Hur ska jag få honom att lyfta huvudet..

Alla bebisar är olika men det är ju ändå så kul att berätta om sin älsklings framsteg och höra om andras.

Hur ska jag få honom att lyfta huvudet..

Inläggav L.Holm » 18 nov 2009, 18:33

min lilla kille på 7.5 vecka är rätt stabil i nacken..och kan om man lägger honom på mage på bröstet lyfta huvudet och hålla de stadigt väldigt länge utan minsta problem..

när vi var till läkaren idag för kontroll frågade hon så klart om han kunde lyfta huvudet när han låg på mage...ja svarade jag...när han ligger på bröstet..
fick då veta att jag måste ha honom liggandes på mage mer...på golvet för att träna nacken..

problemet är att han ligger en stund på mage på en filt varje dag...men han vill inte lyfta huvudet när han ligger på golvet...han lägger huvudet på sidan och somnar..och vill inte alls träna..

har provat med allt möjligt för att locka på honom...men som sagt han vägrar och somnar...

hur ska jag göra för att få honom att verkligen höja på huvudet??? tror bara han ska förstå hur man gör...för själva stabiliteten och styrkan har han....
BildBild
L.Holm
Alltid online

BF: 090916
Bor: Karlholmsbruk

Re: Hur ska jag få honom att lyfta huvudet..

Inläggav Aurora » 18 nov 2009, 20:54

Det spelar väl ingen roll om han ligger på din mage/bröst och lyfter eller på golvet?! Det verkar ju jättekonstigt. Julian är också jättestadig, men vi tränar ingenting nästan, han bli bara arg och frustrerad om jag lägger honom på golvet på magen, däremot kan han ligga jättelänge på min mage i soffan och titta på en tavla vi har bakom. Till mig sa de ingenting på läkarkontrollen om det. när hon la honom på mage och han lyfte huvudet tyckte hon bara att han var jätteduktig och då har han som sagt knappt tränat nåt alls liggande på golvet.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Solglimt » 18 nov 2009, 20:57

Man kan även ha de små liven med på matbordet när man äter eller på diskbänken när man diskar. Då finns det något spännande att titta på, och de är liksom med mer.
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav HelloKitty » 18 nov 2009, 22:14

de va det dumaste jag hört! funkar lika bra som träning att ha bebben på magen vi har aldrig tränat charlie på golvet han har bara legat på oss o bvc har inte sagt något om de när ja sagt att han tränar så och han är jätte stabil i nacken!
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav ewa.c » 18 nov 2009, 23:16

min bvc-sköterska sa också att det inte var lika bra att ha henne på bröstet, utan att man skulle ha henne på golvet på mage. vet dock inte varför, glömde att fråga.

min lilla vill inte heller ligga på golvet på mage. hon stoppar in tummen och blundar :D men fick tipset att lägga en ihoprullad handduk under bröstet (så hon kommer upp lite) och då går det liiiiiiite bättre, men inte mycket
BildBild

BildBild
ewa.c
Alltid online

BF: 130314

Inläggav Taweret » 18 nov 2009, 23:45

När jag tig upp det där med sonen på 6v kontrollen så sa min bvc sköterska att det var alledeles för tidigt för att oroa sig för att dom inte vill ligga på mage på golvet. Så bry dig inte så mycket om vad hon sa utan fortsätt ha honom på bröstet om det är där han trivs.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav stajners » 20 nov 2009, 22:25

Kan säga att jag knappt hade min dotter på mage på golvet alls de första, kanske 3 månaderna, för hon blev helt hysteriskt. Testade ngn gång per vecka men sen när hon var runt 4 månader gick det bättre och tillslut var hon mogen för det.
Hon har varit stadig i nacken sen hon föddes så jag oroade mej inte och tycker inte att ni behöver göra det heller. Visst att det har tagit tid för henne att orka hålla upp överkroppen när hon legat på mage men nu klarar hon det galant. Att vända sej från rygg till mage gjorde hon när hon var 4 månader men då blev det jobbigt eftersom hon blev superledsen av att ligga på mage men ändå hade hon dille på att vända sej :) belv ett himla springande eftersom hon vände sej så fort jag vände mej om igen.

Men oroa dej inte, det kommer!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav L.Holm » 21 nov 2009, 16:21

Tack för era svar....kände mig väldigt påhoppad av läkaren..som om Anakin låg långt efter alla andra! men så verkar ju inte fallet vara...=)

Jag fortsätter ha honom på bröstet..och vill han sova dom gångerna han ligger på golvet på mage..ja..då får han väl göra de...=) för han tycker som sagt de är grymt mysigt att få ligga på mage =)
BildBild
L.Holm
Alltid online

BF: 090916
Bor: Karlholmsbruk

Inläggav Dannie » 11 mar 2010, 23:38

Undrar lite hur det gått för er!

Har en grabb på 7 veckor här hemma och vi är dåliga på att träna nacken. Första stunden jag lägger honom på mage så håller han upp huvudet en liten stund men sedan lägger han sig ner och verkar inte klara av att lyfta huvudet igen oavsett hur mycket jag försöker locka. Han verkar tycka att det är rätt mysigt att ligga där och prata med leksakerna.
Han är överlag väldigt stadig i nacken och lyfte huvudet redan första dagen efter födseln. Håller huvudet väldigt bra när man lyfter honom och när han ligger på bröstkorgen som flera av er har beskrivit.

Hur mycket ska man egentligen träna för att de ska bli starkare? Max har inte ens gillat att ligga på golvet förens nu.

Jag tänker att det väl kommer när det kommer men vad kan man göra för att hjälpa honom? Som det sett ut den senaste veckan så har han sovit väldigt mycket så de korta stunder han är vaken vill man inte lägga honom på mage hela tiden.

Hur har ni gjort?
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Inläggav Danem » 12 mar 2010, 00:01

Åh jösses, vad fort såna här saker försvinner ur minnet.. :)

Det tog lång tid innan Oliver lyfte huvudet när han låg på golvet, han gillade inte alls att ligga på mage faktiskt.
Han tränade nacken liggande på bröstet och när vi bar honom, han har även velat stå upp väldigt tidigt och då har han också tränat nacken.

När jag la honom på mage så låg han bara helt stilla och tuggade på handen och efter en stund blev han arg så jag la ner det väldigt fort.
Ha honom på bröstet så kan han träna där när du pratar med honom så han lyfter huvudet för att titta på dig!
Ifall du har honom så ofta så tränar han när han orkar och vilar nacken när han blir trött i den.

Jag hade Oliver på mig nästan konstant och det var så han sov på dagarna och tränade nacken osv.
Åh vad jag saknar den tiden.. :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Nästa

Återgå till Bebisens utveckling 0-12 mån