hur kan någon göra så?

Känsliga ämnen om sorg & saknad.

hur kan någon göra så?

Inläggav HelloKitty » 05 jul 2010, 07:55

vi har varit i danmark över helgen, när vi skall ta båten hem ringer min mans mamma och säger att hans bror har tagit livet av sig :cry: med en chockad och gråtande man kom vi tillslut hem och nu sover han äntligen lite. jag vet inte vad ja skall göra för att hjälpa han.. det var så himla oväntat även om vi visste att han va nere efter hans tjej gjort slut så förväntar man ju sig inte något sådan... idag skall vi hem till hans mamma och träffa alla syskonen han har 5 kvar.. sedan skall vi förmodligen till bårhuset om dom kan ta emot oss idag.. dom har än inte hittat något brev eller något, min man tror inte det va planerat utan mer en "olykshändelse".. men anklagar ändå sig själv, varför ringde man intte under förra veckan, han hade frågat om dom skulle träna men min man jobbade och glömde svara.. Jag försöker få in i huvudet på honom att de självklart inte är hans fel men det är inte lätt... och jag hade säkert också anklagat mig själv även om det är fel.. man har så många frågor?
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Re: hur kan någon göra så?

Inläggav grynet_å_jag » 05 jul 2010, 08:02

Men herregud va hemskt Hellokitty, förstår att er familj är i stor sorg nu. :(
Jag har själv ingen erfarenhet av självmord i min närhet, men jag vet att det finns flera stödgrupper man kan ta kontakt med - testa att googla. Tror också att ni kan ringa kuratorn på er vårdcentral om du/din man känner att han behöver prata med någon utanför familjen.
Hoppas att träffen med familjen ger ett första viktiga stöd idag.Kram till er!
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav HelloKitty » 05 jul 2010, 08:15

tack för ditt svar grynet! nej jag har aldrig vart med om de innan heller de e en sån grej som man bara tror "händer andra" isf.. de e precis som de inte har hänt i vissa stunder så kommer de tilbaka.. jag har knappt känt nån som dött naturlig död innan.. man kan likssom inte fatta att man aldrig mer kommer träffa personen, höra rösten? sen vill man ju veta varför, visste han inte att vi brydde oss, va de planerat? ja hoppas vi får mer svar idag...
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 05 jul 2010, 08:21

Jag tror det viktigaste är att du finns där, även om du inte lyckas trösta och få honom på andra tankar så är det viktigt att han vet att du finns vid hans sida och att du lyssnar om han behöver prata.
Min kille fick reda på att hans kusin tog livet av sig för ca en månad sedan, det var så klart jobbigt för honom men han tog det ganska "bra" ändå. Dock drog det upp minnen från när hans bror tog livet av sig(det är oklart om hur det egentligen var)... Var ju extra jobbigt att han inte kunde gå på kusinens begravning eftersom det var på en fredag förmiddag och vi hade inte råd att åka iväg :/

Som sagt, det är nog viktigast för honom att du finns där, det ger mer tröst än man kan tro. Att bara finnas och vara där betyder oftast mer än vad man någonsin kommer kunna uttrycka med ord.
Sedan håller man med grynet om att ni kanske borde ta kontakt med en kurator, stödgrupp eller psykolog. Det kan vara skönt att prata med någon utomstående också.

Lycka till och jag beklagar sorgen!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav helenaeg » 05 jul 2010, 08:25

Usch så hemskt, beklagar verkligen. Jag tror också att ni (båda eller bara din man) behöver träffa nån och prata ut om det. Man genomgår så många olika faser som kan vara svåra att hantera och förstå. Allt från förvirring, förnekelse, sorg och man beskyller ofta sig själv också. Men en krishanterare kan hjälpa din man genom det värsta så han kan komma vidare och förstå att han inte kunde ha gjort något för att förhindra det. Det viktiga tror jag är att inte försöka förtränga sorgen och känslorna utan bearbeta dom och låta dom komma ut.

Försök ha det så bra ni bara kan och ta hand om er. Kram på er.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Soltrollet » 05 jul 2010, 09:51

Nej mej Kitty vad säger du... :(
Så hemskt och jobbigt...
Visa att du finns för honom, lyssna om han vill prata, krama och håll om din man ofta är mitt råd.

Tänker på dej och din familj och hoppas att ni kan ta er igenom detta tillsammans.
Många kramar!
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav HelloKitty » 05 jul 2010, 17:55

tack för alla fina svar. vi fick inte komma till bårhuset idag utan det blir på onsdag. däremot har de kommit ny fakta att nu har han tydligen inte tagit livet av sig han har alltså hoppat från sin lägenhet som låg längs upp men nu räknas de nog inte som självmord eftersom vittne säger att dom sett han hänga sig kvar i fönsterkarmen och han då alltså inte ville detta, det känns på ett sätt ännu värre.. samtidigt som en del av skulkänslorna gick att släppa för familjen. men vi vet inte riktigt hur det var och de kommer man väl aldrig få veta heller förhoppningsvis får vi nycklarna till lägenheten nu snart så man kan kolla där.. men allting tyder på att han inte va nykter iaf..
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Inläggav Jag » 05 jul 2010, 19:17

Men fy vad hemskt...
Era stackare.
Det är nog något av det värsta man kan uppleva, när någon nära förvinner.
Man står där utan svar på alla frågor som kommer och man undrar om det hade funnits något alls man kunnat göra..
Sorg och saknad...
Saknad framför allt.
Usch, det finns ju aldrig ord som kan trösta nog heller.
Stora kramar på er!!
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav 08nin » 05 jul 2010, 19:26

Det finns inte så mycket att säga, för det är svårt att hitta ord som hjälper. Jag beklagar verkligen. Det är oerhört jobbigt med dödsfall inom den närmaste familjen, speciellt när det kommer plötsligt och hos yngre.

Jag har inte riktigt varit med om det själv. Min mammas morbror tog livet av sig när jag precis hade börjat skolan. I många år efteråt funderade de på varför det hände. Han hade varit deprimerad, men ingen hade anat djupet av det.

Som de andra skriver så kan du bara finnas där och lyssna och stödja. Men sök gärna yttre hjälp och gå med. Tror det blir lättare för er båda att veta hur man lättare ska ta sig igenom det. Det är svårt att sörja och svårt att stödja, speciellt för er som har en del glädje framför er.

Ta hand om er!
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav HelloKitty » 06 jul 2010, 20:17

idag fick vi nycklar och gå in i lägenheten, på ett sätt mycket olustigt att vara där inne men ändå skönt. "Tyvärr" fanns det inget brev eller dyligt.. vad vi hitta o vi leta överallt tycker jag. däremot gick vi igenom datorn och de senaste två veckorna har han sökt massa på google om hur man tar livet av sig och sådana grejer så nu tror vi att han hade väl de i tanke kanske inte att han hade planerat att göra de just här om dagen (eftersom han inte skrivit något eller nåt) men så blev de så ändå när han hade druckit.. det är väl de vi kan komma fram till hemskt att man inte fattat hur dåligt han mådde.. imon skall vi till bårhuset. Min man vill få ett avslut och jag vill stå vid hans sida. sen blir det väl att planera begravning..
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Nästa

Återgå till Sorg & saknad