Hur många skulle välja att föda kejsarsnitt om det gick?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Om du själv fick välja mellan att föda vaginalt eller med kejsarsnitt, vilket skulle du valt?

Kejsarsnitt
49
28%
Vaginalt
129
72%

Antal röster : 178

Re: Hur många skulle välja att föda kejsarsnitt om det gick?

Inläggav emeliehjaertajonas » 01 jul 2010, 11:52

mummyby4
Nej jag missförstod absolut inte!
Ja, det är många som försöker skrämmas med förlossningshistorierna, både vaginalt och snitt. En vännina fick urakut snitt och hon hann inte bli helt sövd innan de började snittade men samtidigt så berättade en annan vännina om en hon kände som spruckit så mycket att de fick sy henne i 2 timmar efter en vaginal förlossning. Tråkigt nog är folk så snabba med att berätta sånt, speciellt för förstföderskor.
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav morrolina » 02 jul 2010, 02:40

Jag tror att det generellt är vanligt att människor vill berätta om jobbiga upplevelser. Det är inte konstigt och jag tror att det ofta är bra för den som varit med om dessa att dela med sig för att få stöd och förståelse av andra. Att få barn är nog det största som kan hända i livet. Om kvinnan som antingen fött vaginalt eller blivit snittat upplevt komplikationer av det, så kommer hon nog i många fall vilja berätta om det.
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Bor: Norrbotten
Status: Dotter född juni 2013

Inläggav Kleo » 02 jul 2010, 07:57

Jag håller med, men oavsett skräckupplevelse eller inte är det många som måste bli mer finkänsliga och kanske känna av situationen lite bättre. Säger man att man av olika anledningar inte vill höra eller att man är rädd etc måste den andra acceptera det och faktiskt sluta prata. INTE titta på en som man vore en utomjording och sen fortsätta sin skräckberättelse som om ingenting hade hänt. :cry:
Kleo
Alltid online

BF: 100815

Inläggav Sweet Honey Pie » 02 jul 2010, 10:34

Det är totalt omöjligt att säga vilket som är bättre, KS eller vaginal förlossning.
Folk bollar med olika erfarenheter och dömer andra efter sina egna erfarenheter och upplevelser, vilket är otroligt märkligt och cyniskt!
Man kan tex. inte jämföra en normal förlossning utan komplikationer med ett katastrof snitt, eller ett planerat snitt med ett katastrofsnitt och vise versa.

Det finns för OCH nackdelar med KS och vaginal förlossning.
Vilket som är bäst är situationen som avgör inget annat!.

Jag vet inte om jag har totalt fel, men jag trodde att man fick välja förlossningsalternativ? får man inte det?
Jag är för att man själv borde få välja själv, det borde vara en rättighet.

Det här dravlet om att det är naturligt att förda vaginalt och ju med det att det ska vara det bästa alternativet..
Humm... jaaa.. det finns mycket här i våra liv som är naturligt.. MEN det betyder inte att det är det rätta..
Tex. (hårt draget nu) det är naturligt att slå någon på käften när man blir förbannad oxå, men inte rätt.
Det är naturliga oxå att tex. ligga med den man känner sig attraherad av oavsett relationer mm... men inte är det rätt... osv.. listan kan bli lång med "naturliga" saker.

Jag födde Oliver med ett KS för att han låg i säte, först va jag jätte besviken att det skulle bli ett snitt.
Sen accepterade jag situationen, och nu i efterhand är jag både glad och nöjd.

Nästa barn vi får tänker jag försöka föda vaginalt, mycket för att få uppleva en sån förlossning.
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden
Bild
Nu är min gravid-blogg öppen.. kika gärna in!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Inläggav Kleo » 03 jul 2010, 09:41

@Sweet Honey Pie
Man får inte fritt välja ks. I alla fall inte i Stockholm vad jag vet. Själv har jag inte blivit nekad ett planerat ks pga min förlossningsrädsla, men jag var oerhört rädd och ängslig att jag skulle bli nekad.
Kleo
Alltid online

BF: 100815

Inläggav Sweet Honey Pie » 03 jul 2010, 10:05

Jaha.. tack Kleo!

Okej.. jag fick liksom för mig att man inte kunde bli nekad ett KS om man ville, men att dom försökte övertala än pga att det är ett onödigt och ett stort ingrepp på kroppen, och att det är kostsamt med ett KS.
Men att dom inte kunde neka.

Men jag anser att det är min kropp och jag borde få avgöra vad som är onödigt eller inte, och sen har jag betalat skatt sen jag va 18.. så jag har betalat mina KS 10 gånger om.
Klicka på bilden
Bild
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Inläggav barumdem » 03 jul 2010, 17:06

Födde min son vaginalt för 3 månader sen...... fy fan det gjorde ont å jag fick sy hela insidan av slidväggen. :roll: Men jag skulle inte vilja byta bort den upplevelsen för allt i världen! det är helt fantastiskt vad kvinnokroppen klara av å vilken styrka man får! Så nästa barn blir oxå vaginalt..... Om inget skulle gå fel så att jag skulle bli tvungen att göra kejsarsnitt förstås..
barumdem
Alltid online

Inläggav morrolina » 05 jul 2010, 12:36

Sweeat Honey Pie, jag håller med om att det är mycket märkligt att man inte får välja själv. Vissa kvinnor med förlossningsrädsla har inte kunnat få något beslut förrän de nästan är färdiga att föda och har gått hela graviditeten och haft fruktansvärd ångest över detta. Sjukvården verkar vilja försöka omvända dessa kvinnor genom att informera om hur bra och naturligt det är med vaginal förlossning och hur dåligt det är med snitt och kan försöka tjata om detta i månader. För en kvinna som är väldigt rädd tror jag inte att det är särskilt konstruktivt för henne att bli bemött på det sättet. Nu ser det säkert olika ut på olika ställen i landet och jag vet att det kan finnas andra möjligheter för förlossningsrädda, t.ex. en planerad vaginal förlossning med igångsättande för större kontroll för kvinnan, mer information och ett extra omhändertagande och det kan nog vara till hjälp för den som är mer ambivalent. Vissa kvinnor är livrädda för både snitt och vaginal förlossning och då blir det förstås jättejobbigt.

Men att bli respekterad och få ett bra bemötatande är en självklarhet för alla!
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Inläggav morrolina » 05 jul 2010, 12:42

Men jag tror inte att någon blir nekad i slutändan, det kan bara vara att beslutet dröjer väldigt länge. Vilket kräver att kvinnan är väldigt aktivt och pressar väldigt mycket själv, vilket gör att en del sållas bort. Så, i princip antar jag att valet inte är fritt.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen tycker jag att kvinnan borde få välja själv. Men det är kanske lite godtyckligt med tolkningen och en del moraliserande: en riktig kvinna ska föda vaginalt.
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Inläggav Sweet Honey Pie » 06 jul 2010, 10:36

Sen ja.. endel kvinnor är gjorda för att föda.. men märk endel.. det finns oxå en stor skala som inte är det.
Tex. pga rädsla eller helt enkelt inte kan föda.... eller där det tar 36 timmar och ändå slutar i ett snitt.

Men det som är märkligt är att för att det ska bli godkänt i folks ögon måste det vara ett ordentligt skäl till att man inte ska föda vaginalt.
tex. förstor bebis, bebis ligger i säte ect..ect..

Men om man helt enkelt inte vill då?
Utan rädsla rädsa eller kroppsligt förhinder.

Varför ska det vara så oacceperat?

Tex. Oliver kom med KS (låg i säte). jag har bara possetiva upplevelser med KS, jag är jätte nöjd att det blev ett KS.
Det gick lugnt till utan panik eller kaos.
Oliver mådde prima , jag mådde prima, allt gick så fint till.
Ont.. ja.. i ca 10 dagar.. men inge mer..

Jag skulle inte ha något emot att om nästa bebis kom med KS, mycket för att jag fick en sån possetiv erfarehet med Oliver.
Nu vill jag prova på att föda vaginalt, MEN om jag ville ha ett KS så borde jag få det.
Jag vill kunna ha den valmöjligheten.
Utan rädsla eller kroppsligt förhinder.

Nästan som dom kvinnorna som väljer att inte amma, man måste ha ett giltigt skäl inte att inte amma.
Man kan inte bara "inte vilja det", det godtas inte.
Men varför ska jag göra något som jag inte vill med min kropp.

Tänk själv, om man vänder på det..
Det är som att tvinga en kvinna att gå genom ett KS kan föda normalt, eller tvinga någon att sluta amma fast man inte vill..
Inte humat?
Jaaa.. jooo... det är det inte humat...
Samma sak är det ju tvärt om.

Lätt att sitta och säga att man ska föda vaginlat när man själv föredrar en vaginal förlossning.
Men vart finns dom som INTE ville föda vaginalt och blev tvingade till det, som säger att det är det va det bästa alternativet?
Klicka på bilden
Bild
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Kejsarsnitt