Hur ska jag få bukt med magkatarren ?

Andra trimestern - gravid vecka 13-26. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 18 - sparkar" skriv den vecka du vill prata om.

Hur ska jag få bukt med magkatarren ?

Inläggav Sandi89 » 26 dec 2009, 19:23

itt illamående är päväg å försvinna, MEN jag har magkatarr än och den gör att jag mår illa och känner mig konstig så fort jag inte äter hela tiden.
Jag är less på den ! Går den att medecinera bort fast jag är gravid ??! :roll:

All mat å sånt jag är sugen på är egentligen BIG no no´s när man har magkatarr...

//sandra
BildBild
Sandi89
Alltid online

Re: Hur ska jag få bukt med magkatarren ?

Inläggav mysan30 » 26 dec 2009, 20:24

hejsan känner igen det där. mitt gravidillamående var jättejobbigt och blev inlagd för dropp och sånt. men värst var magkatarren som gjorde så förskräckligt ont :( den var nästan värre än illamåendet. men jag fick träffa en läkare som skrev ut omeprazol (tror det e rätt) efter ca nån dag blev det bättre och sen åt jag dom genom hela graviditeten. de påverkar inte barnet. de finns receptfria men är mycket svagare och hade ingen effekt på mig. tror även att jag läst att nån tyckte losec mups funkade bra. fråga din bm så kan hon hjälpa dig. lycka till.
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav Strumpan » 27 dec 2009, 02:10

Blä! Stackare! Jag hade magkatarr när jag var tonåring och några år innan jag blev gravid med första barnet och det är hemskt! Jag mådde illa konstant men kunde inte spy (försökte många gånger för att bli av med känslan en stund) och blev nästan helt isolerad ett tag eftersom man inte vill gå ut om man mår tokilla. Hoppas jag aldrig får det igen!

Jag levde typ på hälsofil och annat lättsmält ett bra tag och sen blev Losec mups en lindring, precis som mysan30 läst om. Jag vet dock inte om man får ta det när man är gravid. När jag var i tonåren och hade magkatarr drack jag ett pulver som man blandade med vatten, det hette alcasan eller något liknande. Men jag vet ju inte om det finns kvar eller om det går att äta med bebis i magen.

Lycka till iaf och hoppas du blir frisk jättesnabbt!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav Sandi89 » 27 dec 2009, 11:56

Tack för svar ! Ja, jag måste defenetivt prata med min bm om detta för jag blir tokig snart ... Jag va också precis på gränsen att läggas in, men då insåg jag att vi skulle få lov å ha in hundarna på nåt pensionat vilket vi inte hade råd med så tvingade i mig mat verkligen. Gick ner massa, men nu är jag påväg upp igen.

Hoppas jag får tag i nåt snart, man blir som sagt helt isolerad och vill inte vara social för man mår så dåligt. Ibland mår jag bra men att inte veta om man är hungrig eller måste spy fast man inte längre kan spy är hemskt.
Hatar också dedär hemska smärtsuget i magstrupen :( uscha...
BildBild
Sandi89
Alltid online

Inläggav Riccardo127 » 27 dec 2009, 12:41

pröva losec eller graviscon! Tro mig det hjälper! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav _mamma_90 » 07 mar 2011, 00:02

Hej. Förstår din känsla, har precis haft samma problem. Haft väldigt ont i magen innan jag blev gravid men läkare hittade Aldrig vad det kunde vara, de gav mig olika tabletter men inget hjälpte. nu sen jag blev gravid blev de värre, hade så ont och kräktes så jag blev inlagd över en natt. Fick sedan utskrivit omeprazol och har tagit det i 4 dagar. Känns redan som de hjälpt. Har inte haft ont och har kunnat äta vad jag vill när jag vill. Rekomenderar att du pratar med din bm så kan hon säkert skriva ut.
Två Pojkar och en Flicka födda -2009.01.03 och 2011.09.16, och 2012.10.26 :)

Bild

Bild

Bild

Bild
_mamma_90
Alltid online

BF: 121103
BIM: 120224
Bor: kristianstad

Inläggav Erikas86 » 29 maj 2011, 08:12

Hej tjejen! :)

Jag själv äter omeprazol som jag ska få äta graviditeten ut. Dock har jag inte jätte besvär med magkatarr utan med halsbrännan som nu gjort att jag inte kan svälja riktigt och hela tiden har en "klump" i halsen som man bara vill ska försvinna. Men fråga din BM så kan hon säkerligen hjälpa dig annars ringer du vill vanliga VC och du får säkert något utskrivet.

All lycka till!
http://www.minbebis.com/blogg/erikas
Erikas86
Nykomling

Återgå till Andra trimestern
Annons: