Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Inläggav nicolinasaltis » 21 feb 2012, 23:43

Jo jag kom in for en kontroll och da visade det sig att Ebbas hjarta slog lite daligt, de gjorde sa att vattnet gick, varkarna borjade nastan omedelbert. Tror jag blev lite chockad att allt gick sa fort. Jag trodde jag skulle klara det hela pa gas men blev ruskigt lullig sa jag gick vidare med morfinpreparat men som ett brev pa posten madde jag illa sa det fick bli epidural. Helt ok aven om jag formligen hatar nalar. Jag hade en underbar tur med sjukhuspersonalen. Mycket proffsigt. Att foda ar sa underbart att det ar nagot att verkligen se fram emot, men var inte radd att be om smartlindring - du far ingen medalj om du klarar det utan!
nicolinasaltis
Nykomling

Inläggav Lee-Loo » 07 mar 2012, 20:45

Det började med att jag väcktes tidigt på morgonen av att jag kände en kraftfull spark neråt, då började min hjärna arbeta febrilt och jag undrade hur bebisen kan sparka där när han är fixerad och långt ner i bäckenet. Under den korta monologen kände jag att jag skulle kissa på mig, så jag hoppade upp ur sängen och vattnet började forsa.

När vi kommit till förlossningen och jag inte hade några värkar samt att bebisen mådde bra, blev vi utskrivna, fick en broschyr och tid för igångsättning. Hann ta på mig byxorna och ena strumpan, sen högg det i ryggen på högra sidan. Foglossning kände jag endast i vänstra sidan under graviditeten. I nästa stund låg jag på alla fyra och min man ringde efter BM. Hon kom in och blängde på mig, berättade att det var skiftbyte och att de kommer att ta hand om mig. Smärtan kunde jag hantera med att andas och röra på kroppen. Blev då undersökt och BM konstaterade att jag var 7cm öppen. Jag hann ta lustgas ett par gånger, om det lindrade vet jag inte. Hade föreställt mig smärta från helvetet och väntade på att den skulle infinna sig. Sen tog de bort lustgasen för nu skulle jag krysta...50 min senare var vår efterlängtade son ute. Jag vågar påstå att det inte var så farligt att föda. Smärtan av att sys kommer jag inte att glömma även om det handlade om 2 stygn. Nålar och stickningar var, konstigt nog, värre än att klämma ut 34cm huvudomfång.
Användarvisningsbild
Lee-Loo
Stammis

Bor: Stockholm

Inläggav Gravidis2009 » 23 apr 2012, 17:13

Min förlossning har jag fortfarande men från. Olidlig smärta!
MF i vecka 5, 6, 14, 9, 16 och 4 pga en balanserad translokation (genetiskt fel).
Dotter född 2011-12-25 och 2016-01-20 (IVF). Blogg: http://sandradf.tumblr.com/
Användarvisningsbild
Gravidis2009
Alltid online

Status: Äntligen mamma!

Inläggav MammaOchGravid » 06 nov 2013, 11:38

Går själva smärtan och känslan i underlivet att beskriva? Och hur vill du då beskriva den?

Svar: Det är som att ploppa ur en vattenmelon, jag trodde jag skulle dö när jag krysta men plopp så kom bebisen & allt släppte & jag kände ingenting förutom att jag var öm i underlivet.. Super :D

Hade du några särskilda tankar i utdrivningsskedet?
Svar: Allt va gubbfans fel!! :lol:

Vilken smärtlindring hade du?
Svar: Lustgas :wink:
MammaOchGravid
Nykomling

BF: 140402

Inläggav elli1986 » 20 feb 2014, 17:19

Jag måste säga att jag var chockad över att det var så pass smärtfritt som det var. Jag kommer ihåg att jag hade ont i den första fasen och den höll på ganska länge. Min lilla kille är född på juldagen och jag vaknade redan på julafton och kände att jag var fruktansvärt kissnödig. Men helvete heller att det skulle bli julafton så jag lyckades tränga undan de känslorna till senare på kvällen då värkarna satte igång. Jag vankade hela natten mellan sömn och verk och lyckades rellativt väl att andas mig igenom det hela.
Dagen efter spenderade jag i ett varmt bad med min mamma och syster sittandes bredvid och underhålla mig.
Jag tror att ett varmt bad är det absolut bästa jag kan rekommendera för smärtan.
Någon gång innan fyra så kände jag att vi måste åka in, jag ha mer hjälp och då åkte vi in hela truppen mot bb. Min Mamma, syster, Hennes sambo, min man och min svärmor i en annan bil. Vi hamnade efter mycket om och men på världens största rum på bb stockholm där dom frågade vad jag ville ha. Lustgas... vid denna punkt hade jag rätt ont och vad bm kunde se så hade jag en tre cm kvar att jobba med. Lustgasen räckte bra och bara ca tjugo minuter efter att vi kommit in så var det dags.
Jag har inget minne av smärta under krystningsvärkarna då jag var helt bedövningsfri. Jag kommer bara ihåg att det var fruktansvärt energitagande. tillslut fick dom ut honom och den känslan är något av det häftigaste jag varit med om. Jag var helt pepp på att föda tio barn till efter min förlossning.
Jag är lite rädd inför min nästa förlossning nu i sommar att jag bara inbillat mig att det var så smärtfritt som jag vill minnas.
Har till och med börjat fundera på om jag klarar av en till vanlig förlossning. Men om jag inte var rädd förra gången och det gick bra så varför ska jag skrämma upp mig själv denna gången. :D
elli1986
Nykomling

BF: 140726
Status: Gravid med min andra lilla kille

Inläggav FridaLouise » 03 mar 2014, 20:42

Ärligt talat så var det vidrigt.

Jag hade eda och lustgas innan utdrivningsskedet (den tyckte jag inte om, och bad i min desperation om eda då jag inte fick vila alls mellan värkarna, och "försvann" ur kroppen när de kom). Men den smärtan var bara jobbig, den var inte skrämmande.

Utdrivningsskedet är dock det värsta jag har varit med om. Jag hade bett om pudendusblockad eftersom jag förstod att det skulle bli hemskt, men den tog inte. ALLS. Jag stod upp först men började få panik när huvudet var på väg ut. Det var så vidrigt och jag kunde känna att jag skulle gå sönder. Mest i framdelen, jag brydde mig knappt om mellangården. Det gjorde mest ont där fram.

Jag gick gråtande tillbaka till att ligga på sida och kände mig så förtvivlad och rädd. Vid varje värk försökte jag hålla tillbaka då det var så fruktansvärt när huvudet tryckte på mina vävnader, jag tyckte liksom det "krasade" i vävnaderna. Det var liksom helt uppenbart att jag var på väg att gå sönder.

Jag skrek av panik och det var inga avgrundsvrål, det var high-pitch, ren skräck. Smärtan var ingen motivationsfaktor, och att inse att jag var tvungen att trycka på mer och att det skulle göra MER ont var helt sjukt skrämmande.

Nej, det finns bara ett ord för att beskriva smärtan: vidrig.

Jag var så ledsen och rädd av hur ont det gjorde. Lillan hade ett ganska stort huvud, 37,5 så det var nog den avgörande faktorn. Har barnet mindre huvud än så är det nog mycket lättare, men hon var faktiskt lite för stor för mig. Tack och lov så läker man ganska snabbt där nere.
FridaLouise
Nykomling

Föregående

Återgå till Förlossningen
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=pregnant&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()