Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Inläggav lillfinger » 01 feb 2012, 22:11

Jag tyckteförsta delen var kanonhäftig! - Man var liksom äntligen i startgroparna. Det var härligt att prova hur andning avslappning och massage hjälpte.
När jag var öppen 3-4 cm tog de hål på hinnorna. Efter det ballade allting ut. Jag säger som Naellie att smärtan går inte att beskriva. Men för mig var den sjukt intensiv och sammandragningarna kom med väldigt täta mellanrum. Lite drygt en timme senare var det dags att krysta. Då fick jag äntligen lustgas och lyckades få tillbaka min fokus.

Jag kunde känna hur barnet pressades neråt i varje värk, och när värken avtog gled han lite tillbaka. Men alltid längre o längre ner, det var jätte tydligt för mig.
Den brännande känslan (som är den lättaste känslan att beskriva) vid utdrivningen var iofs hemsk, men den kunde man förstå och för mig var det skönt att äntligen kunna känna var det gjorde ont.
FÖr det jag hade upplevt innan var en smärta som spred sig i hela kroppen, hala jag var smärtpåverkad då.

Efteråt var jag förvånad över hur ont det gjorde att sy. Och att bedövningssprayet de la på innan sved något fruktansvärt. Tack o lov hade man nyligen upplevt värre smärta o tog den delan med en klackspark.

När min son kom ut, var det första jag sa "Det ÄR en pojke.. och han kan få syskon"
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav Fia82 » 02 feb 2012, 00:07

Det jag kommer ihåg mest är att det var ett stort tryck och att det var som en brännande känsla. Jag var så trött efter som jag inte sovit något på mer än 20 timmar. Jag trodde inte att jag skulle orka krysta ut honom, jag trodde han skulle fastna och att de skulle vara tvungna att använda sugproppen. Jag använde inget smärtstillande annat än en varm vetekudde som min kille tryckte mot korsryggen i värkarna. barnmorskan frågade om jag verkligen inte ville ha något mot smärtan, men hon påpekade också att "ondare än så här kommer det inte göra" och att han skulle vara ute inom en halvtimme. Då kände jag att jag skulle klara av det och när jag fick höra att det inte var så lång tid kvar var det som att jag fick extra styrka.
Så här i efterhand gjorde det inte alls så ont som jag trott att det skulle göra. Jag trodde jag skulle vilja ha smärtstillande.
Fia82
Stammis

Inläggav Natha_lie » 02 feb 2012, 15:53

Jag blev igångsatt och hade intensiva värkar som jag klarade av, men sen när krysstvärkarna kom då ville jag kryssta och hade så förbannat ont, men fick inte då jag bara var öppen 8cm, de sa att jag inte får krysta, hur i hela friden kan jag stoppa det, det var skitsvårt, för kroppen ville krysta.
blev kejsarsnitt, efter 15 kämpande
Natha_lie
Alltid online

Inläggav Lotta88 » 02 feb 2012, 21:54

jag öppnades bättre fort när jag väl kom in till förlossningen jag var 4 cn öppen kl 8,30 och vid ca 11-12 tiden var jag öppen fullt.. Jag hade otroligt ont i ryggen under hela förlossningen och krysstvärkarna blev jätte lång dragna höll på i flera timmar och jag hade riktigt skit ont hela tiden hade endast lustgas då jag inte hann med något annat..
Kl 14,50 kom min tös till världen och har aldrig varit så lättad som i den stund hon kom ut och det var över!

Jag tyckte alltså att det gjorde riktigt ont hela tideb haha
Lotta88
Alltid online

BF: 130920
Status: gravid med nr 2 <3

Inläggav Gellis » 05 feb 2012, 15:38

[quote="smulan_88"]
Men Hur var det för er andra vid första, kom ni ihåg efteråt hur ont ni hade haft? Och när man sedan väntar nr 2... Kom den där känslan ; a just det ja så här ont gjorde det.! Eller hur är det?
quote]

Jag kom ihåg ganska länge efter förlossningen men när nr skulle föda 17 mån senare så var jag såååå j*vla förbannad på mig själv och tyckte mig vara sinnes sjuk som skulle gå igenom det igen. Sen när 3:an kom 19 mån efter 2:an så kunde jag använda mitt smärtminne som hjälp istl, jag kunde själv känna vart i förlossnings processen jag var och försökte få bm till att fatta det oxå.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav Natha_lie » 10 feb 2012, 10:52

Gellis, väntar du ditt tredje nu ?
Natha_lie
Alltid online

Inläggav Stina » 10 feb 2012, 12:46

Hej vänner! Vill bara kika in och tacka för alla fina svaren!
http://www.minbebis.com/artiklar/f%C3%B ... -det!-1104
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Bananskalet-91 » 10 feb 2012, 13:14

Jag tyckte inte att det gjorde så ont som jag trodde att det skulle göra. På en skala 1-5 så var smärtan en 3:a och rädslan 4,5.. Det gick så fort att jag inte hann med.. Jag använde bara lustgas, vilket gjorde att jag inte hörde vad barnmorskan sa, så min sambo försökte berätta för mej vad som hände.. Så fort jag öppnade ögonen blev det bara för mycket av allting, så jag blundade hela tiden ! Då blev jag mer fokuserad och inte så uppstressad och rädd som när jag tittade. Med näst barn skulle jag önska att det inte gick lika fort och att jag i alla fall hinner hälsa på barnmorskan och få se mitt förlossningsrum och få förstå vad de säger och vad som kommer hända..
Kommer inte ihåg så mycket.. Det mesta är suddigt.. Tyvärr.
Mamma till Elias som föddes 25 september 2010 !

http://minbebis.com/blogg/bananskalet91
Bananskalet-91
Stammis

BF: 100924
Status: Mamma till Elias

Inläggav Brummen » 10 feb 2012, 13:35

Jag hade pinvärkar (jävla skitord...) i 2,5 dygn och gick omkring med TENS på ryggen konstant. Värkarna satt nästan bara i ryggen och det kändes tillslut som om den skulle gå av.
Sen fick jag bada på förlossningen (hade innan mest gått hemma) men de verkade inte tro att det skulle hända mer av det. När jag badat ett tag så kom det blod och bm undersökte och sa att nu var jag igång "på riktigt" och fick alltså komma in på ett rum och bli erbjuden lustgas. Jag tog det. Jag fick även frågan om EDA vilket jag tackade ja till eftersom jag inte sovit på nästan 3 dygn. Fick dock ingen eda eftersom narkosläkaren var upptagen.
Fick klara mig med lustgas och öppnade mig fort. Under den tiden visste jag inte vart jag skulle ta vägen under värkarna utan låg och ålade i sängen.
Bebis sjönk inte ner och jag fick istället börja krysta utan krysvärkar och utan ork. Var verkligen övertygad om att jag inte skulle klara att få ut honom. Gjorde apont och verkade inte ge effekt.
När han väl tittade ut så kändes det som om hela underlivet brann. Ni som har varit verkligt verkligt förstoppade och sedan skitit ut en monsterbajs så vet ni känslan, fast typ dubbelt eller trippelt :wink:

Sömnaden kändes inte alls för då fick jag all bedövning bm hade!

Kan dock tillägga att jag VERKLIGEN minns smärtan och hjälplösheten. Är livrädd för kommande förlossning och undviker att tänka på den....
Max 2009
Wilmer 2012
Hedvig 2016
Användarvisningsbild
Brummen
Stammis

Status: Trebarnsmor

Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Inläggav Nathalies3 » 15 feb 2012, 15:57

Jag var inte direkt rädd eller nervös inför förlossningen eller smärtan. Men jag gick ändå in med tanken på att det här kommer göra hur ont som helst, att jag vid vissa tidpunkter kommer känna att jag inte orkar mer.
Mitt vatten gick redan i vecka 36+1 och jag blev sedan igångsatt i vecka 36+6. Man har ju hört att när man blir ingångsatt kan det ibland innebära att förlossningen och värkarna blir lite mer intenvisa, och så var det nog för mig också.

Det gjorde väldigt ont, både fram i magen och bak i ryggen. Som en hemsk menvärk och man kände verkligen hur livmodern jobbade. Det tryckte och spände, smärtade och drog. Men på något sätt var det ändå hanterbart. Jag andades mig igenom dem första värkarna, satt i duschen, använde tensapparat för ryggen, badade och andades lustgas.
Mina värkar var så intensiva att jag inte hann pausa emellan och då hade jag det ganska jobbigt. Men jag skrek inte, utan var så fokuserad.

Jag tycker nog att krystvärkarna var värst, då var mina värkar sååå intensiva och det brände och spände ordentligt i underlivet.

Men det är ju så värt det och man följer liksom med kroppen.
Nathalies3
Alltid online

Bor: Centralt
Status: Längtar.

FöregåendeNästa

Återgå till Förlossningen