hur reagerade Din hund när bebis kom?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

hur reagerade Din hund när bebis kom?

Inläggav soffilina » 22 feb 2009, 11:52

hejsan!

jag har en liten fråga till er som har hund (eller ja andra husdjur åxå, men hund mest relevant) =)

hur har eran hund reagerat på att en bebis tillkommit till familjen?
och hur har Din relation till hunden förändrats när Du fått en bebis?

jag har två små hundar och dom är mitt ALLT, mina "barn" (nu tänker säkert ni med barn att jaja vänta du bara tills du får ett riktigt barn" hehe, och visst.. men nu har jag ju inga barn och mina hundar är verkligen mitt allt och det bästa JAG vet =)

jag vill ha barn framöver, men är livrädd för att mina hundar ska bli svartsjuka som inte vill ge med sej, och även att mina stora känslor för dom ska försvinna bara för att man får en bebis! jag vill inte "svika" dom.
(ja ni tycker säkert jag är löjlig, men dessa tankar finns ändå hos mej, så tänkte fråga er som har hund)

min tik är dessutom rädd för barn, mindre barn... men jag hoppas att om hon får växa upp med en liten familjemedlem att det ska fungera bra med denna? *hoppas*

tar gärna emot lite tipps och erfarenheter och tankar om det hela =)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Re: hur reagerade Din hund när bebis kom?

Inläggav MollyPolly » 22 feb 2009, 12:07

Hej Soffilina!

Jag förstår dig precis! Jag har en liten chihuahua tik,på snart 4 år,hon har varit min bebis,mitt allt,o det e hon fortfarande! Vi fick vår dotter för tre veckor sen o jag var ganska orolig för hur Katrin (vavvan) skulle ta detta,o alla i min omgivning envisades med att ojjasig över hur svartsjuk hon skulle bli. När vi kom hem med bebisen lät vi Katrin nosa o lukta så mycket hon ville,hon är väldigt försiktig på alla sätt med valpar o små barn. Hon verkade inte riktigt fatta att det va vår,men hon va vid gott mod. Vi såg till att inte fösa undan henne,eller negligera henne,utan låta henne vara med,sitta bredvid,m.m Jag tror att om man låter dom få vara delaktiga så inser dom att bebiden är en del av "flocken",att saker har förändrats men inte behöver vara negativa för det. Jag låter Katrin ligga i knäet när jag ammar Nikolina. Hon följer mig vart jag än går,så hon har ju märkt att det har skett en förändring,ibland när Nikolina skriker o vi har fullt upp,så sätter sig Katrin längre bort o ser lite sårad ut o då brister mitt hjärta,men jag ser som sagt till att hela tiden försöka bjuda in henne att vara med,o det vill hon alltid. Men det verkar som att hon vill bli tillfrågad,annars sitter hon kvar på golvet o bara beskådar. Säger jag då att hon ska va med blir hon jätte glad o kommer upp o lägger sig bredvid. Visst kan man ha lite dåligt samvete,man har inte samma tid för hunden,vad det gäller springa i skogen,men man har all tid i världen kvar för mystid,att bara ligga nära,så jag tror faktiskt inte det går nån nöd på henne,o jag hoppas att dom två kommer gynna varandra i framtiden :)
Kan tillägga att Katrin inte e speciellt förtjust i barn,hon har gjort utfall mot barn i 3 års åldern,men jag har tillrätta visat henne,o nu har hon förstått att hon ska ignorera dom. Jag tror oxå att det blir en helt annan grej när dom inser att barnet är innom flocken :)
Jag tror det kommer gå jätte bra med dina älsklingar,se bara till att bjuda in dom till att vara med o vara nära,så dom inte känner sig glömda eller åtsidosatta :)

Kramar
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Bild
[/url]

BildBildBildBildBildBildBildBild
MollyPolly
Alltid online

Inläggav soffilina » 22 feb 2009, 13:15

tack för ditt svar!
var lite rädd att alla mammor skulle tycka att jag var löjlig hehe...

när jag skaffade min tik blev min hanhund, som då var 3 år jätte svartsjuk. och min reaktion blev lixåm att jag inte ville tycka om polly, tiken, för nu hade hon förstört det jag och bamse hade! han gick och gömde sej när jag höll på med polly åså, det var verkligen hemskt. men självklart gick det över fort och nu är allt helt underbart <3

så man är ju lite rädd att dom ska sitta i ett hörn och sloka...
min pojkvän är snarare rädd att jag skulle åsidosätta barnet för hundarna haha, "nej *bebis* du får inte amma nu för bamse sover så gott i mammas knä" hehe....

jag hoppas inte ens känslor för hundarna kommer bli mindre även när man får ett barn, att man får känslan "dom är bara hundar" men jag tror ändå min kärlek till polly och bamse är djupare rotad än så, så det ÄR nog ingen fara :)

nån mer med hund och bebis`?
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav LillaLillemor » 23 feb 2009, 22:22

Vi har en tysk jaktterrier, och jag har iofs inte krystat ut ungen än men han verkar bara noterat att något är annorlunda med mig för jag orkar inte leka med honom som jag gjorde innan men han verkar inte riktigt veta vad det är än.
Däremot så har han känt bebisen sparka :D Då låg han och sov tätt emot min mage och den började sparka för han tryckte så mycket mot magen, och han reagerade då i sömnen ( ! ) med att sparka tillbaka med baktassarna ;-)
Jag tror inte det kommer vara några problem när han träffar ungen sen, nog för han är jakthund men mer försynt och försiktig än honom kan man nog inte vara, fast det är klart, det kommer bli konstigt när både lillmatte och "mormor" börjar bära runt på någon annan och mata någon annan, och inte honom :wink:
Bild
LillaLillemor
Stammis

BF: 090330

Inläggav Akleja » 24 feb 2009, 00:08

Hej!
Jag är oxå lite nervös hur mina hundar ska reagera över den nya familjemedlemen. Jag har två bordercollie's som är vana att matte lägger ner all sin tid på dom. Tror iofs att i det stora kommer inte vara några problem, men är mest orolig hur min nu 2åriga tik ska hantera detta. På nyår var ett par kompisar hos oss med sin lilla dotter (född i nov) och då hon börja gråta vart min tik jätte orolig och började hämta alla sina leksaker och försökte få den lilla tjejen på bättre humör med det. Det va väldigt gulligt att se hur hon betedde sig, men är rädd det kommer bli jobbigt för henne att ha en skrikande liten sak hemma hela tiden...
Men men bara hålla tummarna att det går bra :D
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Akleja
Stammis

BF: 090409

Inläggav terez » 24 feb 2009, 08:12

då när jag väntade sist var vår schäfertik endast 6 månader, men mest rädd var jag för hur hon skulle ta det med en bebis i familjen, hon var inte van med barn.. mötte man på barn runtom där vi bodde började hon alltid morra o resa ragg, så man var väldigt försiktig med henne ... Enda problemet var ju att barn är så snabba i rörelser , rop osv hundar kan va lite rädda för sånt å vet inte hur de skall bete sig...

men men då vi kom hem med killen så fick hon lukta i lugn o ro så mycket hon ville o joo det gick såå fiint =) problemet var ju att hon var van vid låånga länkar så det märkte man det 2 första veckorna då vi mest häll oss inomhus att hon led av... men med tiden då killen låhg på sin filt på golvet kunde hunden ligga tätt intill osv.. nu 4 år senare är de bästa vänner ( då han låg i vagnet å sov kunde hunden lämna ute o jag själv gick in , hon låg nedanför vagnet o vaktade tills man kom ut igen).

nu väntar vi igen och har en till hund på 1 år så får se vad de säger denhär gången =)
terez
Stammis

BF: 310809

Inläggav Emelia » 24 feb 2009, 08:37

Jag är tvärtom, är inte det minsta orolig övr hur det kommer att gå. Det är däremot min omgivning..... Blir tokig på alla som hela tiden frågar hur det komemr gå med hundarna när bebisen kommer. Jag har två rottisar, en på 8 år och en på 1 år. Kan vara storleken på hund som folk hakar upp sig på. Men herregud, jag tänker inte göra det mer komplicerat än vad det är, det måste helt enkelt fungera.

Mina hundar är också mitt allt, specellt min äldre hane. Vi har alltid gjort allt ihop och gått igenom så myket tillsammans. Däremot är han inte klistrad vid mig. När vi är inomhus tillexempel så behöver han inte vara vid min sid hela tiden. Detta gör att jag inte tror det blir några problem med lillan. Alla ska få sin tid. Likväl som jag vill att hundarna respekterar när jag gör nåt med den ena, då får den andra vänta, så kommer de få respektera när jag är med bebisen. De får sin tid också.

Många tror att jag inte kommer få tid at träna mina hundar men jag är ju inte den första bruks-/tävlingsmänniskan som skaffar barn så de kommer gå alldeles utmärkt. Det har jag bestämt mig för.
Bild
Emelia
Alltid online

Inläggav sofiaK » 24 feb 2009, 09:04

http://www.saferpets.co.uk/DogsAndNewbornBabies.html

en ganska bra sida som tar upp hur man ska bete sig..
sofiaK
Alltid online

Inläggav Bello » 01 apr 2010, 01:54

Vi har en Jack Russel som snart är 2 år och han älskar barn (och tanter med rullator).
Vi har inga barn fast man funderar ju på hur hunden ska reagera när det kommer en så liten.
Men har ofta träffat på barn ute och det tycker han är jätte roligt.
När min sambos bror kom hem med sin nyfödda blev han ännu mer nyfiken än vanligt och förstod direkt att det var något nytt.
Han var framme vid hans stol och nosade och svansen har aldrig viftat så mycket :) Han var superglad och fick även lukta på honom, han var väldigt försiktig så det gick jätte bra. Och när lillen grät var det precis som att han försökte trösta honom, jättegulligt att se. Det jag blev mest förvånad över var att han förstod att han inte fick vara med när det var matdags, då satt han bara brevid med huvvet på sne o vifta på den lilla svansen.
Så jag längtar tills den dagen vi kommer hem med en bebbe utan oro :)
Bello
Nykomling

Inläggav emma86 » 01 apr 2010, 06:58

Har också en jack russell terrier som är lite mer än 4 år.
Och hon älskar också barn och har alltid gjort..

Hon har helt klart förändrats sen Lykke-Li kom, hon är jätte snäll mot Lykke-Li men har förändrats mot oss tyvärr, kissar och bajsar inne för att demostrera.. Dock har de blivit mkt bättre nu. I början strunta hon i mig och nu skiter hon i min sambo men gillar mig igen.. Tyvärr sitter hon mkt under matbordet .. Lykke-Li gillar inte alls när hunden skäller..

men det blir bätter för varje dag, blir en stor omställning för hunden med att alltid varit själv så kommer något litet knyte som tar upp all tid..

Viktig är dock att tror jag att folk som kommer och hälsar på hälsar på hundarna som vanligt och inte struntar i dem bara för där är en bebis nu..
Fick tipset av min BM som kan mkt om hundar att när ni kommer hem från BB ska hundarna inte vara där utan bebisen ska ha varit hemma en stund så hemmet luktar bebis och bebisen välkomnar hundarna och inte tvärtom för då blir hundarna över bebisen i rang..

Lycka till
emma86
Alltid online

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper