Hur mycket ansvar har jag i IVF-behandlingen

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

Hur mycket ansvar har jag i IVF-behandlingen

Inläggav Celo » 22 apr 2013, 20:21

Hej!
Jag är ny här men har googlat på en del i samband med vår IVFbeh och återkommer till den här sidan. Känner spontant att det är em sida som passar mig :wink:
Jag har "puffat" synarela i två veckor nu (dag 14, Start dag 21) och min sprayblödning har ännu inte kommit. Jag gjorde ett test i lördags (dag 12) och det visade negativt. Så jag har gjort det jag ska liksom :)
Dock kände jag att jag hade funderingar ang detta. Är det nåt jag ska vara uppmärksam på? Jag har ju inte haft några symtom mer än att det drar i tjejmagen och tuttarna har blivit lite... Deflated..? Typ punka! :lol:
Och jag har kanske läst för mycket men tankarna snurrar och jag tänker att jag kanske måste avbryta allt för att det inte händer nåt liksom.
Ringer till Hudik och frågar och hon säger att "du kan vara gravid då" och nöjde sig inte med mitt svar att jag tog ett test i lördags och jag undrar om det inte är tillräckligt sent? "Det kan vara för tidigt ser du" det däär måste man kolla men vänta till på måndag vid första 0-provet. Kör på som vanligt". Bland det sista hon säger är att jag kan bara gravid. Så jäkla konstigt att man säger så tycker jag och det kändes som hon ville bli av med mig fort som ögat. Så jag ringer till Falun som jag tycker har varit bra och hon jag pratar med är virrig. Helt klart. Men mina uppg finns fortfarande inte hos dom, efter två v sprayning. Vilket gör mig orolig. Men hon försäkrar att allt är i sin ordning.
Till saken. Jag har i min planering inbokat blodprov den 9maj som ska skickas till Falun i expresspaket som vi ska sköta själva. Den 9 maj är ju en röd dag så det funkar ju inte i o m att de behöver provet dagen efter. Jag har ställt frågor om det men får frågor tillbaka. Som: men kan du inte ta provet och ultraljudet den och den dagen? Jag blev också ombedd att ringa till Falun och Hälsocentralen för att lösa situationen själv till den 9:e. Så min fråga. Har ni också upplevt att ett stort ansvar ligger hos er i planeringen och att man får vara problemlösare?
Celo
Stammis

Re: Hur mycket ansvar har jag i IVF-behandlingen

Inläggav Humlans » 26 apr 2013, 11:57

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver, jag har inombordspanik för det känns som om jag måste ordna med allt och se till att det sköts ordentligt.

Ingen information om att man kan ta bruttolöneavdrag. Man ringer kliniken i gbg och säger att vi ordnat det då blir det lite krångligt helt plötsligt, läkaren man gått till har skrivit in att vi vill ha 1 försök, vi har hela tiden sagt att vi vill köpa ett 3-pack. Dom är griniga/virriga på telefon. Vi skulle få sprutor utskrivna och när jag träffade bm för 1,5 vecka sen frågade jag om det. Får svaret att hon inte visste om det var utskrivet, sen lägger hon till ojdå här ligger dina blodprovsresultat dom måste jag ju faxa till gbg. Sen pratar vi på dagen jag ska börja spruta och jag frågar om dom skrivit ut sprutorna, jaaa har du inte hämtat dom!? Dom finns inte på alla apotek. Nähä säger jag men vart finns dom? Jag har ju bil så det löser sig nog. Fanns på första apoteket jag kollade på. Hon tillägger även under samtalet men oj här ligger dina blodprovssvar, det har vi glömt och faxa till göteborg. hmmm...

Det blir väl krångligare när man som du och jag gör behandlingen på distans och träffar olika människor på två kliniker/läkarmottagningar. Men borde dom inte skaffa mer rutin och bestämma vem som informerar om vad?
Bild
Användarvisningsbild
Humlans
Stammis

Re: Hur mycket ansvar har jag i IVF-behandlingen

Inläggav Celo » 02 maj 2013, 10:48

Uhh... Det där med mediciner och se till så att det finns tillräckligt. Jag fick samtal i tisdags efter mitt första 0-prov, att jag inte var tillräckligt nedreglerad (170). Så jag brassade ner till Apoteket efter jobbet för att hämta resterande nässpray. Finns Inte att beställa i hela Sverige!! Panik!! Bad henne kolla alla apotek i närheten och så långt som hon kunde se i sin databas, för att se om de hade hemma. Givetvis inte. Men hon ringde ändå ett närliggande apotek som inte tillhör koncernen och tack och lov (HALLELULJA!!!) så fanns det en flaska hos dom.
Alltså. Är bemötandet lika överallt att allt är så kliniskt? Inte en enda gång har det funnits en känsla av empati över vad man går igenom eller pepptalk att "det HÄR fixar ni". Konstigt när de arbetar med människor som har så mycket känslor och tankar i sig.
Jag fortsätter puffa nu en vecka till och förbereder mig för nästa "problem".
Celo
Stammis

Återgå till IVF forum
Annons: