Annons:

Hur nattar ni?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Hur nattar ni?

Inläggav Stina29 » 11 nov 2008, 21:57

Tycker det är svårt o veta hur man ska göra.
Det står överallt att man ska lära bebisen att somna själv men hur då?
Nu stannar jag hos honom tills han somnar o vyssar honom lite. Det brukar ta mellan 3-15 minuter tills han har somnat.

Hur gör ni andra?
Bild
Användarvisningsbild
Stina29
Alltid online

Re: Hur nattar ni?

Inläggav Strumpan » 12 nov 2008, 03:26

Äsch! Din lille kille är ju så liten än. Jag tycker att du har en mycket bra metod som det är nu.
Tycker att du kan vänta tills han är lite äldre (6 mån?) innan du sätter igång "på riktigt" med rutiner och sånt.
Visst, man kan ju försöka lite smått men man får nog vara beredd på att bebisen ändrar sina sovvanor titt som tätt tills den blir lite äldre.

Vi har ungefär samma nattningssätt som dig, men det varierar lite. Hon ammar sig ofta till söms också.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav thepal » 16 nov 2008, 22:32

Vi går omkring med henne i famnen och vaggar och sjunger tills hon somnar. Det brukar ta allt mellan 5-30 minuter allt som oftast, är hon riktigt övertrött så kan det ta lite längre.
Har försökt få henne att somna när hon ligger i sin eller våran säng, men då blir hon jätteledsen så det vill jag inte utsätta henne för.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online

BF: 111013

Inläggav Löt » 17 nov 2008, 14:53

Hej

Varför ska de somna själva egentligen. Vill du vara med ditt barn tills det har somnat tycker jag att du ska vara det, det är egentligen bara om du anser att det är ett problem som jag tycker att du behöver få honom att somna själv.

Våran kille somnar själv men det är bara för att vi inte kan få honom att somna annars. Han bara speedar upp sig själv när vi är med.
Bild
Löt
Alltid online

Inläggav Flickan » 17 nov 2008, 18:05

jag har min dotter liggandes på mitt bröst o klappar henne i rumpan och sjunger för henne till hon somnat o få lägga sig i sin säng
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav mabe » 20 nov 2008, 17:49

Albin somnar nästan alltid själv.
Han får massage på kvällen, därefter ammar jag honom och sedan är det god natt.
Då är det oftast bara att lägga ner honom, antingen somnar han genast eller oxå ligger han och pratar med sin mobil och myser med sin snutte!!

Är han lite kinkigare så brukar det räcka med att stryka honom över håret så somnar han.

Jag tycker det är skönt att han kan somna själv, har sett skräck exempel på mammor som får bära runt på sina barn i timmar även när de blivit ngt år!! Han somnar oftast i vagnen på dagarna oxå utan att man behöver rulla honom. Bestämde mig för att han skulle vänja sig vid att kunna somna utan att det gungar eller rör sig hela tiden, och det har funkat för oss!!!

Gör som du tycker känns bäst för er, det ska ju va mysigt att gå och lägga sig, tryggt och skönt!! Lycka till
Bild
Mabe77 =)
Användarvisningsbild
mabe
Stammis

Inläggav ÄntligenIgen » 27 nov 2008, 21:06

Från början när vår lilla tös var liten somnade hon själv, sedan hade hon en period då jag nattade henne med att sjunga, klappa och gunga henne. Men denna period tog slut ganska fort, sedan dess har hon alltid somnat själv. Men jag kunde ibland sakna nattningstiden då denna period försvann, för visst är det mysigt, men visst kan det vara sönt när de somnar själv.

Jag tycker att man gör som man vill, ditt barn är heller inte så gammal, gör påd et vis som ni tycker är bäst. Tiden kommer när barnet somnar själv.

Lycka till!
ÄntligenIgen
Stammis

BF: 090513

Inläggav Johannapanna » 14 dec 2008, 01:15

Vi brukar bada våran lilla tjej sen så får hon lite mat och så lägger vi ner henne i sin säng vid 8 tiden och så brukar hon ligga och prata för sig själv i några minuter tills hon somnar och så vaknar hon vid 9 på morgonen :D

Att bada sitt barn innan läggdags är något jag rekommenderar då iaf min tjej blir väldigt trött utav det.
BildBild
Johannapanna
Stammis

Inläggav Medea » 14 dec 2008, 19:26

Jag ger oftast min dotter flaskan och det knockar henne för natten. Hon vaknar dock vid tre tiden, äter en kvart och somnar om igen till sex sju tiden. Skulle hon vara övertrött vilket händer ibland så sjunger jag för henne eller vaggar och klappar henne lite i rumpan. Det kan ta allt ifrån någon minut till en timme om det vill sig illa. Hon får gärna somna i famnen men får inte använda oss som säng så kampen kan vara att få henne fortsätta sova i sängen. Med det är bara när hon är övertrött och vid nattning, tack och lov.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

BF: 100516
Bor: Narnia

Inläggav Utannamn » 14 dec 2008, 20:49

jag har melvin på mitt bröst o klappar på blöjan o nynnar lite.
BildBild
Användarvisningsbild
Utannamn
Alltid online

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: