Hur många skulle välja att föda kejsarsnitt om det gick?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Om du själv fick välja mellan att föda vaginalt eller med kejsarsnitt, vilket skulle du valt?

Kejsarsnitt
49
28%
Vaginalt
129
72%

Antal röster : 178

Re: Hur många skulle välja att föda kejsarsnitt om det gick?

Inläggav emjh » 28 jan 2011, 08:54

Jag grät hela kvällen igår pga att jag inte har något val.
Jag har ett myom som sitter i vägen för en vaginal förlossning så det blir planerat kejsarsnitt. Jag måste ju acceptera det men det dröjer nog innan jag kommit över besvikelsen.

Min bästa vän som hade en komplicerad första förlossning går i sin tur och hoppas på att få ok på kejsarsnitt. Jag hoppas verkligen att hon får det och med lite tur får jag en ny chans till vaginal förlossning.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
emjh
Stammis

BF: 140927
Status: Gift, väntar andra barnet.

Inläggav Flickan » 28 jan 2011, 09:56

Min äldsta dotter födde jag vaginalt och min yngsta kom med kejsarsnitt då jag gjort en av väje så tycker jag inte nått av de e mer skrämande en det andra.
Det blir som det blir om de blir fler barn men jag skulle gärna föda vaginalt igen för det e hur häftigt som helst...
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav straycatmom » 04 aug 2011, 09:09

Nu får man ju inte "välja", vilket jag tycker är bra.
Dels för att ett kejsarsnitt inte är naturligt, samt för att de kostar en hel del pengar som kan läggas på bättre saker tycker jag.
SJÄLVKLART ska man ha ett KS och man måste, dvs att det finns fysiska problem som gör en vaginal förlossning riskabel/ stark rädsla.
Dessvärre, efter att ha läst en del inlägg här, så verkar en del inte ha en riktig rädsla, utan tjatar till sig ks, för att det är "smidigare". Det har jag svårt att förstå.
Förstår inte heller hur man kan hävda att man ska ha ks för att man inte; "vill bli slapp och förstöra sitt underliv", det är ju herregud den vägen barn ska komma naturligt, och kvinnans kropp ÄR fantastisk.
Allt som skrivs kring detta är ju att, finns det inte fysiska eller mentala hinder för att föda vaginalt, så är ju inte kejsarsnitt det bästa för barnet.
Barnet får inte komma den "naturliga" vägen med allt vad det innebär, nyttig bakterieflora, att vatten pressas ut ur lungorna, som underlättar andningen, samt också självklart anknytningen, har en kompis som hade svårt att ta till sig sitt barn efter ett akut snitt.

Jag förstår dock er som har ångest och är rädda, men det är nog alla inför något nytt som ska ske, och jag håller tummarna för att alla ni som är rädda får hjälp, och även om ni inte lyckas komma över det;får en bra förlossning även med KS.
Tycker dock inte, som skrivet ovan att det är något man ska välja av "smidighetsskäl", och det finns ju faktiskt skäl för att man inte får välja.
Bild

Bild
straycatmom
Nykomling

Inläggav EmmaStina » 04 aug 2011, 09:22

Nu har jag inte läst alla de andra inläggen men..
Jag vill ALDRIG få kejsarsnitt igen.. det var/är det värsta jag varit med om. Min är säkert en skräckförlossning och det brukar inte gå till så men ALDRIG igen. Har i och för sig inte fött vaginalt så kan inte jämföra.
Jag fick ett akutkejsarsnitt efter en 42 timmar lång förlossning, min son låg fel vänd med ansiktet uppåt. Fick ryggmärgsbedövning, så jag var vaken hela tiden. Jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt att känna allt dom gjorde (gjorde inte ont men allt ryckande och grejande). Sen hade de lagt bedövningen fel så den spred sig upp till mina lungor vilket gjorde att jag inte kunde andas.När jag kom hem så kunde jag inte göra något, kändes som att jag tappade kontakten med min son då min sambo fick sköta honom första tiden.
Nu fyra månader senare så är såret fortfarande inte läkt. Glipar lite och enligt läkarna så är det inte ovanligt. Det är bara att glömma vanliga byxor och trosor (bara mammakläder som funkar), bada, sex och viss typ av träning!
Om jag får fler barn så ska jag göra ALLT för att undvika kejsarsnitt!!
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav naellie » 04 aug 2011, 18:40

Min man vill redan att vi försöker bli gravida igen och jag har inte kommit över min förlossning riktigt än. Jag födde vaginalt och tyckte att det var helt fruktansvärt. Jag grät i sex veckor och ville inte ens höra talas om min förlossning. Och då gick ändå inget på tok. Det gjorde bara så fruktansvärt ont och jag var rädd och stressad och orolig. Men efter sex veckor tog jag itu och läste journalen och pratade med min man.

En del av mig vill föda vaginalt igen, för att slippa ett ont snitt som läker och tokar sig. Men jag är inte säker på att jag kommer att fixa det mentalt. Nu vet jag att om vi så blir gravida i morgon igen så kommer jag ha nio månader på mig, och i slutändan kommer jag säkert vilja föda vanligt igen. Men just nu, när vi jobbar på en tvåa, känner jag att snitt är enda sättet för mig att nånsin få barn igen.

Det är svårt...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav JoJomys » 24 aug 2011, 19:36

Vår dotter föddes med kejsarsnitt pga. att hon låg i säte. Hon låg på ett sådant sätt att det hade blivit svårt om inte skadligt för hennes skull att födas ut vaginalt, dock sa läkaren att det är mer skadligt för mig att föda med kejsarsnitt. Jag fick välja själv hur jag ville göra och valde kejsarsnitt då jag absolut inte ville att något skulle hända det lilla barn vi väntat såå på!

Jag hade aldrig förut haft i tankarna att föda på något annat sätt än vaginalt, men nu blev det såhär och faktiskt, det gick som en dröm! Läkare som pratat med mig efteråt har sagt till mig att jag inte får berätta hur bra det gick för det är FÅ som har en så positiv upplevelse om kejsarsnitt.
Däremot kommer jag inte vilja göra om det om jag inte måste, inte för att jag blev skrämd eller tyckte det var jobbigt på något vis, utan jag vill uppleva det med att föda vaginalt, få upp barnet direkt på bröstet och få vara den andra personen som tar i mitt barn.

Under ett KS blir det ju inte riktigt så. Först ska läkare kolla igenom barnet, lindas in och sedan får man barnet bredvid sig i pappas famn. Underbart det också såklart!

Hur som haver, jag hade aldrig valt ett KS om jag inte var illa tvungen! Kan man föda vaginalt och man har ett barn som ligger bra & en normal graviditet så är det ju bäst både för barnet och för kroppen. Man måste ha i tanken att ett KS är ju faktiskt en stor bukoperation.
Bild
Bild
Bild

MF V.8 13/11-09
MF V.5 31/12-09
Dotter född 2010
MF V.5 April -11
MF V.5 Augusti -11
Dotter född 2012
http://www.varlilla.blogg.se
Användarvisningsbild
JoJomys
Alltid online

BF: 150105
Bor: Vargön
Status: Gift, mamma och lyckligt gravid <3

Inläggav Mullemamman » 25 aug 2011, 15:30

Mitt val faller på vaginalt - såvida inte något går galet och bebis måste ut snabbt som attan.. Måste jag välja mellan sugklocka/tång och KS så lutar det mer åt KS. Fast det är verkligen som att välja mellan Pest eller Kolera, precis som det var med min första förlossning (säte) då jag fick frågan om jag ville föda vaginalt eller genom KS..

Då diskuterade jag igenom bägge alternativen med en FL-läkare och fick ett xtra UL i v39 för att uppskatta storleken på bebis. Likaså genomgick jag en bäckenröntgen för att säkerställa att mina mått inte var för små.
Det gick KANONBRA - hade ställt in mig på 15-16h men hela FL gick på 3.5h, inga bristningar eller skador på vare sig mig eller bebis.

De två efterföljande FL har också varit vaginala och gått väldigt fort och smidigt så för mig är valet naturligtvis enkelt.

Dock har jag förståelse för de som inte kan föda vaginalt av en eller annan orsak, det är bra att alternativet finns trots allt.
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Elvi » 14 nov 2011, 13:13

Jag väljer ABSOLUT vaginalt, även om de i praktiken inte går att välja. När man väl har en bebis i magen så ska den ju ut på bästa sätt :)

En förlossning är ju inte utan smärta, varken vaginal eller KS. Har varit med om båda. Första dottern föddes med akut snitt och blev överlycklig när jag kunde föda vår andra dotter vaginalt. Snitt är ju en mycket stor operation, fick stärkt epiduralbedövning under snittet och var vaken hela tiden. Att känna hur någon öppnar magen på en är ganska kusligt. Hela kvällen sen var det lite konstigt också, är bebisen verkligen född eller ligger hon ännu i magen?
Och smärtan efteråt och tiden att återhämta sig är LÅNG. Eftersom man har ett sår som ska läka kändes det lite konstigt att inte kunna sköta dottern som jag velat. Mannen fick ta det största ansvaret, kände mig bara som en matmaskin. Bör tillägga att eftersom det blev akut snitt gick ju allt väldigt fort, dessutom slutade dottern andas en pytte pytte liten stund vilket gjorde att jag inte fick se henne, de bara sprang iväg. Fick se min dotter första gången då hon var 4 timmar gammal.

Så att föda vaginalt andra gången var underbart, att genast få hålla sitt barn i famnen. Och det bästa, att endast 2 timmar efter förlossning kunna stiga upp och gå till duschen helt själv, utan hjälp =)

Så nu med tredje barnet hoppas jag innerligt det blir vaginal förlossning =)
Elvi
Alltid online

Föregående

Återgå till Kejsarsnitt