hur klarar man av det? :(

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

hur klarar man av det? :(

Inläggav tuss2 » 20 maj 2010, 07:45

jag har en dotter på 19 månader som är fruktansvärt trotsig och lyssnar inte på mig över huvudtaget.. samtidigt så e jag gravid och väntar nästa barn 2 dagar efter min dotters födelsedag, nu till min fråga ni som har barn tätt hur klarar man trotsen utan att bli totalt knäpp jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera henne, hon slåss (men slår bara mig) inte någon annan. jag vet inte hur jag ska tackla henne ännu mindre när bebben kommer jag känner mig maktlös nu, hennes pappa jobbar väldigt mycket och är inte så mycket med henne men när han kan och är ledig så tillbringar han den med henne, hon älskar sin pappa väldigt mycket och han henne, men jag vet inte om det e hormonerna som spökar eller va det är för jag känner inte att hon älskar mig eftersom hon bara slår mig och skriker åt mig hela tiden. jag behöver tips och råd och om det e någon som känner igen sig får ni gärna dela med er av er historia och hur ni har tagit er igenom det. snälla jag behöver hjälp gråter väldigt ofta för det här just nu och jag känner att jag orkar inte mer snart.. :cry:
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Status: lyckligt gravid med barn nr 2

Re: hur klarar man av det? :(

Inläggav olivia99 » 20 maj 2010, 08:46

hej
jag förstår att du är lessen...Du får inte låta henne slå dej så..Prata med din man om hur du mår och känner det sen så måste ni jobba tillsammans med detta..Om hon slåss så får hon absolut inte gå till pappan och få bekräftelse där.. börjar hon slå dej så säj nej med bestämmd röst och gå därifrån.skriker hon åt dej så gör likadant, ignorera henne även om det är svårt. hon förstår mer än man tror..
ja så klart att du är känslig nu o du behöver extra stöd..
prata med din man om detta och så kan ni säkert lösa detta ihop..
lycka till ...........................
Användarvisningsbild
olivia99
Alltid online

Status: Nybliven tvåbarnsmamma

Inläggav HelenP » 20 maj 2010, 09:05

Jättesvår situation. Jag tycker att du fick bra råd av olivia99. Kom också ihåg att hon älskar dig! Det är bara de vuxna som de är säkrast på och tryggast med som de "vågar" trotsa.

Räkna med att hon kommer att bli svartsjuk på sitt syskon och konstigt vore väl annars! Tänk om din man kom hem med en till tjej och sa att "jag älskar henne också och hon ska bo med oss" 8) .

Jag hoppas att det lättar innan det nya underverket kommer. Fortsätta skriva för det kan underlätta. Det kommer säkert fler tips och bra råd. Blir det inte bättre - sök hjälp! Prata till exempel med BVC, jag misstänker att de råkat ut för situationen många gånger förut och förhoppningsvis kan komma med en del praktiska tips, eller MVC.
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav *nea » 20 maj 2010, 09:35

Jag tycker absolut att du ska prata med någon på bvc eller mvc. Inte för att det låter som katastrof och att du inte skulle kunna hantera det själv om du orkade, men just nu orkar du inte och behöver någon att luta dig emot.
Det är nog en ordentlig omställning när barnet börjar uttrycka en egen vilja och får veta att de inte alltid kan få som de vill längre. Jag är själv där med min snart två-åring (och höggravid!) men jag upplever att jag klarar det ok, med stöd från dagis och från en pappa som just nu är hemma mycket mer än vad jag är (jag tar examen om en vecka och har massa plugg!) Vår dotter har dessutom varit sjuk hela vintern så vi har inte kunnat jobba med gränssättning på ett bra sätt (hon har reumatism) så det hela kommer lite som en chock för henne nu. Va! Får jag inte göra precis som jag vill, nu när jag kan göra så mycket saker som jag inte kunde innan!
Det jag tycker är svårast är att gränsdragningarna ska vara konsekventa för barnet och inte bero på hur jag mår och vad jag orkar. Jag tycker en bra sak är att säga "jag vill inte att du ska göra så för det gör ont i mina öron" (när hon bankar i tallriken vid middagen). Och när det gäller strikta gränser är det mer "man måste hålla sin mamma i handen när man går vid gatan, det är farligt annars." På det sättet hjälper jag mig själv att skilja på viktiga och mindre viktiga gränsdragningar.
När det gäller att slåss har jag inte så mycket erfarenhet, så jag kan inte hjälpa dig. Jag hade sagt att det gör ont på mig och att jag inte vill att hon ska göra så. Men hjälper det inte tycker jag att du ska se till att få stöd från någon som kan hjälpa dig med ett bra och konsekvent sätt att visa henne att detta inte är ok.
Jag vet inte om det var någon hjälp och min bebis har inte kommit ännu så jag kan tyvärr inte ge dig några tips om hur man hanterar två. Är själv lite orolig för hur det ska gå då min dotter behöver en del stöd iom sin sjukdom och det är svårt att finnas till för två, små barn samtidigt.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav lexus_ » 20 maj 2010, 10:00

Har två flickor som är födda med 11 månaders mellanrum... visst blir det bråk men när det är som värst tar jag den som är bråkigast och håller i famnen och vaggar lite lätt, pratar lugnt och gosar tills denne lugnar ner sig... det funkar i vårt fall.... men det kommer bli svårt för jag tror din tös kommer att streta emot en hel del i början men som sagt det är du som bestämmer.... bara fortsätt fast hon stretar och skriker... till slut funkar det jag lovar.... om du testar detta skulle jag gärna vilja veta hur det gick... lycka till.
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav Juniesmamma » 20 maj 2010, 10:29

Jag tycker inte att du ska skrika tillbaka när hon skriker åt dig och så där spegla hennes beteende, för du är den vuxna! Och barn har också rätt att bli arga och skrika på oss vuxna utan att vi blir tokiga!
Däremot att hon slåss är inte okej.
Sen har ju barn perioder där de favoriserar en av föräldrarna, så det är bara att påminna sig om det, för det är nog jobbigt rent känslomässigt kan jag tänka mig...
Användarvisningsbild
Juniesmamma
Alltid online

Inläggav tuss2 » 20 maj 2010, 13:27

tack för alla jätte bra råd tillsaken hör oxå att hon vill alltid vara hos mig när hon ska sova och liknande , men när som sagt hon har "tröttnat" så slåss hon ist jag har pratat lite med andra mammor på dagis och det e fler som är med om liknande situation som mig men som sagt jag behöver nog bara prata "skriva" av mig för jag vet att här får man alltid tips och råd:)

jag säger åt henne som ni har skrivit men hon e inne i trotsen nu så hon lyssnar inte på nej och hennes pappa stödjer mig till fullo det är ju bara det att han inte är så mycket hemma:(

men man klarar allt man vill bara att jag känner mig ganska villrådig just nu när jag känner att jag inte har någon kraft kvar, att graviditeten tar all min kraft..

men tack till er och skriv gärna mer om ni kommer på fler tips, kram
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Inläggav olivia99 » 21 maj 2010, 10:46

nej skrik inte åt henne för då blir det värre gå därifrån...har du ingen som kan avlasta dej lite om din man jobbar mkt???
lider med dej mitt ex jobbade oxå mkt så jag vert hur det är..
har själv en tjurig bebis här ;)
Användarvisningsbild
olivia99
Alltid online

Status: Nybliven tvåbarnsmamma

Inläggav Loam » 21 maj 2010, 19:42

Hej!
Kan du inte försöka avleda henne?Brukar funka med min son. Jag börjar prata om nåt annat så glömmer han att han är sur.
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

Inläggav tuss2 » 22 maj 2010, 11:40

hej ne jag skriker inte åt henne men säger till henne och nu har jag börjat med att ta undan hennes favorit leksak , och det funkar för stunden men sen börjas det igen..
och tyvärr så har jag bara min mamma som vill hjälpa mig alla andra verkar inte ha något intresse av att hjälpa mig och jag e iof inte den som ber om hjälp i första taget...

och avleding hjälper inte tyvärr hon är så envis så det hjälper inte med avledning har försökt massor av gånger....

ja det e väl bara att stå ut och försöka så gott man kan hon har nämligen hela tiden varit en ängel men det e det sista halvåret som har blivit jätte jobbigt.. ..
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Nästa

Återgå till Familj & livet som förälder