa snälla ni, det är väldigt påfrestande :(
hjälp!!!

De måste väl finnas några andra mediciner eller nåt? Sverige har ju
sägs det , en utav världens bästa mödravård!! så..
Ilija
Nykomling

Re: Hjälp vad göra vid magont?

Inläggav smulan_88 » 26 sep 2012, 23:33

Om du ammar prova att utesluta alla produkter med laktos i. Alltså allt med tillstymmelse med mjölk i, och undvik allt som kan vara gasbildande. Kål, lök, stark mat... För detta kan göra stor positiv effekt. Och var noga att din bebis alltid får chansen att rapa.

I Arvika har vi som tradition vid marten (torg fest) att äta kålsoppa, idol när jag ammade min dotter glömde jag helt bort att det var väldigt gasbildande. Men tog som tur var bara några få skedar och tur var väll det. Mitt lilla knyte hade ont i magen hela natten. Så det misstaget gör inte jag om iaf :wink:

Men du kan ju iaf testa "mina" knep då det kan hjälpa, men om du utesluter mjölkprodukterna var noga att utesluta alla, annars märks det inte om det är det din bebis reagerar på. Lycka till! Styrkekramar mitt i kaoset! :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Rielly » 27 sep 2012, 05:24

Håller med smulan ta bort alla mejeri produkter och allt som innehåller mjölk och se om det hjälper funkar inte det så prova ta bort ngåot annat och prata med bvc vet att min lillasyster inte tålde röda frukter och grönsaker så när min mamma ammade fick hon inte äta tomat röd paprika jordgubbar osv. Hon fick kolik och röda nässelutslag. Finns mycket de kan reagera på =)
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Inläggav Mysmonstret » 27 sep 2012, 12:42

Prata även med din bvc sköterska om hon kan lära dig babymassage. Det underlättar för barnet av få ut de gaserna som kniper så förbannat i magen. Det är även viktigt att rapa barnet innan man ger det mat, så inte luften i magen åker ner i tarmarna. Om barnet gör massa "Eh" ljud innan den stora gråten kommer, är det ett tecken på att den har luft i magsäcken som den behöver få ut, alltså rapa. Googla upp Dunstan baby language, riktigt häftigt! Jag har köpt dvd:n och är helt facinerad. Där finns ett klipp där Dunstan är på Oprah. Superbra!
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Ilija » 27 sep 2012, 19:48

Vill först tacka för svaren! Jätte snällt!

Vi har provat semper magdroppar hjälper inte,minifom hjälper inte,
nu har vi börjat med fänkål+anis+kummins te.
Har även beställt Grif Water från England får se om det hjälper
Ilija
Nykomling

Inläggav norrglimt » 27 sep 2012, 20:38

Du bör INTE utesluta något utan att tala med åtminstone BVC först, då det kan vara svårt att veta exakt vad som ska uteslutas och hur man ska ersätta det. Dessutom spelar inte laktos någon roll för barnet då det finns gott om det i bröstmjölk. Det är snarare bra för barnet då det är lösande och fungerar som prebiotika. Så som sagt prata med BVC innan du börjar prova en massa själv, misstänker du att det kan vara mjölkprotein och vill prova att utesluta det så ska du få hjälp med det. Berätta att det har ont och kräks en del, de har ju varit med om det mesta och bör ha lite teorier om hur det ska lösas.
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav Mimi87 » 01 okt 2012, 00:15

Hej!
Det du kan prova är att göra svag kamomillte!. Gammal hemmakur!
Koka vattnet, och doppa tepåsen 4-5 ggr, ha i liiiiite socker (det gör så att barnet inte blir hårt i magen utan har lättare att bajsa) te utan socker gör att barnet blir förstoppat. Ge barnet 10 ml. prova med det, det brukar lugna oroliga magar.
Mimi87
Nykomling

Inläggav L8i » 01 okt 2012, 09:18

För att klargöra är det inte laktos man ska utesluta, det är allt med komjölksprotein i. Det innebär att man bara kan äta soja, havre och vegetabiliska fetter, jag vet eftersom min ena son är allergisk, min andra är känslig och jag själv är laktosintolerant.

Anis, fänkål och kumminte drack jag också nu med minstingen, samt uteslöt allt starkt och gasbildande. Tyckte teet hjälpte litegrann, jag drack enorma mängder, men den största skillnaden var när jag tog bort mjölken (det sägs att 1/4 bebisar med kolik är känslig mot mjölk)
Utöver massage finns även akupunktur och att besöka kiropraktikern!

Min äldsta son hade hemsk kolik och verkligen ingenting hjälpte, vi gick på knä här hemma och "orkade" aldrig prova akupunktur utan hoppades hela tiden på att det skulle bli bättre av dig själv. Så mitt tips är att boka tid så snabbt som möjligt, det finns en stor chans att det hjälper! :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Catta2 » 01 okt 2012, 11:59

Som Norrlgimt skriver uteslut inget förrens du har pratat med BVC . JAg tittade på ung mamma. 16 åringar som får barn i USA. Där var det ett barn som skrek o skrek hela tiden. Dom kollade upp det o det barnet spydde väldigt mycket. Är något så att maten åker upp igen. Fick lite medicin o det blev bra. Vet inte bara en tanke.

Som man kan undvika är stark mat, och som någon skrev kål,
Men ring till BVC.
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning