Hur lång tid?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Hur lång tid?

Inläggav Liman » 10 apr 2011, 09:43

Hej
Jag ska på aurora samtal på torsdag för att försöka få ett planerat snitt. Gjorde ett urakut snitt förra ggn och var sövd. Livrädd för en vanlig förlossning.. Hur lång tid tar det innan man får veta?
Bild
Användarvisningsbild
Liman
Stammis

Re: Hur lång tid?

Inläggav L8i » 10 apr 2011, 09:53

Min syster var okså livrädd för vaginal förlossning då hennes första var pest, men hon fick genomgå massvis med samtal med olika psykologer innan hon fick igenom planerat snitt. Om jag inte minns fel tog det ganska lång tid tyvärr :(
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Gellis » 10 apr 2011, 10:25

Nu har jag inte fått beviljat ks men har gått på aurora bägge graviditeterna och nu sist så fick jag en planerad igångsättning igenom.
Jag var på första A-samtalet nånstans mellan v14-16 och jag har för mig att efter 2:a A-besöket så fick jag ytterligare en remiss till att träffa en förlossningsläkare för att försöka få igenom det som för mig skulle kännas bäst. Under det samtalet så fick jag övertyga henne om att jag inte skulle klara av något annat och under slutet av samtalet fick jag på plats beviljat en igångsättning.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav EmP » 10 apr 2011, 11:27

Var hos aurora för någon vecka sen tror jag det var, samtalet brukar ta ca 45 min och för mig tog det 15 min innan jag fick veta att jag skulle få snitt. Hon sa att man aldrig kan tvinga någon som verkligen är rädd till att föda vaginalt! Stå på dig bara. Min aurorabarnmorska sa att hon jobbat där i 30 år och aldrig varit med om att någon blivit nekad (Jag bor dock i Göteborg) så nu har vi tid till överläkaren som ska skriva på ett papper för garanterat snitt och sen är allt klart. Den enda anledningen till att man skulle bli nekad skulle vara om man ville ha snitt av kosmetiska skäl. tex. "jag är rädd för att jag ska bli förstörd där nere."

Om barnmorskan vill att du ska gå till en psykolog om det kan du antingen bara gå med på det eller så kan du säga att du inte tycker det känns nödvändigt för att du vet att det är förlossningen du är rädd för pg av det som hände sist. Min vanliga barnmorska ville att jag skulle gå till en psykolog om problemet men min aurorabarnmorska tyckte det var onödigt eftersom vi visste vad "problemet" var så varför sitta igenom samtal med en psykolog där vi troligast inte kommer komma någonstans ändå.

Min aurorabarnmorska försökte aldrig övertyga mig om att föda vaginalt, hon var underbar och hur gullig som helst men jag har hört om dem som försöker övertala vilket är så fel! De ska hjälpa en! Inte göra allt värre! Men stå på dig! Känner du för att gråta, gråt! Det är ju din kropp, ditt liv och dina känslor och vill en kvinna få snitt så ska hon få det! Är man rädd inför en vaginalförlossning så kan det göra förlossningen långdragen och svår. Var inte orolig, i slutändan kommer du få som du vill! Patienten har medbestämmande rätt!
Bild
EmP
Stammis

Status: Gravid och lycklig!

Inläggav Liman » 14 apr 2011, 08:51

Jag är så nervös!! Vill bara ha detta avklarat så man kan gå vidare! Ska dit senare idag.. Är rädd för att de ska säga att det var väl inte så farligt sist o att jag överdriver. Jag kan inte ens säga vad jag är rädd för!! Pappret jag skulle fylla i blev jättelångt.. :oops: Vill bara inte gå igenom samma sak igen..
Bild
Användarvisningsbild
Liman
Stammis

Inläggav EmP » 14 apr 2011, 16:42

Jag vet inte heller vad jag är rädd för och inget tjafsade emot det :) Det ska nog gå bra!
Bild
EmP
Stammis

Status: Gravid och lycklig!

Inläggav Liman » 30 apr 2011, 13:09

Å Jodå! Visst ska de tjafsa emot! Vi var där och fick gå igenom min dotters förlossning och se vad som verkligen hade hänt. Bra sjukvård vi har! NOT!! :evil: Ska det ta 2,5 år innan man får veta? Vi frågade efter förlossningen om vi kunde få läsa journalen och gå igenom men det glömdes bort.. Nu fick vi det i allafall. Jag grät och min man grät.. Jätteskönt att lägga detta bakom sig. Under hela samtalet skakade jag i hela kroppen.. I allafall.. Bm tyckte inte att vi behövde komma tillbaka utan att vi skulle få träffa en kirurg i stället. Det är hon som ska besluta om vi får vårt snitt. Men hon ville inte träffa oss förrän jag är i vecka 32. Jag tjöt igen!! :oops: Så Bm fixade så vi får träffa henne lite tidigare.. i vecka 29.. Tack! Eller inte.. :evil: Några dagar efter vi varit där ringde Bm upp mig och sa att hon och jag måste ha ytterligare ett möte. För det kräver kirurgen!! Men lägg AV!!!! Vi har inget mer att säga!! Hon ska gå igenom fördelarna med att föda vaginalt och nackdelarna med snitt!!! JAG VILL INTE!!!!!!! :cry: Hur svårt ska det va!! Är det någon som vet om det finns privat någonting så jag kan få göra det här utan att stressa igenom hela min graviditet!!! Jag hatar svenska sjukvården och det gäller inte bara den här saken!!!! Det är min kropp!!! Mitt liv!! Och ändå så handlar det bara om pengar!! Det kostar tydligen mer med snitt!! :evil: :evil:
Bild
Användarvisningsbild
Liman
Stammis

Återgå till Kejsarsnitt