Hur ska jag få honom att lyfta huvudet..

Alla bebisar är olika men det är ju ändå så kul att berätta om sin älsklings framsteg och höra om andras.

Re: Hur ska jag få honom att lyfta huvudet..

Inläggav babydjungeln » 20 apr 2010, 13:27

Hej

Denna metod är utvecklat av Vibeke Winter som jobbar med barn och motorik och som vi på vora blogg har ett samarbete med.

Hun givar fölgende råd och säger gör du detta tar det ca 14 dage var ni "lever på golvet" så tycker dit barn om att ligga på magen och vill bliva mer motiverat till att lyfta huvudet.

När ditt barn har varit uppe hos dig lägger du det ned på magen och lägger dig själv där nede. När barnet börjar gnälle litt aktivera du och myser med. Om barnet börjar gråte vender du det runt till ryggen.

Etter en paus på ca 5 min vender du barnet på magen igen. När barnet börjar gnälle lägger du en boll frem for barnet. Om barnet börjar gråte vender du det runt till ryggen.

3 gånge gentar du denne lek och etter 30 min börjar ni om. Det blir jätte månge gange, men det blir längere och längere varje gång och till sist vil barnet börja kolle etter bollen mm.

Hoppas dette hjälper dig - vi hör mycke gärne från dig om du har bruk denna och har gote erfarenheter eller där var en annen måte som virket.

Om det inte virker kan man köpe specialle aktivitets täppe som är gjort till magen.

Hoppas det lykkes

mvh Jeanette från babydjungeln.se
babydjungeln
Nykomling

Föregående

Återgå till Bebisens utveckling 0-12 mån