Hur ska jag göra med hennes sömn??

Diskutera barns sömn och matvanor med andra föräldrar.

Hur ska jag göra med hennes sömn??

Inläggav Kristin_Thomas » 04 okt 2012, 08:42

Jag har en dotter som snart fyller 5 år. Varje kväll så är hon uppe sent. Hon kan gå och lägga sig vid 7-8 men somnar ändå inte förens halv 12- 12 varje natt. Hon är jätte trött när jag ska väcka henne halv 8 på Måndagar, Tisdagar och Torsdagar då hon går på dagis. Hon har fått kolla på tv enda tills hon har somnat och det har alltid funkat, fram tills för några månader sedan. Jag har suttit och läst saga för henne men hon blir inte nöjd med 1 saga utan kanske 3-4 och sen tjatar hon om att hon vill se tv i alla fall. Hon säger att hon inte kan somna utan den. Och hon vill inte ens försöka.

Vi har flyttat in i rummet bredvid hennes sovrum och hon har sagt själv att det känns mycket tryggare att ha oss närmare ifall hon skulle vakna på natten.

När vi sitter i vardagsrummet så skriker hon alltid på oss. Och hennes lillasyster ligger i rummet bredvid. Och vi har sagt till henne att inte skrika för då väcker du lillasyster men är precis som att hon glömmer det. Och ibland så kommer hon ut i vardagsrummet och klättrar och hoppar bara för att irritera oss.

Verkar precis som att hon är rädd för att somna. Så fort hon är på väg att somna så måste hon skrika eller gå och jäklas med oss.
Hur ska man få bort detta? SNÄLLA HJÄLP OSS!!!!

// Kristin
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristin_Thomas
Stammis

BF: 120420

Re: Hur ska jag göra med hennes sömn??

Inläggav Kristin_Thomas » 04 okt 2012, 14:44

Varför kan ingen svara och ge mig några tips och råd. Har ju varit inne en del och läst ändå. Behöver verkligen er hjälp.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristin_Thomas
Stammis

BF: 120420

Inläggav Bellan74 » 04 okt 2012, 14:58

Tyvärr har jag inga råd att ge eftersom jag aldrig varit i samma situation. Jag kan tänka mig dock (om jag jämför mig med mig själv) att det kan ha lite att göra med att det kommit ett nytt syskon som konkurrerar om er, och framför allt din, tid. Det skiljer 3,5 år på mig och min syster och jag reagerade också på liknande sätt när hon föddes. Hon var ofta sjuk som liten och tog ju därför mer av våra föräldrars tid och även om jag älskade min lillasyster kunde jag ju vara vansinnigt svartsjuk på henne. Kan det vara så att hon har kommit på att hon får ert fulla fokus på kvällen när lillasyster sover och försöker få det att räcka längre genom att vägra somna? Usch...nu låter jag som en amatörpsykolog, vilket verkligen inte var meningen. Jag hoppas verkligen ni hittar en lösning snart för det blir ju jobbigt både för er och lilltjejen.
BildBild
Bellan74
Alltid online

BF: 130424
Status: Äntligen mammaledig!

Inläggav baby-summer2010 » 04 okt 2012, 16:27

Åh, vad jobbigt. Enda tipset jag kan komma på är att väcka henne vid halv 8 varje morgon. Det är bra att ha samma rutin alla dagar och då är hon förhoppningsvis så trött på kvällarna att hon inte orkar vara uppe till 12.

Tror också det kan ligga något i det Bellan74 säger. Om ni inte gör det redan kan det kanske hjälpa att ha lite egentid med storasyster så hon känner att hon inte alltid måste dela er med lillasyster. (Såg supernanny ge det tipset en gång, kommer däremot inte ihåg hur problemen visat sig där.)

Hoppas ni hittar något som fungerar snart. Lycka till!
Bild

Bild

Bild
baby-summer2010
Stammis

Status: väntar ett syskon till charmtrollet :)

Återgå till Barns sömn & Matvanor