Hur lång tid tog det, Ni som haft mf att bli gravida igen??

Nytt försök efter missfall.

Re: Hur lång tid tog det, Ni som haft mf att bli gravida igen??

Inläggav E Maria » 17 feb 2011, 21:33

Jag blev gravid på första försöket. Hade slutat med 10 års användande av p-piller 2-3 månader innan vi började försöka för att kroppen skulle komma i form. Fick MA i v 12, i oktober. Vet inte om det påverkar hur snabbt man kan bli gravid igen. Vi har ännu inte lyckats.

Har en egen liten teori dock. Hormonet HCG som bildas under graviditeten ökar gradvis fram till v 12 för att sedan sjunka. Och efter missfallet testade jag positivt på graviditetstest i över 2 veckor. Och jag tror att det kanske gör att det tar längre tid innan man får sin första ägglossning. Tror gravhormonen måste ur kroppen någorlunda. Min första cykel efter missfallet var typ 5 veckor, drygt. Men när ägglossningen väl är igen tror jag inte att det spelar någon större roll hur tidigt eller sent man fick missfall. I så fall vid väldigt sena missfall, när man kanske mer pratar om "dödfött barn", att livmodern då behöver mer tid att återfå sin naturliga storlek innan kroppen är redo för en ny graviditet.
Men ta min teori med en nypa salt.. Jag är ingen läkare :lol:

Precis som Naelli gav min läkare klatecken att börja försöka igen så snart det slutat blöda, på första ägglossningen. Många pratar om att det är bra att vänta en mens emellan, men det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle påverka nästa graviditet. Är nog mer att det är bra att läka psykiskt. Men vi körde på, för jag kände att det enda som kan få mig att läka är en ny graviditet.

Lycka till!
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav förstagångare » 17 feb 2011, 21:36

Alltså det med att vänta en mens emellan är mest för att det ska vara lättare för att räkna ut hur långt gången man är i graviditeten, OM man nu skulle bli gravid direkt efter.
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Madde O » 17 feb 2011, 22:02

Och för oss så tog det sig andra månaden efter missfallet. Alltså missfallsblödning, mens och sedan graviditet. Vi försökte inte aktivt heller efter missfallet utan det tog sig bara ändå. Vi har heller inte gjort några äl-tester eller liknande.
Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v. 7+4, 12/5-2010
Madde O
Alltid online

BF: 110411
Status: Gravid!!

Inläggav sofia88 » 17 feb 2011, 22:26

Förstagångare: ok, ja det är väl bara att hålla tummarna att det blir av, jag orkar egentligen inte heller hålla på med äl tester. Vill helst att det ska ske naturligt. Jag ska hålla koll när jag har mens iaf. Får se när mensen kommer nästa månad. Räkna dagarna emellan då.

Graviditeten du är i nu, var det den gången som du lyckades med efter 3 månader?
Lycka för dig, nu är det inte långt kvar för dig :)
sofia88
Alltid online

Inläggav sofia88 » 17 feb 2011, 22:30

Maddee: ok, nu ska jag lyssna på era svar och försöka gå efter det och slappna av, vet inte men jag känner inne i kroppen en slags stress att jag måste bli med barn NU.
Varför känner jag såå?? Jag känner mig psykiskt redo. Men jag vill inte känna mig pressad och stressad.

Kram
sofia88
Alltid online

Inläggav sofia88 » 17 feb 2011, 22:44

E Maria: efter mitt mf så testade jag gravtest ca 4-5 dagar efter och det var negativt då. Mitt hcg hade sjunkit jätte mycket på 2 dagar. Jag slutade med p-piller för drygt ett år sen, efter det skaffade jag Nuva ring men den använde jag från och till hela tiden, men nu har vi inte skyddat oss sen oktober 2010.
Min mens kom igår den 16/2. Missfallet började den 5/1. Så à cirka 6 veckor tog det.

Ja jag hoppas bara att det ska gå fort. :) känner också att det enda som skulle kunna läka mig psykiskt och fysiskt är en ny graviditet. :)
sofia88
Alltid online

Inläggav Soltrollet » 17 feb 2011, 23:00

För mej tog det 4 månader innan jag blev gravid efter mitt MA i v12.
Jag fick först tabletter för att starta "aborten" men allt kom inte ut så jag blev skrapad och fick vänta på att blödningen skulle avta vilket tog nån vecka och då tyckte läkaren att vi kunde börja försöka igen.
Men som sagt det tog 4 månader och dom 3 första var jag stressad och ville inget hellre än att få ett plus så då hände inget alls förutom att jag var skengravid varje månad med alla möjliga symptom :wink:
När jag sen blev gravid hade jag inte tänkt på det och inte ens försökt egentligen sen var jag skräckslagen fram till ultraljudet att det skulle bli samma sak igen.

Hoppas du snart får ett vackert plus och att det går vägen denna gång!
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav sofia88 » 18 feb 2011, 00:20

Åh tack soltrollet! Skicka över lite bebbe lycka :)
Jag ska verkligen sluta tänka på det, nu när vi smart ska utomlands, tror att det kan hjälpa mig lite på andra banor, äta och dricka gott och skratta :) och bara njuuuta med massage varje dag + bada o sola.
Det får bli en 2012 bebis :) kanske en 2011 men det blir på sista nypet isåfall och det kanske inte ens går :/

Vi får se helt enkelt!

Kram på er
sofia88
Alltid online

Inläggav Elisabet W » 23 feb 2011, 11:25

Hej! Vi fick missafall 8 nov 2010 och nu är vi gravida igen (i v 6). De sa ingenting om att avvakta utan menade att när väl cykeln är igång igen (vilket tog 45 dagar) var det bara att vara som vanligt. Vi är jätte lyckliga att det gick så fort eftersom vi försökt få barn i ca 4 år!!
Elisabet W
Nykomling

BF: 111021

Inläggav Tatyana » 23 feb 2011, 12:37

Efter första missfallet tog det 4 månader, men då blev det missfall igen. Efter andra missfallet så gick det på första försöket, och då blev det bebis :D
ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010
dotter född 20/10-2012

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

BF: 121022
Status: Mamma

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid efter missfall